2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
XU motor: monopoint - multipoint?
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 07 april 2010 10:53 PM
  [ # 16 ]

Verdelerkap is met een sensor op de nokkenas toch? (of indirect: op het draaiende palletje in de spoel).

Bij een TU motor met DIS zit de sensor op de tanden van het vliegwiel, en dat schijnt nauwkeuriger te zijn (ooit eens een leuk artikel over gelezen, een palletje met contact is minder nauwkeurig omdat er meer sprake is van een piek in contact, terwijl een tandje wel of niet langskomt).

GTi / 19TZI schijnen weer wat minder met verbruik te zijn (1:9)? De multipoint motor van de CTI die ik ken had een verbruik rond de 1:11. Kan ook een zuinige eigenaar zijn, natuurlijk.

2CV 1985

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 07 april 2010 11:01 PM
  [ # 17 ]

Ik heb zelf een 19 TZi Break gehad, en daarmee haalde ik vrijwel altijd 1 op 11,5 tot 12. Wel met veel autobaan, trouwens. In een berline moet het wel zuiniger kunnen, veel hangt af van je rechtervoet.

Profiel  
 
rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 21 mei 2010 12:17 PM
  [ # 18 ]

het zal inderdaad deels van je rechter voet afhangen. ik heb zelf 6 jaar en 70.000km met een 1992 gti gereden en haalde gemiddeld over de 70.000km 1:10. wel veel stad bij een hele tank snelweg haalde ik maximaal 1:11,5. ik rij niet hard maar zo nu en dan wel een stuk lekker door. mijn voorgaande monopoints (1.6 en 1.9) en huidige 16v zijn / waren beduidend zuiniger

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  
 
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 21 mei 2010 08:51 PM
  [ # 19 ]

Ik weet niet precies wat voor karakter je wil maar ik weet wel dat de 1905 monopoint een verschrikkelijk mooie koppelkromme heeft. Z’n max koppel haalt ie bij 3000 tpm, das erg laag voor een benzinemotor. Het rijdt ontzettend snel en ontzettend soepel. Zelfde vermogen als die 16 TRI maar gewoon een sloot meer koppel (en minder troep onder je kap).

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  
 
rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 22 mei 2010 04:21 PM
  [ # 20 ]
Alcyone schreef:

Ik weet niet precies wat voor karakter je wil maar ik weet wel dat de 1905 monopoint een verschrikkelijk mooie koppelkromme heeft. Z’n max koppel haalt ie bij 3000 tpm, das erg laag voor een benzinemotor. Het rijdt ontzettend snel en ontzettend soepel. Zelfde vermogen als die 16 TRI maar gewoon een sloot meer koppel (en minder troep onder je kap).

absoluut waar; ik vind qua koppel de 1.9 monopoint veel prettiger rijden dan de gti ondanks dat die laatste meer vermogen heeft.

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook