













































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gagarinn schreef:Ik heb een viertal jaren geleden een DS-cabrio met nieuwe Maserati-motor (geen SM-motor) gezien (veemarkt hallen Utrecht)
Dat was echt wel een sm blok
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als het je om de uitstoot te doen is, dan is het denk ik het makkelijkste om een Douvrin op LPG te zetten. Dat kost je nog geen 1000 euro en ben je ook verantwoordelijk bezig.
Doe dat in een belastingvrije CX en je rijdt nog goedkoop ook
De kosten van een moderne motor ga je niet snel terug verdienen…














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
uitstoot? huh? Milieu?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik kom anders uit een primaaaaaa milieu












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Persoonlijk vind ik het al verantwoord om langer met een auto te doen, dus hem te behouden.
Een nieuwe auto produceren kost veel meer uitstoot dan een paar jaartjes een oldtimer rijden





















Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
waterman schreef:Wat ik van DSG wél weet is dat er complete dealerbedrijven draaien op de omzet die die dingen genereren in de werkplaats en het magazijn.
Vast uit betrouwbare bron,.....................


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
We moeten natuurlijk wel opletten dat we een klein beetje ontopic blijven
Leuk onderwerp, een moderne motor in een klassieker.
Tijdje terug heb ik een stukje gelezen over een swap bij de mercedes fabriek. Zij hadden een oude merc genomen, ik meen een 190. en hebben daar het blok van een moderne e in gehangen. Het paste allemaal net. In het stuk werd echter heel duidelijk aangegeven dat het eigenlijk een ondoenlijke zaak was zonder de fabriek erachter te hebben.
Het probleem voor de mercedes swap was niethet blok, maar de elektronica. De monteurs gaven naderhand aan dat het zonder het eigen magazijn nooit gelukt zou zijn…
Naar mijn idee zit bij zo’n swap de problematiek ook niet zozeer in het wel of niet passen van het blok ( in abbenes weten ze het wel pas te krijgen ) maar in het elektronische gedoe. Het moet allemala bij elkaar wel kloppen en je moet alles maar hebben. Zo niet fysiek dan wel de specs van alles.
Of het dan street legal is, das een heel ander hoofdstuk.




Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 18-03-2004
- Ami 8 berline
- CX 20 Familiale
Dat is deze: Moderne motor in youngtimer
Met amicale groet,
Ami 8 berline, 1977, Bleu Myosotis.
Ami 6 club berline, 1969, wit met rood dak
C5 2.2hdi berline
Kijk ook eens op: www.amivereniging.nl



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gaaf stukkie Houdt me weer van m’n werk af helaas. Back to it!
Way out in the water, see it swimming.


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
De electronica is inderdaad vaak het knelpunt. Ik vind wel dat daarbij opgemerkt moet worden dat dat natuurlijk eigenlijk een ontwerp tekortkoming is van de producenten. Doordat ze bij wijze van spreken voor elk type auto een nieuwe soort schroevendraaier uitvinden is het vrijwel onmogelijk om dingen heen en weer over te zetten. Met een iets modulairder ontwerp zou dit gewoon kinderspel zijn. Dat is het eigenlijk al met programeerbare motormanagement systemen, maar omdat die alleen op relatief kleine schaal gebruikt worden zijn die tamelijk duur en gaat er veel kostbare tijd in inregelen zitten.
Als er door de motorproducenten net iets meer nagedacht werd over modulariteit van het aandrijfaggregaat bij de ontwikkellingals geheel hoefde dit echt geen enorm probleem te zijn, en zou je voor een fractie van de prijs van een nieuwe auto zo een euro-5 aandrijfaggregaat in je DS kunnen lepelen bijvoorbeeld.
Als er bijvoorbeeld een universele dashboard data stekker standaard kwam zou het motormanagement gewoon via een standaard verbinding met de rest van de auto kunnen praten, eventueel met een kastje ertussen om met hele oude dashboards te communiceren. Er zijn denk ik alleen enorme belangen die meespelen om dit zo moeilijk mogelijk te maken. Verder is het nog best lastig om aan de specificaties te komen van een bestaand systeem om de vertaalslag te maken voor een garage. Met de juiste documentatie - die gericht is op een motor universeel inbouwen zou dit een stuk makkelijker zijn.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nogal wiedes dat autofabrikanten dat niet doen he, die bestaan immers van de verkoop van nieuwe auto’s, niet van het zo lang mogelijk blijven rijden met. Overigens, een 190D naar de 100 in 12 seconden? 1 minuut en 12 seconden zeker


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik vind het ook nier vreemd hoor dat de autofabrikanten het zo doen hoor. Maar laten we eerlijk zijn. Als we met z’n allen zo met het milieu begaan zijn kunnen we beter nieuwe motoren in oude autos bouwen dan steeds nieuwe autos kopen. Ik begrijp ook wel dat autoproducenten dat niet willen, maar vanuit het milieu oogpunt is het wel wenselijk natuurlijk. En als motormanagement met dat idee in het achterhoofd ontwikkelt wordt, kan het natuurlijk best wel.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Ami8 schreef:Dat is deze: Moderne motor in youngtimer
Yep, dat is um.
Wel leuk sleutelen op deze manier. Gewoon in je nette kleren en schone handjes. Hoe vaak zullen er hier mensen een blok hebben geplaatst dat nagelnieuw was en dus nog mooi schoon….
Als die interieur pic van de 190 is, dan hebben ze de dash ook gelijk aangepast want volgen smij hadden ze toen nog echt geen lcd schermpjes in de teller zitten














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De mannen bij Benz die deze auto hebben gebouwd hebben een klein beetje valsgespeeld . Zo is de basis-auto géén 190D maar een 190E 2.6 zijn. Waarom? Omdat de 2.6 een 6 cilinder model is, met verzwaard onderstel en remmen.
Verder is er in de kofferbak een extra computer geinstalleerd die de aanwezigheid van een C-klasse 250CDi simuleert. Dat is nodig omdat het 204 pk sterke Cdi blok uit een C-klasse komt die van een volledig can-bus/multiplex systeem voorzien is. Zonder al die sensoren en input werkt dat blok dus niet. Omdat op te lossen staat die computer dus in de kofferbak.
Verder is het zo dat dit hele project nogal erg veel geld gekost heeft. Men wilde mij niet vertellen hoeveel, maar ” U kunt er een leuke S600 voor kopen” wilden ze wel kwijt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste