sans-pareil schreef:Moet hier toch wat over kwijt. Een CX is zonder meer betrouwbaar als er niet op het onderhoud bespaard wordt. Als hij netjes elke 10,000km gebracht wordt voor onderhoud met de opdracht om de boel in orde te houden, is het een betrouwbare auto.
Ik onderschrijf dat volledig ! In een dik jaar meer dan 40.000 km probleemloos, op de startmotor na, hetgeen echt niet nodig was.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als ik het zo lees komt een serie 2 25 GTi het beste overeen met je wensen.
Dan zal je er 1 willen met het VIP optie pakket (dat zijn de betere stoelen, in latere jaren standaard) met airco en wellicht ABS.
Je geeft aan graag een schuifdak te willen, maar dat raad ik je af.. Deze zijn zeer roestgevoelig.
Je zou misschien ook over banden willen nadenken. Zoveel km’s op TRXen is zeker in de winter geen optie.
Is LPG noodzakelijk? Want onderbouw kan niet bij een CX, dus je raak wel een deel van je kofferruimte kwijt. De achterbank kan bij een berline ook niet plat, dus je kan dan niet erg veel meer kwijt.
Wie gaat de aanschaf van de CX betalen, ga je dat zelf doen of het lease bedrijf?













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
sans-pareil schreef:Moet hier toch wat over kwijt… Als we dan eens de binnenruimte van die 3-serie vergelijken met een CX…
... dan maakt dat eigenlijk geen verschil, zeg ik dan als toevallige bezitter van een CX en een E91 3-serie! Deze auto’s zijn van binnen nagenoeg even ruim. En ja, ik claim dat ik als brave burger met 2 kids de ruimte ook echt gebruik en dus kan vergelijken
Een CX is weliswaar langer, maar heeft een nog inefficientere lange neus dan de Dreier. De lengteplaatsing van de BMW-motor maakt dat je als passagier lekker languit met de benen kan zitten. En achter mijn 1m89 passen de kids nog prima met kinderstoelen en al, zeker vergelijkbaar met de CX en Xantia, maar zeker niet met de XM (en ook niet vorige generaties 3, die - naar het schijnt - inderdaad wel véél krapper waren). Alleen een passagier middenachterin heeft meer tunnel bij de voeten dan een Troen. Kofferbak meer vergelijkbaar met CX en XM, bij een Touring wel beter toegankelijk.
Maar vooral: ga voor 50.000km lekker aan een XM V6 uit Frankrijk, België of Duitsland zou ik ook zeggen Gompy. Even zoeken, desnoods met 150.000 op de teller, die dingen halen de 3 ton wel!
Waterman:
Is die E28 dan zo’n stuiterbak, tis toch geen verlaagde E21? Of zijn de stoelen Opel-plankhard?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
sans-pareil schreef:Een CX is zonder meer betrouwbaar als er niet op het onderhoud bespaard wordt. Als hij netjes elke 10,000km gebracht wordt voor onderhoud met de opdracht om de boel in orde te houden, is het een betrouwbare auto.
Mee eens, preventief onderhoud is het allerbelangrijkst.
sans-pareil schreef:oftewel 18,6 cent/km ex brandstof. Daar kan een CX zeker ook voor gereden worden.
Ik heb mijn CX nu één jaar, 13.000 km gereden. En ik moet zeggen dat ik niet op onderhoud bespaar. Bovendien heb ik wat kosten gehad als nieuwe banden, accu en een deel van de uitlaat (meegenomen in de onderhoudskosten)...
Als ik MRB (444 euro), verzekering (220 euro) en onderhoud (2839 euro) optel, dan kom ik op 27 cent/km. Er zijn geen onderdelen kapot gegaan. Als ik die banden, uitlaat en accu over 40.000 km uitspreid kom ik wel iets lager uit, maar niet zo heel veel.
Inclusief benzine (1994 euro) wordt het 42 cent/km.
En dan heb ik de antiroest behandeling van 700 euro niet meegerekend.
Ook afschrijving niet meegerekend, maar ik ga er van uit dat de dame niet minder waard is dan de 3000 waarvoor ik haar heb gekocht. Ze is getaxeerd op 6000 euro.


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
De eerste kilometers zijn altijd het duurst. Als je gaat uitrekenen op basis van de eerste 13000 km die je er mee rijdt, dan verbaast het me niet dat je uitkomt op een dergelijk bedrag. Als je terugrekent na 100,000km over drie jaar zal het er heel anders uitzien.
De site van Dolfmoon geeft ook wel een aardige indicatie al denk ik dat daar misschien iets meer aandacht aan laswerk had gemogen. Maar ja, die heeft geloof ik in meerdere CX’en tonnen gereden onder de 19 cent/km inclusief diesel. Ik denk dat de jaarkosten van een CX zelden onder de 1500-2000 duiken hoe weinig je er ook mee rijdt. De progressie in de onderhoudskosten is alleen niet lineair. Voor 18,6 cent kan je op de lange termijn wel rijden zonder brandstof. De leasemaatschappij maakt misschien dan nog net geen winst, maar het komt al aardig in de buurt.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kortom: die door mij genoemde 30 ct per km inclusief brandstof is helemaal zo gek nog niet…. Want, als je bij die 18,6 ct per km die sans noemt ( ik blijf em erg krap vinden, maar goed..) een beetje brandstof ( diesel, verbuik 1 op 14 tegen 1,10 euro en 50.000km per jaar), wat winst voor de leasemaatschappij en wat risicoafdekking op gaat tellen ben je zo aan 30 ct of meer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Rogier 1975 schreef:
Waterman:
Is die E28 dan zo’n stuiterbak, tis toch geen verlaagde E21? Of zijn de stoelen Opel-plankhard?
Off-topic natuurlijk, maar ik geef er graag antwoord op: het zijn met name de stoelen. Het veercomfort is eigenlijk erg goed. Helaas moet je in de regen wel een beetje bij de les blijven… km kosten over 60.000 km, incl brandstof rond de 20 ct, afschrijving meegerekend.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Arjan Verkade schreef:Wie gaat de aanschaf van de CX betalen, ga je dat zelf doen of het lease bedrijf?
Dat lijkt me het leasebedrijf. Anders is het geen leasekar voor het bedrijf waar onze topicstarter voor werkt….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
18,6 cent rijd je hem denk ik wel zelf voor. De leasemaatschappij berekent gewoon een marge. Maar bij directlease kom je voor de allergoedkoopste passat bij 50,000km/jaar en een contract van 42 maanden ook gewoon op 25 cent/km ex btw met een schuifdak en xenon, en dan zit er nog niet eens een radio of airco in, en je betaalt je bijtelling over 30,000 euro. Die goedkoopste passat dan weer wel 20% van die 30,000, maar toch is dat belasting betalen over 6000 euro elk jaar.
Met een 15 jaar oude auto gaat je nettosalaris flink omhoog want die bijtelling gaat over 35% van 6000, dus 2100, dat is toch wel even een derde van die passat. Plus, je hoeft niet in een passat te zitten, dat is wellicht nog het mooiste van allemaal. 50,000 km/jaar bij gemiddeld 100 km uur, wat niemand haalt is 500 uur per jaar. Je bent in ieen jaar iets van 5840 uur bij kennis. 8.6% van de tijd die je wakker bent zit je dus in dat ding. Dat is dus een beetje gelijk aan een maand per jaar de gevangenis in gaan (ik zie een passat wel als een mooie gevangenis-analoog), alleen mag je er ‘s avonds uit om te slapen. Als je gemiddeld 80 rijd is het trouwens al 10,7% van de tijd, en is de totale tijd die je jaarlijks in die auto zit al meer dan al je vakantiedagen in een jaar. Het lijkt mij heel logisch dat je dan niet wilt dat het een passat of iets dergelijks is.
Laatst begreep ik eindelijk waarom al die lease passats enzo altijd als debielen rijden. Ze willen zo snel mogelijk weer uit die rotauto.
Ik heb er al eens wat berekeningen op los gelaten, maar ik zou het zelf zo aandurven, voor een redelijke km prijs een CX of XM leasen aan een bedrijf. Ik heb er alle vertrouwen in dat het prima kan voor een prijs die denk ik iets lager uitvalt dan een hedendaagse auto met een vergelijkbare nieuwprijs.
Maar, om weer enigszins on topic te komen. Een CX kan betrouwbaar genoeg zijn voor de doelstellingen van gomp, maar schuifdaken in CX’en zijn enigszins rampzalige dingen, al kan daar wel een mouw aan gepast worden. Toch ligt gomp z’n hart volgens mij nog bij een XM s2, dus een 85’er V6.12 zou ‘t dan moeten zijn.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Arjan Verkade schreef:
Is LPG noodzakelijk? Want onderbouw kan niet bij een CX, dus je raak wel een deel van je kofferruimte kwijt. De achterbank kan bij een berline ook niet plat, dus je kan dan niet erg veel meer kwijt.
Volgens mij moet het wel kunnen hoor een CX met onderbouw LPG tank. Die zou dan op de plaats van de brandstoftank moeten komen. En dan moet je op een andere plaats een nood-benzine tankje plaatsen. Die zou dan niet zo groot hoeven zijn.
Ik geloof dan Nard van Renard met zo’n oplossing in het CX clubblad stond een tijdje terug.
CX GTi Turbo 2 - All Black












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja oke, dat is natuurlijk zo wel op te lossen.
Alleen ik merk dat vooral in de winter als het koud is je een paar km (km of 5 a 8, bij warm weer 2 a 3) nodig heb voordat de auto naar LPG over springt.
Gezien een CX 2500 bij een koud blok behoorlijk wat verbruikt is het toch wel prettig om meer als bijvoorbeeld 10 liter te hebben, anders moet je het benzine tank je toch ook nog vaak vullen.
Maar je zou zeker overweg kunnen met een benzine tank die kleiner is als 68 liter, want zoveel heb je echt niet nodig.
gompy58 schreef:
Ik heb een troen nodig waar ik komende 2 jaar mee kan rijden, die het elke dag doet
en waar ik in 2 jaar laten we zeggen tegen de ton op kan zetten…
Al dit de voorwaarden zijn is mijn advies: neem geen CX. De posters die menen dat een CX uitstekend geschikt is voor dagelijks gebruik hebben volgens mij een roze bril, verkeren in bijzondere omstandigheden (dol op sleutelen, eigenaar garagebedrijf, oid) of hebben nog maar korte tijd ervaring. Groot verschil met een relatief nieuwe auto is dat deze alleen in de garage staat voor regulier onderhoud, Bij de CX komt hier het storing zoeken en vervangen van niet-slijtage delen bij. En dat kost niet alleen geld maar ook ergernis door vergrote onbetrouwbaarheid en niet productieve uren door het halen en brengen naar de garage. En als je werk hierdoor in het gedrang komt is het plezier gauw over. Zonde, want een CX is een fantastsche auto die het verdient om aanbeden te worden.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Een lease bedrijf is vaak natuurlijk wel verplicht tot het aanleveren van vervangend vervoer binnen zoveel tijd.
Dus als de CX het niet meer doet is dat niet helemaal jouw probleem, natuurlijk wel een beetje.
Als de CX toch elke 10.000 km in de garage staat (wat dus al minimaal 5 keer per jaar is) dan kan je natuurlijk ook preventief veel laten doen om veel te voorkomen.
Veel problemen onstaan natuurlijk wel door laks onderhoud…
Qua kilometers is een diesel aan te bevelen, echter een auto als deze daar mag je mee gezien worden.
http://www.doro.nl/doro/cars/citroen/citroen_cx 25 prestige_1985_142/citroen_cx 25 prestige_1985_142_interieur 1.html
Kan je echt adviseren een keer met David te gaan praten, qua type, onderhoud etc.
groet,
Eric
C5, voorheen XM 2000, XM 1991, CX 1978


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik heb een stuk of tachtig CX’en in onderhoud die denk ik gezamelijk wel een miljoen km per jaar halen. Ik weer heel aardig wat die mensen uitgeven aan hun onderhoud, dat kan ik namelijk zo opzoeken. Het is dat wellicht wat ondoordacht om te denken dat ik als garagehouder geen inzicht zou hebben in de daadwerkelijke kosten van onderhoud.
Diverse CX eigenaren in mijn bestand rijden wel degelijk 50,000km per jaar. Dat gaat gewoon. Vraag maar aan Harry45 bijvoorbeeld. En zoals gezegd, hij moet wat vaker naar de garage dan een nieuwe auto, dat is al aangegeven, maar als er niet bespaard wordt op het onderhoud gaat dat echt wel goed.
Het kost geld, uiteraard. Maar met 15 cent/km ex BTW red je het echt wel. Niet heel relevant nog allemaal, want volgens mij wil Gomp gewoon een XM.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!