4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
Moderne motor in CX
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 14 april 2010 07:47 PM
  [ # 46 ]

Het zijn dan ook unieke auto’s. Die kosten geld. Door al die manuren die erin gaan zitten. En niet alleen in het bouwen zelf, maar ook de studie die erbij komt kijken. Wat kan wel, wat kan niet. Hoe los je de diverse problemen op. Dat kost enorm veel tijd. Zeker als je merken gaat mixen.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 15 april 2010 01:46 AM
  [ # 47 ]
waterman schreef:

De mannen bij Benz die deze auto hebben gebouwd hebben een klein beetje valsgespeeld Wink. Zo is de basis-auto géén 190D maar een 190E 2.6 zijn. Waarom? Omdat de 2.6 een 6 cilinder model is, met verzwaard onderstel en remmen.
Verder is er in de kofferbak een extra computer geinstalleerd die de aanwezigheid van een C-klasse 250CDi simuleert. Dat is nodig omdat het 204 pk sterke Cdi blok uit een C-klasse komt die van een volledig can-bus/multiplex systeem voorzien is. Zonder al die sensoren en input werkt dat blok dus niet. Omdat op te lossen staat die computer dus in de kofferbak.

Verder is het zo dat dit hele project nogal erg veel geld gekost heeft. Men wilde mij niet vertellen hoeveel, maar ” U kunt er een leuke S600 voor kopen” wilden ze wel kwijt.

dat vals spelen heetf het ze iets eenvoudiger gemaakt, maar nodig was het denk ik niet want ze hadden alles voorradig.

Wat die computer in de kofferbak betretf.. Ston dlaats even bij de plaatselijke benz garage te kijken naar een AMG die ff wat aandacht nodig had op elektronisch gebied. Toen werd ik wel ff jaloers hoor.
Als je dat bij een troen moet doen dan zit het op de meest onmogelijke plekken. Hier trokken ze een paneel los in de kofferbak en daar leek wel een complete meterkast te zitten. ALLES kwam daar samen.

Dat maakt het een stuk prettiger… maar ja, dat zal die deutsche grundlichkeit wel zijn.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3788
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 15 april 2010 11:33 AM
  [ # 48 ]

Over de CX en andere blokken:
Als ik goed ben ingelicht heeft de afdeling van Jacques Ne ( etudes technique) het volgende uitgewerkt en gerealiseerd:
- Er is een CX geweest met een SM blok. Waarschijnlijk afgekeurd voor productie vanwege de te hoge kostprijs.
- De CX is ontworpen voor een 3-schijfs Wankel, die was toen in ontwikkeling ( KKM 810), naast de tweeschijfs KKM624, een doorontwikkeling van de RO80 motor, en werden gemaakt bij Comotor.Die 3-schijfs wankel was ook ontwikkeld voor de opvolger van de K70, de nieuwe Audi 100. Ik denk dat er in Duitsland een paar van die motoren overgbleven zijn. Er is een prototype geweest van de CX met die 3 schijfs wankel. Oo
Toen Peugeot Citroen overnam is Comotor zo snel mogelijk opgeheven, want dat was een financieel gat van zeer grote omvang.

Vandaag: Als je een modern blok wilt inbouwen werkt dat niet zonder “CAN/VAN bus”, dus je moet de hele computerhandel mee inbouwen, en dat is een probleem, want die computers kun je niet zo eenvoudig omprogrammeren naar een ander type.( Tenzij PSA je verteld hoe dat moet, maar dan kun je vergeten, zoals bij elke andere leverancier, want daar laten ze je lekker voor betalen. 
Dus als je bijvoorbeeld een sloop C4 hebt met een 110 HiDF blok, dan moet je alles van die HDiF ombouwen inclusief de computers, en sensoren ( ook die voor snelheid etc.
Wat wel zou moeten kunnen is de eerste 110Pk HDI blokken zonder FAP inbouwen (2ltr uit een Xantia) want die waren nog niet volledig gemmultiplexed, maar ook daar moet je al behoorlijk in de electronica zitten om dat aan de praat te krijgen.

Groet,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook