Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik had mezelf na de ex AX voorgenomen om nooit meer op straat een uitlaat te beunen, nu lag ik dus weer te klootvioolen. Enfin, morgen nog even een klem om de reperatiepijp en dan klinkt het weer zoals het hoort en zal het verbruik ook weer normaal zijn, hoop ik.
Minder leuk zijn de 2 gaten in de dorpel die er met een rotvaart ingeroest zijn, tenzij ik bij aankoop niet heel best opgelet heb…...
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Vandaag APK zonder al teveel kosten. Toch inmiddels de kofferbakbouten naar buiten geboord, ook de grotere keilbouten kwamen los. De dorpels moeten nog aangepakt…...
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Hulptroepen gevraagd:
Het contaktslot van de AX heeft het begeven, sleutel zit er afgebroken in, en hij staat op de oprit op stuurslot. Ik moet vanmiddag werken en het thuisfront moet de geopereerde hond vanmiddag ophalen. De XM staat ook met panne. Ik probeer met een rotvaart dat contaktslot te demonteren maar loop vast. Er zit een schroefje onderin de buis, en bovenop een palletje wat ik een beetje in kan drukken maar het lukt niet om het slot er daarmee uit te halen. Moet er nog veel meer los ?
Als ik me goed herinner moest bij de BX de cilinder iets gedraaid worden voordat je het hele slot eruit kon halen. Leuk als de sleutel is afgebroken.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ging niet: met grof geweld alles eruit getikt, palletje doorgekliefd met schroeverdraaier. Resteert metalen omhulsel die nog vast zit aan bekabeling die niet genoeg naar voren wil om los te halen, morgen verder…...
Totaal aantal Berichten: 6153
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Als je toch een nieuw slot gaat monteren knip je de kabels toch gewoon even door? Sluit wel even de accu af
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Hilko16TZI schreef:Als je toch een nieuw slot gaat monteren knip je de kabels toch gewoon even door? Sluit wel even de accu af
Hoe zitten die kabels aangesloten dan ? Niet met een stekkert ?
Totaal aantal Berichten: 6153
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Jawel, op de zekeringkast. Vanuit het slot lopen ze “vast”. Maar je zegt dat je te weinig ruimte hebt.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Alles is weer ok, die kabels zitten idd gewoon gestekkerd verderop. Sloop contaktslot erin gehangen en alles weer OK, moest alleen een zooi sleutels bij laten maken en iedereen heeft nu 2 van die knapen voor de AX aan zijn/haar bosje hangen.
Nu ik de helft van het plastic rondom het stuur toch los heb zal ik gekijk maar even de dashverlichting aanpakken. Ik geloof dat er nog één lampje brandt in het instrumetarium. Heeft iemand een goeie how-to link ?
Totaal aantal Berichten: 6153
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Net zo lang schroeven losdraaien tot je erbij kan
Zonder dollen:
- verwijder het stuur
- verwijder de stuurkolom-bekleding (heb je al gedaan)
- maak de snelheidsmeter-kabel los op de bak (of op het schutbord, als je een twee-delige kabel hebt). Als je dat niet doet breek je gegarandeerd de kabel.
- verwijder de twee schroeven boven in de dash-omlijsting
- verwijder de schroeven die de tellerbak op z’n plaats houden
- trek nu voorzichtig de klokkenbak naar je toe, tot je (redelijk) bij de snelheidsmeterkabel kunt.
- haal de kabel los, verwijder (eventueel) de stekkers van de klokkenbak
- vervang de lampjes
- inbouwen in omgekeerde volgorde; let erop dat je eerst controleert of alle lampjes werken en check ook of de snelheidsmeter-kabel goed vastzit.
Totaal aantal Berichten: 11778
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Hilko16TZI schreef:
- inbouwen in omgekeerde volgorde;
Werk jij voor Haynes?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6153
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nee, ik voldeed niet aan het profiel
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Hilko, inmiddels is alles goed gelukt, het stuur verwijderen hoeft niet trouwens…..Door de kolom los te bouten (twee stuks) kun je het hele zaakje dusdanig laten zakken dat er ruimte genoeg is….
Bij mij was er niet genoeg ruimte om achterlangs die tellerkabel te lossen, heb ik via de zekeringkast moeten doen, maar ook daar lukte inknijpen en lostrekken tegelijk niet met dat spastisch handje. Toen maar een kort venijnig rukje (frustratie) en los kwam íe…...
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Welnu, het karretje zag er zo vlekkeloos uit op de foto’s en in de showroom, (en dat was ze ook) maar ik had toch een paar blaasjes in de dorpels gemist, waardoor deze links en rechts, voor en achter een gatenkaasje lijken toen ik eenmaal de moed verzameld had om te kijken hoe rot ze nou werkelijk waren.
Lang getwijfeld wat te doen, maar mijn mannetje is gestopt, op zoek naar een ander en meteen een paar honderd euro in de AX aan laswerk stoppen deed me een beetj huiveren. Want er zijn ook andere irritaties, zoals het contaktslot wat niet afschakelt, dat ene raam wat omhoog geholpen moet worden als ze te veel naar beneden gedraaid werd. Daags voor de APK limiet heb ik de AX geschorst.
Dus op een zaterdag naar Ruinerwold getogen waar er een hele knappe leek te staan. Was helemaal niks. Een paar andere adresjes gebeld die of niet opnamen of de auto niet meer hadden staan. Als laatste een Saxo genoteerd voor een vegelijkbaar AX prijsje, maar helemaal in Brabant. (Boxtel) (!!)
Ach, het was toch al een verloren zaterdag, het weer niet best, en we reden prinsheerlijk in de nieuwe C5.
Na 336 km bleek het gelukkig best een verassend goed karretje, de meeste Saxo’s die ik zie (ruim) onder de 1000 euro kunnen toch best omschreven worden als barreltjes.
Testritje gemaakt, nog wat gezeik gehad om de verzekering geregeld te krijgen, en met twee auto’s richting Heerhugowaaard getogen, wat ons tezamen nog 240 km aan brandstof kostte. Zo’n saxo rijdt vele malen lekkerder dan een AX want stuurbekrachtiging en stiller. Inmiddels 4 nieuwe tweedehands Michelins gescoord want de oosteuropese meuk die erop zat was niet veel soeps.
De AX wordt a.s. zaterdag door een mede-sadist uit elkaar getrokken, heeft iemand nog belangstelling voor wat eventueel overblijft aan onderdelen / auto ?
Totaal aantal Berichten: 9419
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
JaapJ schreef:De AX wordt a.s. zaterdag door een mede-sadist uit elkaar getrokken
Dus zo wordt je genoemd als je een sloper gaat ontdoen van nog bruikbare delen, waaronder niet meer nieuw leverbare!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986