Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Ik heb wel wat op het forum kunnen vinden, maar het is mij toch niet helemaal duidelijk. Mogelijk kunnen jullie een tip geven.
Als ik de auto net heb gestart doet de raambediening het niet. Ook niet als ik de schakelaar lang ingedrukt houd. Zodra ik een paar minuten gereden heb, doet tenminste het linkerraam het prima.Het andere raam doet dan nog steeds niets.
Hoe kan ik er voor zorgen dat het linker raam het altijd netjes doet? Moet ik dan bv 2 relais zetten op de twee draden die uit de deur komen om de stroom toevoer te versterken/optimaliseren of ligt dit aan iets anders. Voor zover ik kan zien zijn wel alle draden en de ‘rubberleidingen’ daarom heen wel vernieuwd.
Als iets het elektrisch niet doet zou ik eerst kijken wat de oorzaak is voordat je oplossingen als relais’ plaatsen gaat uitvoeren. Maw ga eerst eens meten of en wanneer en tot waar je spanning op het systeem hebt. Van daar uit weer verder redeneren om tot oplossing te komen. Uiteindelijk is het niet normaal dat als het elektrisch deel geschakelt is er vervolgens geen ramen open/dicht gaan…..
Al het goede duurt (heel) lang…..
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
oke bedankt, dan ga ik eerst maar een meten aan de draden die naar de deur gaan of daar stroom op staat. Ik weet ook niet precies hoe de stroom loopt. Ik dacht dat er afhankelijk van of het raam omhoog of omlaag gaat de + en - wisselen.
Ja, er gaan 2 draden naar de motors, en die worden door de dubbelzijdige schakelaars omgeschakeld.
De relais helpen om de ramen “sneller” te openen, want je krijgt de accuspanning met minder verlies op de raammotoren, maar als je schakelaars niet goed zijn of je bedrading is defect helpt het niets.
Het beste meet je de spanning op de motoren met de motoren aangesloten ( op de stekkertjes in de deurstijl), dan zie je ook meteen het spanningsverlies.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hoe krijg je trouwens het raam weer dicht als de elektriek uitgevallen is?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
gewoon met de zwengel in de boven/voorzijde van de deur, zwengel hangt aan hoedenplank meende ik…
Al het goede duurt (heel) lang…..
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Ik heb geen idee waar dat gat aan de voor/bovenzijde zou moeten zitten. Ik ga de SM morgen naar vd Laan brengen en zal het daar ook even vragen.
Ik heb een ned. instructieboekje van 1973. Daar staat dit ook in beschreven.Maar ik heb de slinger niet en kan het gat niet vinden. Mogelijk dat de SM’s van het eerste jaar deze optie nog niet hadden?
oeps, dat weet ik weer niet
Al het goede duurt (heel) lang…..
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jantje1948 schreef:Hoe krijg je trouwens het raam weer dicht als de elektriek uitgevallen is?
Met ducktape. idd hadden de eerste SMs dat gat niet. En de aansluiting op de motor voor de slinger ook niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb de mogelijkheid om de slinger op m’n motor zetten en een gat waar de slinger doorkan maar waar zou die slinger moeten hangen cq zijn ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Onder de hoedenplank.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
onder de scharnierende hoedenplank aan de linkerkant.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
De Boosterkit
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
hahaha ik dacht dat jij het was!
Mooi he? 65$ en niet eens volledig. Ik zie lege pinnetjes!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>