Hoe zit dat nou toch met die lampjes die aan of uit moeten staan en gaan ?
Ik lees vaker dat het lampje van de veercomputer bij starten en lopen AAN moet gaan en daarna meteen weer uit moet gaan.
Het lampje van de injectiecomputer moet altijd uit blijven, of even oplichten na het starten en daarna weer uit?
Klopt dat ? De grote vraag is, is dat dan bij alle typen hetzelfde ? Type I, of II, model veercomputer, HDI of HD2, diesel etc etc.
Ik heb geen problemen gemerkt, en misschien kan ik het antwoord maar beter niet weten. Maar toch klopt bij mij die volgorde niet, en het is nooit anders geweest (zes jaar). Ik heb bijv. nog nooit een brandend lampje van de veercomputer gezien tenzij ik hem op de sportstand zet. ik heb al eens mijn veercopmuter moeten vervangen en de diodetruck uitgehaald en met een AM radio’tje hoor ik dat de kleppen worden aangestuurd. Maar dat met die lampjes snap ik niet.
erik
TCT 1993
Dan heb je toch een storing in je VC zitten want zoals je het omschrijft, klopt het:
op contact = lampje aan en uit. Daarna starten is weer lampje even aan en uit.
Idem voor ABS.
Computer lampje staat aan op contact en bij starten gaat deze uit.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Bij mijn 2.1 TD serie 1 zonder Motormanagement, maar met ABS en Hydractive werkt het als volgt.
Na “contact aan” branden er drie lampjes, Voorgloeien (alleen bij diesels), ABS en Hydractive.
De laatste twee gaan na ca. 3 seconden uit.
Als het voorgloei-lampje uit gaat, starten.
Als motor loopt, brandt ABS-lampje weer ca. 3 seconden.
Hydractive gaat dan niet meer branden.
Weet niet of het motormanagement-lampje het ABS-lampje of het Hydractive-lampje volgt.
Bij een storing in de Hydractive-ECU gaat het lampje bij “contact aan” niet aan.
Bij een storing in de ABS-ECU blijft het ABS-lampje branden bij lopende motor.
Wellicht dat iemand het bovenstaande kan aanvullen voor wat betreft het motormanagement-lampje.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik heb een tussenserie gehad (ong 1994) met H2, en daar ging het Hydraktief-lampje niet branden bij starten, ik heb daar nooit aandacht aan besteed (waarschijnlijk wist ik niet beter)
Misschien had ik storing, misschien niet, maar hij veerde prima..
De serie 1 die ik nu heb brandt het lampje wel bij contakt aan. Als íe niet brandt heb ik storing, dat kan ik oplossen door de stekkers van VC los te halen, maar daarin ben ik uniek heb ik begrepen….
Hier een filmpje van mij, na een hoop prutsen zodat alles weer werkt zoals het moet
Eerst op contact, radio gaat ook aan. Daarna gaat de radio even uit, dat is tijdens het starten.
http://www.youtube.com/watch?v=YmswAgbxajA
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Jouw Hydraktief lampje gaat een 2e keer branden, klopt dat wel Maarten ?
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Klopt. Na het starten moeten de het ABS- en Hydractieflampje weer even oplichten.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
JaapJ schreef:Jouw Hydraktief lampje gaat een 2e keer branden, klopt dat wel Maarten ?
Ik hoop het ( na het op contact zetten en na het starten, net als het abs lampje)
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is dat niet alleen het geval bij een serie 2, zoals in het filmpje zichtbaar?
Bij mijn serie 1 gaat het Hydractive-lampje maar één keer branden.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Hier ook….
Kijk, dat bedoel ik. Verwarrend.
Ik heb e.e.a. nagelezen en iets ontdekt !
Het “sportstand lampje” moet 3 sec aanblijven na starten en daarna uitgaan. Mits…..je de HD computer hebt gereset met een LEDje en schakelaar… Na zes jaar heb ik dat ook.
De truck is dat het lampje tijdens starten 3 sec lang aanblijft omdat de VC een zelftest uitvoert. Als deze niet aangaat betekent dat dat er foutcodes in de lijst staan. Deze kun je uitlezen, opzoeken en je moet de VC RESETTEN. RESET je niet, dan gaat het lampje nooit aan tenzij je de VC in sportstand zet.
Ik heb dat ding nog nooit gereset en nog nooit een lampje zien branden.
Bij mij is dit raadsel opgelost en geen problemen bij mij wat vering betreft, pfffffff…....
Dus, vervang je iets aan de electickery in het veersysteem, dan moet je die VC resetten om het lampje drie sec te laten branden en e.e.a. electrisch OK is.
En nu over de Motronic…. aan bij inschakelen en dan weer uit ?
Thanks,
Erik
TCT 93
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
klungeltje schreef:
Ik heb dat ding nog nooit gereset en nog nooit een lampje zien branden.
Bij mij is dit raadsel opgelost en geen problemen bij mij wat vering betreft, pfffffff…....
Hoe weet je dat je geen veringproblemen hebt? Geen lampje = veercomputer in storing = suboptimaal veren.
Zo simpel is het, tenzij het lampje natuurlijk gewoon stuk is.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
mmm, versie 93, mijn tussenserie deed hetzelfde, en ook ik had geen veerproblemen. Weet iemand of de tussenserie anders dan anders was ? Is het een tussenserie ? Serie 1 met H2 ?
Ik heb e.e.a. nagelezen en iets ontdekt !
Waar heb je dat gelezen?
Hoe weet je dat je geen veringproblemen hebt?
Heeeeel goede vraag!
Is er ( behalve de “radiotruc”)een manier om dat te checken?
Hoe zet je je HA buiten werking om het verschil te merken?
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 9430
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heren
Zien we de wezenlijke verschillen tussen Hydractive 1 en 2 in keuzestanden niet over het hoofd?
Bij Hydractive 1 heeft de keuzeschakelaar de standen ‘AUTO’ en ‘SPORT’.
In de stand AUTO bepaalt de VC op basis van input van diverse sensoren of de Hydractive-kleppen worden open gestuurd of niet.
Dit is hoorbaar op de AM van de radio, wanneer je deze afstemt tussen twee zenders in.
Kleppen open is een brom, kleppen dicht niet.
Normaal staan in de stand AUTO de kleppen open, dus zachte vering, wanneer dit nodig is, snel sturen, hard remmen, snelle bewegingen van de koets, dan gaan de kleppen dicht, dus harde vering.
In de stand SPORT staan de kleppen altijd dicht en brandt het lampje in de tellerpartij altijd.
Bij Hydractive 2 heeft de keuzeschakelaar de standen ‘NORMAL’ en ‘SPORT’.
In beide standen worden de kleppen open en dicht gestuurd, alleen nu aan de hand van twee verschillende programma’s.
In de stand ‘SPORT’ dus eerder dicht dan in de stand “NORMAL’.
Het gedrag van het lampje, dus wanneer dit wel of niet brandt, ken ik helaas niet (heb geen H2).
Kijk voor meer info even op de onderstaande link, met name hoofdstuk 4.
http://www.xantiaclub.net/hydractive2/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
E.e.a. is na te lezen op
http://www.citroen-forum.nl/?URL=http://www.citroen-forum.nl/index.php/forums/viewthread/187397/
Hoe ik weet dat mijn lampje niet kapot is ? Omdat het nu aangaat tijdens starten. Bovendien brandt hij als je de VC in sportstand zet.
HA buiten werking zetten ? Eén van de sensoren lostrekken en de VC gaat in noodloop, inderdaad afhankelijk van H1 of HII zal je vering continu hard resp. via een aangepast algoritme de kleppen anders aansturen.
Via de AM radiotruck kun je de aansturing van de bollen horen, dat hoorde ik ook gewoon toen mijn lampje nog niet aanging tijdens starten.
Daar zat bij mij het onlogische, wel aansturing horen maar een lampje dat aangaf dat er een storing was.