Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
bogaard77 schreef:dan moet je die zwarte dus NIET hebben.
Kleur maakt niet uit. De code’s die er opgedrukt staan zijn belangrijk.
bogaard77 schreef:Punt twee is dat bij een I.E. de koellucht door de oliekoeler NERGENS heen kan!! Hij komt uit achter het hydraulique schild! Dat bedenk je niet!
Maar dat is volslagen onbelangrijk: als je in de file staat neemt de olie temperatuur niet toe, en als je hard gaat is er koeling genoeg. Dus als argument tegen de koeler deugt die opmerking niet. Ik heb met mijn koeler nooit olie-temperatuurproblemen gehad en ook geen water-temperatuur problemen met mijn race-fans. En verder: op vele auto`s en motoren zit een oliekoeler. Als die van de SM problemen oplevert, voornamelijk bij de slangen, komt dat door knoeiwerk van de slangenmakers. Daarbij zullen vast de afwijkende koppelingen een rol spelen. Hergebruik he, in plaats van iets nieuw maken. Niettemin mag van mij iedereen een warmtewisselaar, om hem moverende redenen.
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik dacht dat in de laatste paar jaar de lucht aan de achterkant van de oliekoeler wel weg kon.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Ik dacht dat in de laatste paar jaar de lucht aan de achterkant van de oliekoeler wel weg kon.
Ook niet: de lucht loopt bij die modellen “klem” tegen de afdekplaat van de lekzakken…
Wat de opmerkingen van Buijsman betreft: Het is ook geen “probleem” om een originele koeler te hebben, maar er is inmiddels gewoon beter te krijgen: de warmtewisselaar. Wat de opmerking over moderne auto’s gesproken: Die hebben én een warmtewisselaar én een thermostatisch geregelde oliekoeler die in de rijwind zit én zijn warme wél goed kwijt kan. Moderne sportwagens hebben zelfs nog een extra koelfan tegen de oliekoeler zitten.
Ik vind het trouwens wél een probleem dat de oliekoeler in de sm niet in een goede luchtstroom zit: alle warmte wordt namelijk op de achterliggende bedrading afgegeven en gaat vervolgens verloren onder de motorkap waar het toch al tyfus heet wordt. Geen fijne constructie. Die koeler hoort gewoon in een luchtstroom te zitten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Bij de carburateur versies komt de lucht na de koeler “gewoon “in het motorcompartiment ter hoogte van de relais .
Bij de injectie modellen is er geleiding van de hete lucht door een gat in het achterpaneel in de “kast ” die rond de draagarmhouder zit in de wielkast .
Vandaar moet die warmte dan maar “gewoon” verdwijnen
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
PBuijsman schreef:bogaard77 schreef:Punt twee is dat bij een I.E. de koellucht door de oliekoeler NERGENS heen kan!! Hij komt uit achter het hydraulique schild! Dat bedenk je niet!
Maar dat is volslagen onbelangrijk: als je in de file staat neemt de olie temperatuur niet toe, en als je hard gaat is er koeling genoeg. Dus als argument tegen de koeler deugt die opmerking niet. Ik heb met mijn koeler nooit olie-temperatuurproblemen gehad en ook geen water-temperatuur problemen met mijn race-fans. En verder: op vele auto`s en motoren zit een oliekoeler. Als die van de SM problemen oplevert, voornamelijk bij de slangen, komt dat door knoeiwerk van de slangenmakers. Daarbij zullen vast de afwijkende koppelingen een rol spelen. Hergebruik he, in plaats van iets nieuw maken. Niettemin mag van mij iedereen een warmtewisselaar, om hem moverende redenen.
Hoezo? Zet de koeler er dan niet op als ie toch niet koelt. Als er geen lucht door gaat zal ie alleen werken als een kachel in je huis. Tuurlijk is dat dus wel heeel erg belangrijk als je een discussie voert of je een oliekoeler moet! Denk eens na Piet, je hebt bewezen dat te kunnen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank voor al deze koelingsverhalen. Ik steek er weer van op. Is er een relatie met de verwarming in de auto ? Het is namelijk best koud van binnen als het echt koud is buiten. Pas na lang rijden en dan gaan gaan stilstaan, krijg ik warme lucht naar binnen.
jantje1948 schreef:Zweef jij nou eigenlijk nog??
Robin Visser schreef:Alles te volgen in mijn draadjes.
Zoals bij ‘te koop’ door Jan gevraagd, ik zweef niet maar zoef wel nog steeds met te hoge snelheid over ‘s heren wegen . De roofkat, da’s bij gebrek aan een rijdende zweefmachine en een gedeukte Volvo mijn huidige daily drive.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Fijn Joris, dat je vindt dat ik kan denken. Nu even het lezen van jou: ik zeg niet dat de koeler niet koelt en dus weg kan. Ik zeg dat hij bij stilstand geen olie temperatuurprobleem hebt omdat de temperatuur niet toeneemt. (Ik denk dat je dan inderdaad zonder koeler kan staan) Maar bij hogere snelheid koelt de koeler (die er dan natuurlijk moet zijn) in voldoende mate. Het is dan zelfs onder de motorkap niet warm. Maar waar het meer om gaat: kennelijk worden die slangen niet goed gemaakt, want wanneer ik erover lees, is het veelal de aansluiting die losschiet. En dat vind ik idioot. Op een motorrevisie van 16 ruggen geen goede aansluitingen, waarschijnlijk omdat de oude koppelingen moeten worden gebruikt. Een slang maken die een bar of 10-15 kan hebben bij maximaal 150 gr. lijkt toch geen bovenmenselijke opgave.
Gutta cavat lapidem…
Nou heb ik gisteren uit betrouwbare bron vernomen, dat er wat gaat worden gedaan aan mijn slangprobleem met een nieuwe. Ik denk ook met nieuwe aansluitingen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gezien de druk die ik bij koude motor heb zou het minimaal 20 bar moeten zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
En @ Waterman: ik ben het met je eens. Maar niet met ” (de warme lucht van de oliekoeler) gaat vervolgens verloren onder de motorkap waar het toch al tyfus heet wordt.” Volgens mij namelijk zegt de wet van het behoud van energie dat de warmte van de olie of via de koeler onder je motorkap komt; of via je koelwater onder de motorkap wordt geblazen. Warmte verdwijnt niet zomaar ergens, dus per saldo maakt het niet uit. En dat is ook mijn ervaring met lange hete reizen. Geen warmteproblemen. Overigens zie ik wel ander voordelen in de warmtewisselaar, meer ruimte overhouden, sneller spatbord wegnemen, sneller opwarmen motorolie, geen koeler die stuk kan gaan. Dus wellicht neem ik er nog wel een.
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
wat er vaak gebeurt is dat de slangen door schavielen een gat in de wapening krijgen. De slang kan dan de druk niet aan en scheurt. Ook zijn de oude koppelingen een probleem, die gaan lekken door het vaak te strak aandraaien.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Robin Visser schreef:Is er een relatie met de verwarming in de auto ? Het is namelijk best koud van binnen als het echt koud is buiten. Pas na lang rijden en dan gaan gaan stilstaan, krijg ik warme lucht naar binnen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja, als het blok niet op temp komt wordt de kachel ook niet warm. Dat zou na een kwartier wel zo moeten zijn. Waarschijnlijker is je kachelkraan niet goed meer. Leuk klusje…
Of: te weinig KVS in je systeem.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
KVS check ik regelmatig. Mijn blok komt wel op temperatuur . Rest kachelkraan dus….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl