2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Olie lekage carter 22trs douvrin motor
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 03 april 2010 11:02 AM
  [ # 16 ]

Ik snapte blijkbaar niet goed wat je bedoelde Samuel, maar inderdaad: dáár zit wèl kit.
Dacht dat er apart nog eens kit was aangebracht over de naden, da’s natuurlijk niet goed.
Ik gebruik ook Wynn’s (zie Waterman), goed spul.
Stinkt inderdaad wat zurig…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Gepost: 03 april 2010 07:17 PM
  [ # 17 ]
Sjaak81 schreef:

Dankje Leontien, mijn 22trs blok heeft daar ook gelekt, gelijk mee laten nemen met koppeling vervangen. Wordt dit bij nieuwere motoren nog steeds op deze manier gedaan?

Heb ik geen idee van! Ik zie nooit ‘nieuwere’ motoren vanbinnen eigenlijk.  red face

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 03 april 2010 07:57 PM
  [ # 18 ]

Douvrin is vanaf ‘79 gemonteerd geweest, dus ‘nieuw’ is betrekkelijk meid…

tongue wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 03 april 2010 11:41 PM
  [ # 19 ]

paar plaatjes hier

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
Sjaak81
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 618
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 03 april 2010 11:51 PM
  [ # 20 ]

Zo, dat zijn leuke duidelijke plaatjes, dankjewel!

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 16 april 2010 12:07 AM
  [ # 21 ]

Toch maar verder met de kleine lekjes. De nokkenas kering aan niet distributie zijde ook maar vervangen want daar bleef ook telkens weer een drupje te hangen. Is nu ook weer dicht. Wat vervelender is is dat de achterzijde van het blok onder de olie komt die uiteraard naar beneden drupt. Na nu drie keer goed schoonmaken en weer onder lopen is het duidelijk dat dit lek langs de koppakking komt….grrr weer zo’n intensieve operatie, de koppakking vervangen.
Ik heb daar nu helemaal geen zin in. Ik dacht dat ik eerst meer eens moet proberen of het lossen en weer op spanning zetten van de kopbouten misschien dit lek kan verhelpen. Maar ik twijfel of dit wel verstandig is. Ik denk dat ik wellicht meer ellende maak zoals lekke verbrandingskamers of koelkanalen die plotseling gaan lekken. Tja en dan is er geen uitstel meer dan ben ik gelijk aan de beurt…...Is hier ervaring mee?

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 16 april 2010 01:01 PM
  [ # 22 ]

Zit niet mee bij je,weet je het van je kopppakking zeker, toevallig geen oliedruksensor oid.

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 16 april 2010 06:02 PM
  [ # 23 ]

Ja het is of de duvel er mee speelt. Heel duidelijk echt de koppakking. Na schoonspuiten met stoomcleaner zie ik bij stationair draaien het olie spoor aan de linkerzijde onstaan geen twijfel mogelijk. Dit is overigens al de tweede 22trs waarbij ik dit mee maak. Ik heb er helemaal geen zin in… dus wil nu eerst proberen om bout voor bout te lossen en opnieuw op spanning te zetten in de hoop dat dit werkt.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 16 april 2010 08:21 PM
  [ # 24 ]

Koppakking voor een Douvrin is toch goed te doen?
Kop kun je met carb en uitlaatspruitstuk ineens demonteren, tis in een paar uur gedaan.
Momenteel ook met een 22Douvrinblok bezig, maar daarvan vervang ik alles (pakkingen, koppeling, keerringen, lagers etc,etc).
Met natrekken creëer je meestal meer problemen dan dat goed voor je (portemonnaie) is…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 16 april 2010 09:32 PM
  [ # 25 ]

Ja ‘t werk valt wel mee. Is idd goed te doen maar ja ik baal ervan om dat voor zo’n dom olielekje te doen. Maar Pascal heb jij slechte ervaringen met het natrekken van een oude koppakking? Ik heb ook zo mijn twijfels vandaar dat ik graag deel in ervaingsdeskundigheid. Ik heb de pakking liggen dus als ik me morgen ochtend kwaad maak ben ik het morgen middag weer vergeten…. En ik voel het al, doe het nu maar gelijk goed dan ben je er ook klaar mee.

Vervang jij de krukas lagers in dat blok waar je mee bezig bent? Krukas slijpen en de hele revisie ramdam? (zuigers, bussen ed.)

klik

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 17 april 2010 08:13 PM
  [ # 26 ]

Nee, ik vervang geen lagerschaaltjes.
Leontien vond het wel raadzaam en zij zal het beroepsmatig waarschijnlijk altijd doen (ivm garantiegevalletjes ed), maar als particulier zie ik er geen brood in.
Blok heeft ‘slechts’ 230K gedraaid, dus in CX-jargon nèt ingelopen…
Wat ik wèl vervang zijn alle pakkingen en keerringen; krukas- en nokkenas en differentieel.
Carterpakking smeer ik (opnieuw) in met vloeibare pakking (oliepomp-filter ook schoonmaken) en de oliedrukschakelaar wordt ook meegenomen.
Nieuw hoofdlagertje en nokkenaslager (in ontstekingshuis) en verder vooral goed schoonmaken.
Nieuwe koppeling (Valeo…dûh) en nieuwe koppakking met D-riemset (kop gevlakt en afgeperst en voorzien van nieuwe klephoedjes).
Waterpomp is nog prima en loopt niet direct mee met de D-riem, dus kan eventueel later ook (is goed te doen met ingebouwd blok).

Wat natrekken betreft, de ervaring leert dat:

- het slechts uitstel van executie is,
- de tapdraden in het cylinderblok die extra voorspanning niet altijd prettig vinden -> gestript draad,
- kopbouten kunnen breken en
- koppen beschadigen.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
jan suburban
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 12-12-2008

Gepost: 17 april 2010 09:55 PM
  [ # 27 ]

Mijn CX 20 van 85 met Douvrin liet ook een aardig oliespoor na.
Ik durf het amper te vertellen, maar mijn oplossing was de volgende:
In ieder geval de nokkenaskeerring aan de riemzijde lekte en die heb ik vervangen en verder heb ik bij de automaterialenhandel een flesje rotzooi gekocht, dat de pakkingen en keerringen een beetje zachter maakt en laat zwellen en….ja, inmiddels een kleine 5000 km weggetuft en lekkages zijn eigenlijk over.

Een snelle en goedkope oplossing, die het proberen waard was.

vroem-vroem.

jan

Alleen diegene mag slopen, die iets beters kan bouwen.
Citroen CX 20 leader 1985, Chevrolet C10 suburban 1972. Ford Mustang convertible 1984 (sinds 2-3-11), Chevrolet Matiz 2009, Yamaha Royal Star 1300A 1996,  Adria 310 1981(verkocht)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 april 2010 09:57 PM
  [ # 28 ]
Pascal schreef:

Wat natrekken betreft, de ervaring leert dat:

- het slechts uitstel van executie is,
- de tapdraden in het cylinderblok die extra voorspanning niet altijd prettig vinden -> gestript draad,
- kopbouten kunnen breken en
- koppen beschadigen.

Ik sluit me hier graag bij aan als ervaringsdeskundige…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 18 april 2010 02:20 AM
  [ # 29 ]

Ik was ook zeker niet van plan om het aanhaalkoppel te verhogen. Dat gaat idd haast zeker fout. Nee meer van stuk voor stuk lossen en weer op de 9,3 aanhalen. Tja ik heb me vandaag nog maar even rustig gehouden en het spul nog even in elkaar laten zitten. Zo’n potje rotzooi heb ik in het verleden ook wel eens gebrobeerd maar eigenlijk nooit enig resultaat van gemerkt. Al die lapmiddelen staan me ook eigenlijk geen van alle aan. Ik heb me er inmiddels toch maar mee verzoend dat ik eerdaags de koppakking ga vervangen. Dat is uiteraard de enige correcte aanpak. Dank dat jullie me helpen me tegen mezelf te beschermen om tegen beter weten in te handelen….. Maar jullie ervaring geeft aan dat jullie het dus wel geprobeerd hebben…ha nono

Ik werd vanmorgen toen ik de schuur in kwam verrast door een plas LHM onder de auto. Nee he nu dat weer. Ik de boel opgeruimd en kijken waar het weg kwam. Lijkt het ongeveer vanaf de positie van de hoogteregelaar voor te hebben gelekt. Heel de zooi weer schoon en droog gemaakt op zoek naar dit lek. En nu komt ie: Er lekt geen LHM meer, het blijft helemaal netjes droog. Ik snap er geen bal van. Dit zal me eerdaags vast zeer ongelegen verrassen.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 18 april 2010 01:48 PM
  [ # 30 ]

Leuk hè; Citroën’s..?

tongue wink

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook