Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006
- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Bij mijn Visa 11 RE van 1987 lekt er (een klein beetje) koelvloeistof vanachter ‘t dashboard. Meest logische conclusie: óf de kachelradiateur óf de kachelkraan is stuk. Heeft iemand hier ervaring mee? Is die klus goed zelf te doen? En heeft iemand tips waar ik iets dergelijks het best kan kopen? Dealer? Of is imitatie-kwaliteit net zo goed? En hebben alle Visa’s en C15 met benzinemotor dezelfde kachelradiateur en kachelkraan?
Woensdag gaat ‘t autootje eerst voor de APK en daarna wilde ik beginnen met ‘t loshalen van het middengedeelte van ‘t instrumentenpaneel…
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Hoi Frank!
Ik verdenk als eerste je kachelkraan…
Die zit boven je gaspedaal en als die is uitgevoerd in wit plastic is het vaak de boosdoener.
C15GV die hier opereert op het forum heeft er vast nog wel een vervanger voor en zijn gemakkelijk in te bouwen.
Zoek ook even in het visaforum alhier, volgens mij is er ergens wel een topic te vinden.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006
- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Hey Maurice! Ik heb gelijk even gekeken, maar zie niks wits, denk dat de mijne gewoon zwart is? Ik ga maar gewoon ‘s voorzichtig beginnen met ‘t kaalmaken van de boel en dan zie ik ‘t vanzelf wel. Weet jij of er ergens ‘n beschrijving bestaat van hoe ik dat middendeel van ‘t dashboard uitbouw? ‘t Zal niet de eerste keer zijn dat er iets van dat harde plastic afbreekt ... En omdat alles nog zo mooi in nieuwstaat is, wil ik dat graag zo houden.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gewoon beginnen met uitbouwen, niks forceren en goed zoeken naar schroefjes die verborgen zitten.(is wel aan jou toevertrouwd toch?)
De middenconsole is zo moeilijk niet, geloof dat die met 4 of 6 boutjes vast zit.
-pakjesplanken eruit
-onderste stuurkap eraf
-evt.middenconsolebak
-radiootje uitbouwen
Kan je gelijk ook de lampjes die de middenconsole & asbak belichten ook verwisselen…
Het dash uitbouwen is heel zo moeilijk niet, gewoon doen
Als je bij het begin van het visagedeelte alhier kachelkraan of kachelradiator/teur intoetst kom je wel een paar topics tegen die hierover handelen.
Radiateurs en kranen moet je absoluut niet nieuw proberen te krijgen, dan wordt het een geintje van honderden euro`s.
Als je het spul weer in elkaar hebt moet je koelvloeistof gebruiken die geschikt is voor aluminium motoren en met hoge roestwerende werking, bv de duurste van de Action-rommelwinkel.
Het eerste wat problemen gaat geven met inferieure koelvloeistof zijn kachelonderdelen volgens de chef-monteur bij mij op het werk.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006
- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Dank voor je korte instructie en je vertrouwen in m’n kunnen Maurice . Ik ga ermee aan de slag… Ik hou je wel op de hoogte van wáár nu precies de koelvloeistof ontsnapt. Vorig jaar heb ik de koelvloeistof ververst met de basis-koelvloeistof van Brezan (Brega, de blauwe). Dat lijkt me toch prima spul? En volgens Brezan (voor wat ‘t advies natuurlijk waard is…) ook geschikt voor de Visa. Daarvóór is de Visa altijd in onderhoud geweest bij ‘n Citroën-dealer. KVS die er toen uitkwam was ook nog helemaal schoon.
Op zich vind ik ‘t niet zo erg om wat dieper in de buidel te moeten tasten voor ‘n nieuwe kachelkraan (want ik hoop de Visa over 10 of 20 jaar nog steeds te rijden ). Maar ik ga ‘n voordeliger en even geschikt alternatief natuurlijk niet uit de weg
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Ik heb inderdaad nog 3 of 4 complete kachels liggen, zoals Maurice al aangaf. Als de kraan lekt kun je dat waarschijnlijk wel zien als je wat dashboardkappen weghaalt. Het radiateurtje kan ook lek zijn natuurlijk. De hele kachel is ook vrij eenvoudig uit te bouwen. Als je de kunststof panelen van het dash verwijderd hebt, haal je de twee slangen in de motorruimte los. De kachelunit zelf zit binnen vast met een moer aan weerszijde bovenaan, en een draadeindje door het schutbord met een moer erop in de motorruimte. Als je die drie moeren loshebt pak je zo de hele unit er uit.
Als je onderdelen nodig hebt, stuur je maar een pb
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Tadââ!!!
De Visadokter heeft zich al gemeld…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Hahaha, ‘De Visadokter’
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Inderdaad GV is de “VISA DOKTER” Maurice heeft helemaal gelijk.
Ik heb met verbazing zijn gesleutel kunnen volgen.
Hij weet elk boutje en moertje in de juiste volgorde los te draaien.
Je kan wel zeggen hij heeft het meer gedaan…geweldig.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006
- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Dank voor jullie reacties, woensdag ga ik (mits ze in één keer door de APK komt ) het dashboard er zó ver uitslopen dat-ik er beter zicht op heb. Ik kan van onderaf niet zien waar ‘t vandaan komt, maar ‘t lekt in elk geval ter hoogte van ‘t gaspedaal. Ik zag gisteren overigens wel dat mijn onderplaat onder ‘t stuurwiel dermate gebarsten is dat ik eigenlijk ‘n nieuwe zou moeten monteren (kan ‘m aan één kant niet meer vastzetten). Iemand nog ‘n perfecte in de aanbieding? In ‘t donkerblauw ?
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Frank2cv schreef:het dashboard er zó ver uitslopen dat-ik er beter zicht op heb.
Demonteren , Frank, slopen doen de Ludolfs…
Ik denk dat je een lastige zoektocht krijgt naar die donkerblauwe stuurkap.
Ik had in mijn bleu-celeste een zwarte tellerbehuizing,leek mij origineel, dus weet je zeker dat ie donkerblauw is dan?
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006
- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Ik doe m’n fluwelen handschoentjes aan Maurice … Gerustgesteld? De kap is toch echt donkerblauw. Héél donkerblauw, dat wel. Maar in mijn ogen geen zwart. Alsof er een druppel donkerblauw in ‘n zwart verfbad is gevallen zeg maar ...
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Ok, had nog nooit een geheel blauw dashboard gezien…
Morgen is de grote dag dus
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006
- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
It’s my lucky day . Nadat de Visa zonder ook maar één mankement of aandachtspunt door de APK rolde ben ik begonnen met ‘t uitbouwen van ‘t dashboard en binnen ‘t uur had ik de gehele kachelunit al in m’n handen . Ik kan geen andere lekkage vinden dan bij één slangeklem van ‘t kachelhuis (wat witte poederachtige aanslag ook, die er m.i. op duidt dat er al langer sprake was van lichte lekkage). Da’s eenvoudig te verhelpen dus. Helaas bleek alleen één klep (de onderste die volgens mij de toevoer naar de voeten regelt) afgebroken. Dit ten gevolgen van glas wat onderin ‘t kachelhuis lag. Inderdaad vorig jaar een gesneuvelde voorruit gehad omdat er een fietser op terecht kwam… Ik zoek dus nu alleen nog zo’n klep voor onderin ‘t kachelhuis. En de onderplaat voor de stuurkolom waarvan één bevestigingspunt weg is en ‘n ander bíjna weg… Ik PB je ff C15GV
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Heeft ie vast wel voor je,
Je bent trouwens niet de eerste visarijder bij wie door glassplinter dat klepje kapot breekt.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006
- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Ik dácht al dat ik iets soortgelijks ‘n keer eerder had gelezen op ‘t forum… Maar hoe dan ook: Mijn dag kan niet meer stuk, want ik hoef iig géén nieuwe kachelradiateur en ook geen nieuwe kachelkraan. Bovendien “fietste” de 2CV vanmiddag ook zó door de APK