freek schreef:De posters die menen dat een CX uitstekend geschikt is voor dagelijks gebruik hebben volgens mij een roze bril, verkeren in bijzondere omstandigheden (dol op sleutelen, eigenaar garagebedrijf, oid) of hebben nog maar korte tijd ervaring.
Toch bijzonder, de CX is mijn reguliere auto, al ongeveer anderhalf jaar. Ik ben geen sleutelaar en ik heb geen garagebedrijf. Ik ga gewoon voor onderhoud en reparaties naar de garage. Hoe is het toch mogelijk, dat ik de ervaring van Freek niet deel Ik denk dat ik aan de CX ongeveer net zoveel aan onderhoud kwijt ben als aan mijn Volvo. Fietsen is uiteraard goedkoper….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je vergeet wel te vermelden dat jij vóór je met die CX ging rijden zo’n 7 mille aan achterstallig onderhoud hebt laten wegwerken hé... Ik ken overigens ook verhalen van mensen die in krap anderhalf jaar tijd zo’n 11.000 euro aan onderhoud en reparatie hebben uitgegeven aan hun cx
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Die 7 k had scherper gekund denk ik. Maar inderdaad, ik ga ervan uit, dat je met een strakke kar begint die je eerst goed op de weg zet. Dat kost ongeveer hetzelfde als een nette golf. Alleen de bijtelling is anders.
Inderdaad, mijn broertje. Maar het is de vraag waar dat aan heeft gelegen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Je zal bij elke CX geluk moeten hebben.
Naar mijn idee zal het er ook aan liggen hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan.
Wellicht speelt het ook nog mee of ze de eerste 10 jaar misschien bij iemand binnen heeft gestaan.
Ik hoor ook verhalen van mensen die 30.000 km met een CX rijden en hebben niets anders dan standaard onderhoud. Tja het kan beide kanten op.
Ik heb mij wel eens laten vertellen dat iedere (semi)oldtimer die voor de lease ingezet wordt getaxeerd dient te worden in ieder geval voor een all risk verzekering.Geen enkele lease maatschappij wil natuurlijk het risico lopen dat ze bij een totaal los schade met eigen schuld dat ze hun inverstering kwijt zijn.
De economische waarde die voor de bijtelling geld word dan ook meteen bepaald en deze kan natuurlijk beduidend hoger zijn dan de aanschaf waarde ik denk dat je zo op een bedrag zit van €10000,-voor een CX
Bedenk ook dat niet iedere leasemaatschappij een (semi)oldtimer wil is vaak te risicovol en onbetrouwbaar in hun ogen.
Er zijn natuurlijk ook nog een paar praktische problemen:
-waar ga ik heen voor mijn onderhoud menig citroen garage heeft de vakkennis niet meer in huis,en een goed specialist zit toevallig niet in de buurt,moet ik dus altijd heen rijden.
-verkrijgbaarheid van onderdelen wordt schaarser,en daardoor duurder.
-onderhoudsfrequentie ligt beduidend hoger.
-auto moet vaak nog aangepast worden niemand wil natuurlijk bij zoveel kilometers op TRX rijden als je auto hier toevallig mee uitgerust is,en een setje winterbanden is natuurlijk ook niet verkeerd.
-airco die aangepast moet worden
enz.enz
Dat neemt niet weg dat je dagelijks in een cx mag rijden,dat is natuurlijk wel een lekker gevoel
Arjan Verkade schreef:
Ik hoor ook verhalen van mensen die 30.000 km met een CX rijden en hebben niets anders dan standaard onderhoud. Tja het kan beide kanten op.
We hebben het hier wel over jaar in jaar uit een fors aantal km als ik het goed heb.
@Robin: als ik de posts een beetje heb gevolgd was je CX een een aardig deel van de winter buiten gebruik.Weliswaar niet door defecten maar ‘dagelijks gebruik’ is de afgelopen maanden toch wel een rekbaar begrip geweest. Over minimaal drie jaar ‘dagelijks gebruik’kan je de balans eens gaan opmaken Overigens doel ik niet zozeer op het financiele aspect (je kan aardig wat versleutelen voor de afschrijving op een nieuwe auto) maar meer op de besdrijfszekerheid (met weer verschillen tussen diesels en benzine etc).
Mijn CX is iets van 2,5 maanden uit de running geweest vanwege plaatwerk en het aanbrengen van leuke opties.Ik ben benieuwd wat het gaat worden over een periode van 3 jaar. Ik zie het met vertrouwen tegemoet vanwege de ervaringen tot nog toe. De meeste kilometers heb ik in die tijd met de CX gemaakt, niet met de Volvo. Ik hoop binnen afzienbare tijd de SM toe te voegen aan het rijdend materieel. De Volvo heeft doordeweek een ander baasje gevonden. De CX zal, hopelijk snel tezamen met de SM, haar betrouwbaarheid moeten gaan bewijzen. Ik heb er geen slecht gevoel over, gezien de ervaringen tot nog toe.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik heb mijn CX nu iets meer dan vijf jaar, en het garagebedrijf iets meer dan een jaar. In die periode heb ik 120,000km gereden met de CX, gemiddeld 24,000 per jaar dus. Voordat ik gekke dingen ging doen met rollerbanken en race koppellingen haalde ik die 15 cent onderhoud per km echt niet. Inclusief brandstof (~14 ct/km), verzekering en wb (~4 ct/km), en afschrijving uitgaande van restwaarde nul kwam ik altijd rond de 42 cent/km uit. Dit alles zelfs inclusief een brommer die de zijkant in ploegde, en een aantal experimenten met tal van verschillende velgen, een setje super-zuigers die nog in GSM liggen en de aankoop van een megaturbo die er ook nog steeds niet op zit, en het spuiten van het dak. Voordat de kosten een beetje ondoorzichtig werden vanwege een eigen garagebedrijf heb ik tegen de 100,000km gereden met het apparaat, en dus altijd ruim binnen dat onderhoudsbudget gebleven. Het kan dus allemaal echt wel. De enige keer dat ie langer van de weg is geweest in die vijf jaar was bij de inbouw van de VEMS en dat was ook toch wel binnen een paar weken gebeurd.
Brandstofkosten kunnen uiteraard veel lager als je niet op super 98 in een 1:9 auto rondrijdt. Best haalbare is ongeveer 7 ct/km volgens mij voor brandstof. Bij veel km’s worden wb en verzekering aanzienlijk lager per km, als je uberhaupt nog mrb/wb hebt. Dan heb je nog afschrijving natuurlijk, wat grotendeels bepaald wordt door het werk wat nodig is om hem bij aankoop op orde te krijgen.
Maar goed, dagelijks gebruik kan dus gewoon echt wel, ik denk ook gewoon bij 50,000km/jaar, als dat geld maar ook echt aan onderhoud uitgegeven wordt.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Sans, ik twijfel geen seconde aan jouw verhaal. In jouw situatie heb jij het als een succes ervaren. Ik heb er nog eens over nagedacht en denk echter dat het al of niet met voldoening dagelijks gebruiken van een CX van heel veel factoren afhangt. In de jaren 80 bereed ik dagelijks als student een CX 2000 uit 1975 op LPG. De motor was fantastisch maar verder was het een ramp. Ik hield (toen al) vreselijk van sleutelen en onder de auto kruipen. Verder een zorgeloos leventje dus als je toen had gevraagd ‘wat vind je van jouw CX voor dagelijks gebruik?’ dan was het antwoord: geweldig! Ik maakte me zorgen als ik een maandje niet hoefde te sleutelen. Jaren later, in 2000, koop ik mijn huidige CX. 100x beter dan die CX uit 1975. Feitelijk in ongelofelijk goede staat. Maar gebruikt als 2e auto. En met 8000km per jaar enige tijd geen centje pijn. Maar toen kwamen er toch wel met enige regelmaat problemen waarmee dit forum vol staat. Maar omdat het een hobby is en ik op mijn gemak kan sleutelen blijft het leuk. Nu, met een druk gezinsleven, een drukke baan, etc moet ik er niet aan denken dat mijn vervoer van deze CX afhangt. Je moet gewoon 100% op een auto kunnen vertrouwen voor alle dagelijkse ritten. Een paar keer per jaar naar een specialist rijden om de CX te brengen en te halen voor onverwachte defecten past niet in dat patroon. Zeker niet als je echtgenote geen enkel begrip keeft voor het uitvallen van oude techniek .
Kortom: kijk goed naar je eigen situatie en neem dan een besluit. En houd in gedachten: ook toen de CX nog in productie was was het aantal uren dat deze auto’s in garages doorbracht een veelvoud van de huidige generatie auto’s


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik ben het met je eens dat een CX meer garagetijd nodig heeft dan een recentere auto. Ik ben het er ook mee eens dat je vrouw het ook wel een beetje leuk moet vinden. En je moet de afweging maken, wat is een acceptabele hoeveelheid garagebezoek voor je? Maar om de km prijs hoef je het echt niet te laten. Echt niet meer rijden is ook niet iets waar een CX heel gauw last van heeft. Er kunnnen zich allerlei problemen voordoen, maar dat hij niet meer rijdt is me in al die 10 benzine CX’en over de laatste 16 jaar eigenlijk vrijwel nooit overkomen. Maar, je hebt gelijk in dat iemand wel heel goed moet kijken wat hij of zij verwacht van de CX. Het is geen nieuwe auto, daar moet je rekening mee houden.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb ook het idee dat als een CX langer in je bezit is, en je ook daadwerkelijk alles aanpakt als er iets mis mee is dat het een steeds betere auto wordt.
Ga je domweg rijden en laat alles maar voor wat het is dan wordt het al snel een oud barrel met alle bekende reputaties van dien…
Arjan geloof mij: het heeft niets met verwaarlozing te maken. Ik heb het over een goed onderhouden CX maar waarvan 90% van de onderdelen minimaal 20 jaar oud is en waar corrosie op onzichtbare plaatsen zijn werk doet. Je moest eens weten wat er allemaal kapot kan gaan Natuurlijk is een verwaarloosde CX veel erger maar dat valt bij mij onder de noemer ‘eigen schuld’. Een paar jaar geleden kwam ik iemand tegen en die liep helemaal leeg toen hij mijn CX zag: zo’n auto hij ook gehad (let wel niet als oldtimer maar gewoon als dealeronderhouden auto 20 jaar geleden). Duizenden guldens reparatierekeningen, pech onderweg tijdens ritje met zakenrelaties (sluiting injectierelais tijdens regen), etc, etc.
Toen dacht ik ook: sommigen hebben ook altijd pech…
Ik denk dat nog steeds…
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
freek schreef:Arjan geloof mij: het heeft niets met verwaarlozing te maken. Ik heb het over een goed onderhouden CX maar waarvan 90% van de onderdelen minimaal 20 jaar oud is en waar corrosie op onzichtbare plaatsen zijn werk doet. Je moest eens weten wat er allemaal kapot kan gaan
Natuurlijk is een verwaarloosde CX veel erger maar dat valt bij mij onder de noemer ‘eigen schuld’. Een paar jaar geleden kwam ik iemand tegen en die liep helemaal leeg toen hij mijn CX zag: zo’n auto hij ook gehad (let wel niet als oldtimer maar gewoon als dealeronderhouden auto 20 jaar geleden). Duizenden guldens reparatierekeningen, pech onderweg tijdens ritje met zakenrelaties (sluiting injectierelais tijdens regen), etc, etc.
Toen dacht ik ook: sommigen hebben ook altijd pech…
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Ik bedoel dan ook als je een CX langere tijd in bezit heb en dus alles wat niet werkt of minder begint te werken aanpakt dan wordt de CX alleen maar beter. Er zitten immers steeds meer vervangen onderdelen e.d. op.
Roest blijft altijd een probleem en op de loer liggen, dat mag ook zeker niet onderschat worden.
Een cx als zakelijke wagen is zowel financieel als technisch prima te realiseren. Ik heb hier ergens ook nog een calculatie van een lease bedrijf te A. liggen dat is gespecialiseerd in CX en SM. De zwaarte punten liggen gewoon anders. Wat je bespaart op bijtelling lever je op een ander punt gedeeltelijk wellicht weer in.
Die extra garage tijd valt denk ik op zich wel mee. Wel is het handig om daar vooraf afspraken over te maken met het betreffende garagebedrijf. Niet dat je altijd prio hebt, maar dat ze wel begrijpen dat de auto voor jou in zo’n geval net ff iets anders is dan voor iemand die de wagen als tweede plezier voertuig heeft. Als ik nu iets heb aan mijn Xm en het duurt een weekje langer lig ik daar echt niet wakker van. Het moet geen weken gaan duren maar er zit geen druk achter. Toen ik de Xm als enige wagen had was ik erg blij met mijn garage waar ik om 6 uur naar binnen kon rijden en ze na het even afkoelen direct aan het werk gingen. ‘s-Avonds reed ik gewoon weer weg in de XM. Een wat langere pitsstop zullen we maar zeggen.
Wat betreft het beter worden. Daar geloof ik wel in. Als de basis goed is en je houd het bij met een kritische blik zal eea steeds beter worden. Als ik naar mijn huidige xm kijk, die is alleen maar beter geworden.
Vergelijk ik het omgaan met de auto’s , de passat tov de xm, dan ben ik met de xm veel zuiniger. Niet zozeer omdat het een prive wagen is of de ander lease. Je denkt in je achter hoofd toch een beetje aan het gegeven dat een onderdeel van een moderne auto vers op de plank ligt. Bij een xm/cx is dat toch net ff anders. ( daarnaast wil ik ook de polis niet kwijt )
De olie van mijn Xm controleer ik regelmatig. Bij de passat zegt een lampje het wel en anders geloof ik het wel.
Wat je echter niet moet vergeten. Als je een cx/xm als zakelijk voertuig kiest, stel je heel andere eisen dan als het je prive 2e wagen is.
de wagen moet gewoon representatief zijn, de scheidslijn tussen de titel ” klassieker” en ” oude auto” is niet zo breed voor mensen zonder lhm in de aders.
Asl er gepekeld word moet je ook gewoon de weg op en kun je niet zeggen ” ja maar, nu ff niet want dat is slecht voor deze auto…”
Wat het voor mij in dit geval lastig maakt.. Ik mag nu idd een lhm troen gaan rijden ipv een moderne auto. dat geeft ook een stukje verantwoordelijkheid. Op kantoor springt niemand een gat in de lucht als ik niet weg kan ivm pannage… ook niet als er steeds kostbare reparaties nodig zijn. Je zult dus op een kwalitatief hoger niveau moeten instappen dan je prive wellicht zou doen.
Daarnaast ben ik aan het rekenen. Een mooie xm v6 is wel leuk, maar je zit dan nog bij de meesten gewoon aan de 25% bijtelling over de nieuwwaarde en bij een xm is dat niet leuk hoor. Die wagens waren toen behoorlijk aan de prijs.een Xm v6-24? tegen de 50k en daar pak ik liever niet de 25% bijtelling van.
Binnenkort dus maar eens aan tafel gaan zitten bij SP om de opties te bespreken.
SP, das een hint