1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Citroën BX 1.4i TGE Classic Special
Dennis Cavallino
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10

Gepost: 11 april 2010 04:03 PM

Een paar maanden terug kochten mijn vriendin en ik deze zwarte Citroën BX 1.4i TGE Classic Special en tot nu toe bevalt de auto meer dan prima. Tijd om mijzelf en de auto hier maar eens voor te stellen. Ik ben autoliefhebber en heb daar ook mijn werk van gemaakt, alles wat ik tegenwoordig doe heeft met auto’s en autorijden te maken.

Sleutelen doe ik graag zelf, als hobby, al vind ik dat ik nog altijd twee linker handen heb, dus al doende leer ik steeds een beetje meer. Ik was nooit zo’n grote fan van de BX, veel andere Citroën vind/vond ik altijd veel leuker of mooier, maar ik ben wel altijd een liefhebber geweest van de ontwerpen van Marcello Gandini, dus zo heel vreemd is de keuze ook weer niet als je de prijs van deze BX vergelijkt met zijn andere creaties. Daarnaast oogt deze BX erg netjes en helemaal origineel. Ik houd van oude auto’s en youngtimers, ongeacht het merk, dus dat straalt deze auto ook uit. Het electrische schuif/kanteldak en de velgen maken deze auto helemaal af. 

De Classic Special komt uit 1992 en had bij aankoop 193.000 km op de teller staan. Inmiddels hebben we een paar duizend kilometer afgelegd met de auto, waarvan mijn vriendin de meeste km’s reed tijdens woon-werk verkeer. De auto verkeert nog in prima staat, is altijd goed onderhouden voorzover ik kan zien en die traditie wil ik voortzetten door de auto gewoon in zo’n goed mogelijke staat te houden. Het blijft een dagelijkse auto, dus die moet vooral veilig, betrouwbaar en netjes blijven. Een kras of deukje boeit mij nooit echt, maar aangezien de auto zwart is en je echt alles ziet in de zon, is een professionele poetsbeurt wel iets dat wij overwegen te (laten) doen.

De auto heeft een paar aandachtspunten. Zo piept de auto bij de start, zowel de V-snaar als het hydraulisch systeem maken de buren dan wakker. :)

Komende weken doe ik het volgende aan onderhoud:
- Nieuwe banden rondom
- De aluminium velgen polijsten o.i.d., zodat ze weer als nieuw worden, de zwarte details bijwerken. Het zijn mooie velgen vind ik, dus die wil ik koesteren. Tips zijn welkom.
- Olie + filter (moet nog even de juiste sleutel kopen voor de carterplug)
- V-snaar + distributieriem vervangen
- Hydrauliek: sappen verversen en even alles laten controleren door een expert (Alles werkt prima, op de hoge pieptonen tijdens het starten na)
- Bougies, bougiekabels, bobinekabel (volgens mij zit er geen rotor en verdelerkap op, dus daar moet ik me bij deze auto nog eens in verdiepen)
- Luchtfilter
- Diverse slangen en koelvloeistof
- Versnellingsbak olie (schakelt prima, maar mag wel vervangen worden na 2 ton vind ik)
- Remblokken en schijven rondom
- Radio werkend krijgen
- Verroeste voorste beugel/rand net onder schuifdak behandelen (kaalschuren, primer, aflakken)
- Op het dashboard mist een klepje naast de asbak en er ontbreken sierstrips op de bumpers. Een keertje wat sloperijen langs dus.

Verder moet ik me nog wat verder verdiepen in de techniek van de motor en de veerbollen/pompen e.d., vandaar dat ik me op dit forum heb aangemeld. Met het bovenstaande basis onderhoud moet de auto in ieder geval weer een tijd probleemloos kunnen blijven rijden lijkt mij. Ik houd jullie hier op de hoogte van de vorderingen en ervaringen met deze auto.

Groeten,

Dennis

Profiel  

Pimperklaas
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 527

- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Gepost: 11 april 2010 04:05 PM
  [ # 1 ]

Mooie zwarte bak Very Happy en welkom Very Happy

Profiel  

Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2198

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 11 april 2010 04:08 PM
  [ # 2 ]

He Dennis, welkom! Het gepiep is waarschijnlijk je v-snaar. Als je deze gaat vervangen en weer goed strak zet, dan zal het gepiep verdwenen zijn.

Profiel  

Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3180

Gepost: 11 april 2010 04:15 PM
  [ # 3 ]

Welkom Dennis!

Mooie verschijning zo’n mooie zwarte BX!

Profiel  

Chrispy70
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 335

- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Gepost: 11 april 2010 04:48 PM
  [ # 4 ]

Mooie BX!

Zijn bij de 1400 motor de motorolie en versnellingsbakolie niet met elkaar verbonden?

EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035

Gepost: 11 april 2010 05:01 PM
  [ # 5 ]

En die Vsnaar moet je echt wel hard spannen !! (heb ik meerdere keren moeten doen voor hij piepvrij was).

Voor de rest, jeuj, nog een zwart bakje Very Happy

Zo mooi zwart kan zwart zijn trouwens:

en

(een keer gekuist en dat met carlack 68 over geweest, na een dagje wrijven en kuisen zag hij er toen zo uit). Nu ziet hij er zo niet meer uit trouwens Rolling Eyes .

Maar vooral veel plezier van je zwarte schoonheid Wink

Profiel  

erik-69
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 166

Gepost: 11 april 2010 05:02 PM
  [ # 6 ]
Chrispy70 schreef:

Mooie BX!

Zijn bij de 1400 motor de motorolie en versnellingsbakolie niet met elkaar verbonden?

Nee want deze BX is uitgerust met de TU motor.En die heeft een losse versnellingsbak.

Erik

C5 Break 2.0-16v 2008
XM 2.0-16V 1998

Profiel  

Vermond
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2198

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 11 april 2010 05:03 PM
  [ # 7 ]

Dit is waarschijnlijk een TU blok, daarbij maakt de versnellingsbak gebruik van andere olie.

@Bunny: Laten we hopen dat deze BX iets minder karakter vertoont dan die van jou Wink.

Profiel  

Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9070

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 11 april 2010 06:52 PM
  [ # 8 ]

Mooie BX! Grijze BX Chic bumpers/achterbumper?

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  

GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5488

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 11 april 2010 07:05 PM
  [ # 9 ]
Profiel  

hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8162

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 11 april 2010 08:03 PM
  [ # 10 ]

Nette BX zeg. Veel plezier ermee.
Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Dennis Cavallino
< 100 berichten
Rank

Gepost: 11 april 2010 08:08 PM
  [ # 11 ]

De Bumpers zijn grijs plastic, in plaats van zwart meegespoten, inderdaad. Ik weet niet of dat bij het actiemodel Classic Special hoorde, dus als iemand dat kan bevestigen hoor ik dat graag. Het is verder een vrij sobere uitvoering, zonder stuurbekrachtiging, zonder electrisch bedienbare ramen. Daarentegen heeft ‘ie dus wel een electrisch open dakje en knappe velgen i.p.v. wieldoppen.

Profiel  

Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6168

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 11 april 2010 10:07 PM
  [ # 12 ]

Wat een mooie auto, zo op je eerste foto!

Die verdiend zeker een grote beurt met wat extra aandacht.
En luxe of niet, zo’n BX is altijd supercomfortabel, dus ach, wat maken die ruiten dan uit…
Maar verder is een BX ook een leuk bouwpakket, dus die ramen electrisch maken is nou ook weer niet onmogelijk! Wink

Veel plezier ermee en wees er zuinig op!  very good

Profiel  

McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7072

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 11 april 2010 10:55 PM
  [ # 13 ]

Ik heb nog bijna een complete set elektrische ramen met CV en kabelboom liggen. Het inbouwen valt best mee. Het is net lego.

Wat de velgen betreft. Goed schuren!
Je kan ze van:

naar:

Ik heb ze alleen geschuurd (2 uur per velg) zonder banden.
Daarna wel blanke lak.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  

Dennis Cavallino
< 100 berichten
Rank

Gepost: 12 april 2010 01:46 PM
  [ # 14 ]

Electrische ramen vind ik onzin, slingers werken prima (en altijd!). Ik noemde het puur om te benadrukken dat de Classic Special uitvoering vrij basic is, maar wel dure (?) velgen en een open dakje had.

Ik ga ook maar eens aan de slag met polijstpasta en waterproof schuurpapier. Ik ben benieuwd.

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2035

Gepost: 12 april 2010 03:28 PM
  [ # 15 ]

Schuurpapier en polijstpasta zijn laatste reddingsmiddelen me dunkt !! .

Met die carlack 68 kwam er bij mij geen lak af (vod werd niet zwart) en dus kan je blijven kuisen. Terwijl je met al die schuurmiddelen toch telkens een minuscuul laagje van je lak haalt.

Voordeel aan elektrische ramen is dat je ook de ANDERE ramen kan openen en dus niet altijd weg waait als je met de raampjes open rijdt Wink

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook