Schurend, onbalans geluid
OldJag
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4

Gepost: 04 april 2010 02:22 PM

Toen wij deze C4 kochten, maakte de auto een schurend, zagend geluid. net of een platte kant aan een band zit. Alleen dit geluid komt onder de motorkap vandaan.

De dealer heeft dit onderkent en het volgende gedaan:
. nieuwe aandrijfas rechts
. nieuwe lagers, versnellingsbak-differentiaal.

Wij dachten van het geluid af te zijn en de dealer ook. maar het geluid is er nog steeds.
Wie kan ons de goede tip geven?

Profiel  

ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1093

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 05 april 2010 01:21 AM
  [ # 1 ]

Ik heb op dit moment niet echt een idee maar om het probleem wellicht iets beter in te grenzen, stel ik een paar vragen:
- komt dit voor bij een stilstaande auto met draaiende motor (stationair en/of bij gas geven)?
- komt dit alleen voor onder het rijden met de auto?
- komt dit ook voor als de auto gesleept wordt met motor uit?

Wellicht zal dit helpen bij meer gericht zoeken naar het probleem. Want eerlijk gezegd, het omschrijven van een geluid in woorden is erg moeilijk.

mvg
Victor

Profiel  

OldJag
< 100 berichten
Rank

Gepost: 05 april 2010 09:17 PM
  [ # 2 ]

Het geluid begint bij langzaam rijden. Het beste is het te horen tussen de 35 en 50 km per uur. Als ik de koppeling intrap is het geluid weg. Vandaar vervanging van aandrijfas en lagers in de aandrijving.
Het geluid is storend te horen ook bij hogere snelheden. Gonzend onregelmatig geluid.

Moi, Ab

Profiel  

ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1093

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 06 april 2010 01:29 AM
  [ # 3 ]

Ik ben geen expert op het gebied van de aandrijflijn maar het klinkt voor mij als probleem in de versnellingsbak zelf. Het lijkt me overigens niet de juiste conclusie van de garage om de aandrijf as te vervangen (laat staan dat ik niet begrijp waarom alleen rechts en niet beide). Want tijdens het indrukken van de koppling, blijft bij mijn weten de aandrijf as gewoon draaien (correct me if I’m wrong) en kan dit dus niet de oorzaak zijn van het geluid.
Sorry, ik kom hier niet mee verder. Wellicht dat er anderen zijn die hier meer verstand van hebben. Probeer eventueel ook in andere fora, dus buiten C4. Bijvoorbeeld in “Vragen & antwoorden - Mechanisch”...

Succes,
Victor

Profiel  

C4VTSke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 138
Gepost: 06 april 2010 01:55 PM
  [ # 4 ]

Edit René...quote gewist..quoten op het laatste bericht is onzin

helemaal juist Smile het is wrss u drukgroep (koppelingsplaat + rollement er van) die versleten/stuk/gaar is

Profiel  

OldJag
< 100 berichten
Rank

Gepost: 14 april 2010 04:24 PM
  [ # 5 ]

Waarschijnlijk drukgroep, was waar wij ook aan dachten. Er is daar wel een druklager vervangen maar van slijtage in de drukgroep was geen sprake volgens monteur.
Nu is er een proefrit in drie vergelijkbare C4 diesel 110pk geweest, waarvan twee in mindere mate dit geluid maken en 1 helemaal niet. Nog steeds een soort onbalans geluid onder de motorkap. Koppelingspedaal begint nu ook slepend, knarsend geluid te maken als je deze intrapt. Misschien toch eens goed naar de drukgroep kijken. Belangrijk punt is, dat als het koppelingspedaal is ingedrukt, het geluid weg is. Dan ga je toch denken aan; of de versnellingsbak, differentieel, of toch de drukgroep.
Waar blijven de EXPERTS van Citroen?

Profiel  

C4VTSke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14

Gepost: 14 april 2010 04:29 PM
  [ # 6 ]

99% kans op drukgroep, je moet ALTIJD drukgroep mee vervangen als je het rollement van de koppeling vervangt staat zo zelfs in werkboek van citroen (in belgie toch)

ach experts zijn er niet bij citroen je moet alles zelf zien uit te vissen en zoeken bij hun…...

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook