1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
cx als lease
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 05 april 2010 11:38 PM

Na een jaar in een passat 2.0 TDI gereden te hebben is het het Troen embargo opgeheven en ook het Xm embargo. De Passat mag dus weg en ik mag op bolletjes gaan rijden.

Moeten we wel reeel blijven, het moet een win-win situatie blijven voor mij en de baas.

In principe wil ik het liefste Xm rijden, maar ik heb net gekeken wat een xm aan nieuwprijs had en ben best wel geschrokken. Een v6-12 S2 zat al rond de 40k. Als die jonger is dan 15 jaar moet ik daar dus 25% over dokken met de nieuwwaarde… das duurder dan de passat…
Dan kom ik al vlot dus in de cx serie uit. Maar ja, kun je daar 4500-5000 per maand mee rijden….

Ik heb een troen nodig waar ik komende 2 jaar mee kan rijden, die het elke dag doet smirk en waar ik in 2 jaar laten we zeggen tegen de ton op kan zetten…
Als reserve heb ik dan mijn Xm 16v op G3 en desboods nog mijn zx furio Smile

maar belangrijker… ik heb eerlijk gezegt nog nooit achte rhet stuur van een goede cx gezeten. Wel mee gereden maar dat was met een platte bollen exemplaar….

Kortom, geen ervaring in CX land…
Wat zijn nu de zinvolle modellen als ik CX wil gaan rijden op zakelijke basis? Ze zijn allemaal ouder dan de 15 jaar dus de bijtelling donderd naar beneden en dat maakt de baas weer blij. maakt dat dan uit? Yep, want hij betaald de bijtelling boven op mijn bruto salaris, vandaar.

Wat wil ik, of beter gezegt, wat zou ik willen even daargelaten of het te realiseren is.

in geval van benzine moet het een blok zijn dat op gas kan gaan draaien zonder gedonder ( kan dat wel ?)
in gevak van diesel… welke moet ik echt laten staan? Een 2,5 TD xm is linke soep, is er ook een no-go versie in CX land?
een handbak…
zwart leer
werkende airco en schuifdak en dat laatste misschien nog wel liever
betrouwbaar exemplaar
representatieve verschijning, dus goed in de lak en ws geen rood oid, maar (donker) grijs of wit.
geen knutsel wagen waar eerst nog eea aan moet worden gedaan.

kortom, een hoofdendraaier in CX land…

waar moet ik naar op zoek en met welk kostenplaatje moet ik rekening houden.
Die passat is eventueel een mooie inruiler, hoewel mooi wel erg subjectief is Smile

Profiel  
 
Gepost: 05 april 2010 11:47 PM
  [ # 1 ]

Hoewel ik het afgelopen jaar zo’n 35000 km heb gereden met mijn CX denk ik dat je je toch heel goed moet realiseren dat je ten allen tijde met een ouwe auto op pad bent, die gewoon onderhoudsgevoeliger is dan een nieuwe passat. Daar staat dan weer tegenover dat onderhoud aan een moderne auto vaak duurder is dan dat aan een relatief oude auto. In elk geval heel veel factoren om naast elkaar te zetten.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 05 april 2010 11:49 PM
  [ # 2 ]

Dat realiseer ik me idd… Hoewel ik dus blij ben met de ophef van het embargo geeft het ook best wel een stuk verantwoordellijkheid…
Ik denk dat ze er niet gelukkig van gaan worden als ik eindelijk dan Troen aan het rijden ben en elke keer afspraken moet afzeggen omdat ik gestrand ben….

je kunt namelijk zeggen wat je wilt van dat duitse ding, als die start blijft die lopen totdat we weer bij de stal zijn….

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 05 april 2010 11:51 PM
  [ # 3 ]

Nogmaals, ik zou gaan voor een serie 1, want mooier en belastingvrij. Zoiets als dit. Naar verluidt zit hier ook een airco in. Maar goed, wel ophalen en importeren maar da’s ook eigenlijk best wel een leuke klus (uit ervaring).

Dagelijkse auto kan zeker, dat doen velen onder ons (moi incluis…)
Zoals alle grote Citroens staat of valt het geheel met (preventief) onderhoud! Maar ja daar weet je met je XM alles van…
Een CX is wel zeer roestgevoelig, veel meer dan een XM. Dus begin met een roestvrije (en dan kom je al gauw uit in zuid Frankrijk, of een recent geimporteerde) en geef een zeer goede anit-roestbehandeling (700 a 1000 euro).

Het 2500 benzine injectie blok kan heel goed op LPG rijden, reken op 2000 euro. Bovendien is het een heel betrouwbare motor en lekker vlot. Een turbo is leuk maar niet echt nodig. En dan heb je natuurlijk de turbo diesels. De turbo diesel 1 is ook een betrouwbare motor en is ook in serie 1 geleverd.

Tja, en dan moet je natuurlijk de nukken van een CX leren kennen. Maar daar heb je dit forum voor, nietwaar? Smile

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 05 april 2010 11:55 PM
  [ # 4 ]

ik vermoed dat ik eerder zal uitkomen bij een serie 2, Neem me niet kwalijk, dat Grace Jones model red face

Die uit je link trekt me niet echt direct aan.

Wat ik wel erg mooi vond… de prestige modellen in het conservatoire… SP moest wel lachen toen ik daar stond te kwijlen…

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 06 april 2010 12:04 AM
  [ # 5 ]
par eXeMple! schreef:

Nogmaals, ik zou gaan voor een serie 1, want mooier en belastingvrij.

mooier = subjectief
belastingvrij = voordeel voor gompy?

...

ik denk dat een echt mooie goede diesel série 2 qua aanschaf meer voordeel oplevert voor de baas dan een vergelijkbare série 1…

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
bonetone
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005

- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Gepost: 06 april 2010 12:04 AM
  [ # 6 ]

Als ik je verhaal zo lees zou ik toch zeggen een serie 2 turbo diesel. Misschien eens je licht opsteken bij Dolf Moon, hij heeft ook jarenlang een TRD turbo (of twee) gereden. En alle kosten bijgehouden! http://www.dolfmoon.nl/cx/home.html
De vraag is inderdaad of het belastingvrij moet zijn. Mooie turbodiesels van 1986 of eerder zijn moeilijk te vinden.

Profiel  
 
bonetone
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005

- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Gepost: 06 april 2010 12:08 AM
  [ # 7 ]
gompy58 schreef:

ik vermoed dat ik eerder zal uitkomen bij een serie 2, Neem me niet kwalijk, dat Grace Jones model red face

Die uit je link trekt me niet echt direct aan.

Wat ik wel erg mooi vond… de prestige modellen in het conservatoire… SP moest wel lachen toen ik daar stond te kwijlen…

Deze dan maar?? Is wel duur….

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 06 april 2010 12:51 AM
  [ # 8 ]

Ja, das idd wel een mooi exemplaar, hoewel ik daar als cx leek enkel op eerstegezicht basis over kan oordelen. Geen idee verder qua techniek.

Wat de belasting en kosten betreft zal ik wat toelichten, dat kan eea verklaren.

Bij mijn huidige werkgever wilde men dat ik in een leasewagen zou gaan rijden. Dat werd dus een passat 2.0 TDI 103kw, troen en xm mocht niet.

Ben ik mee akkoord gegaan maar heb toen aangegeven dat ik daar niet de rekening van wilde zien.
Er is dus een netto loon afgesproken en het bruto eindbedrag is bepaald door de autokosten qua belasting.

Ga ik nu een troen rijden dan is de bedoeling dat mijn netto salaris gelijkt blijft maar de baas het voordeel heeft van lagere bruto lasten. ja ik weet het daar lever ik ook eea mee in, maar daar word eea in recht getrokken ( netto zal ik wat gaan stijgen.)

Zou ik nu voor een V6-12 XM kiezen uit laten we zeggen 97 ofzo, dan krijg ik de bijtelling van 25% over de catalogus prijs.. Die is dus HOGER dan de passat en dus schiet ik daar fiscaal geen bal mee op en daar gaan ze toch niet mee akkoord ( logisch)

ga ik nu een auto rijden die ouder is dan 15 jaar dan word het 30% over de dagwaarde. Die ” dure” CX van Bonetone, word dan opeens een stuk goedkoper. Kortom, aankoop is niet direct het uitgangspunt, maar kwaliteit en maandlasten.

In welke vorm eea gegoten gaat worden moet nog worden bekeken. Opties als zoveel cent per km kan ook. Geen idee wat bealsting technisch zinvol is.
Gaat de werkgever alles betalen maar zou het mijn auto zijn, dan heeft dat ook weer consequenties…

Kortom, er is een hoop uitzoek werk te doen.

Mocht iemand daar kaas van hebben gegeten dan hoor ik het graag. IIG verklaard bovenstaand verhaal een beetje mijn keuze mogelijkheden…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 april 2010 12:54 AM
  [ # 9 ]
gompy58 schreef:

ga ik nu een auto rijden die ouder is dan 15 jaar dan word het 30% over de dagwaarde.

fout. 35% van de economische handelswaarde. Ergo: taxatierapport laten maken en als de wagen voor laten we zeggen voor 20k in de boeken staat en je betaald bijtelling over 1500 euro krijg je ook gezeik.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 06 april 2010 12:58 AM
  [ # 10 ]

ok, ik was ff in de veronderstelling dat het 30% was. Dagwaarde en handelswaarde ligt in de volksmond erg dicht bij elkaar maar de een kan wat leuker zijn dan de ander.
Overigens, is de economische waarde niet dat wat een ander ervoor betalen wil ?
taxatie kan wel 20k zijn, maar als de wagen voor dat bedrag niet te slijten is en pas voor 10k weggaat….


Hoe zit het overigens als je de wagen voor 10k koopt, ‘m voor dat bedrag in de boeken zet, dan mag je dat bedrag toch fiscaal pakken? taxatie kan dan wel hoger zijn, maar die 10k was de waarde in het economische verkeer.

Taxatie rapport zal er idd wel komen ivm verzekering. anders heb je straks voor 15k een mega mooie cx, rost een ander zijn ding bij mij naar binnen, ben ik total loss en krijgen we een paar euro terug.

Hoe het verzekeringstechnisch handig is om te doen moet ik dus ook ff uitvogelen.

Privé zit de xm in een klassieker verzekering met onbeperkte kilometers. Die verzekeringspolis bieden ze echter niet meer aan. Ga ik prive total dan is de polis afgelopen. Ik kan echter wel een ander exemplaar ervoor inbrengen.. Die polis is me echter ook een hoop waard…

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 06 april 2010 11:35 AM
  [ # 11 ]

Een nette CX vinden, die aan je eisen voldoet, kan best. Als je toch zakelijk en dus met aftrek van kosten rijdt, maakt het niet zo veel uit, als je op benzine gaat rijden. En dan voldoet wat dat betreft volgens mij zo’n beetje elke CX. Het wordt leuk, als er leer en airco in de auto zit. Dus kom je uit bij de luxere types. De vraag is natuurlijk of je voldoende rijdt, om het verschil in wegenbelasting eruit te halen, voor het geval je een serie 2 zou willen rijden. Die is jonger dan 25 jaar. Moet het goedkoop, dan een serie 1 TRD met alle luxe. Da’s best lastig. Airco is in die types zeldzaam. Pas stond er één op Leboncoin, maar die is van de site af. Ik denk niet verkocht en die komt zoals eerder dan wel terug. Je kunt ook voor een 86’er serie 2 gaan. Die heeft 2 voordelen. Die blijft heel (turbo 1) en wordt nog belastingvrij. De kofferbak is niet briljant groot en dus is wat mij betreft gas een ‘no go’. Ik heb een CX met 2400 injectiemotor met automatische bak, leer en airco en dat gaat perfect voor dagelijks gebruik. Ik zie in je profiel, dat je in Utrecht woont. Daar werk ik op dit moment vlak bij. Als je wil proefrijden, dan kun je per PB een afspraak maken.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 06 april 2010 12:48 PM
  [ # 12 ]

ik mik denk ik op de laatste modellen die uit de fabriek zijn komen rollen. Ben nu eigelijk bezig om me in te lezen in de cx hoek om een beetje te begrijpen wat wel en niet slim is. Uitgangspunt is iig een betrouwbare kilometer vreter te vinden di estrak in de lak zit en nog ene paar leuke opties heeft.

Ik ga niet zozeer voor de belastingvrije afdeling, maar mik meer op de afdeling van 15 jaar oud die me 35% geeft van de commerciele waarde ipv de 25% van de nieuwwaarde zoals ik bijna onvermijdelijk zal hebben bij een leuke XM.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 april 2010 12:57 PM
  [ # 13 ]

De laatste cx’en zijn ook meteen de brakste. Een eind 87-er of een 88-er kan rotten als géén ander!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 06 april 2010 12:57 PM
  [ # 14 ]

Gomp, vergeet niet dat aan een CX iedere week wel wat stuk gaat. Wink

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 06 april 2010 12:59 PM
  [ # 15 ]

nah, dan weten we dat ook weer…

en wat de time between failure betretf, ik heb inmiddels geleerd dat het bij troen rijden altijd raadzaam is om een reserve exemplaar stand by te hebben Smile

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook