Inderdaad H. Gegarandeerd door TÜV 205 km/h continue. Ik vind het zat. Ik probeer het uit. Behalve de XWX en nog wat restjes Pirelli is het op dus….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je moet dan wel goed opletten in het buitenland. In NL is er niets aan de hand en technisch zijn er ook niet bezwaren als je maar geen uren 220 gaat rijden. Maar in landen als DE, BE, FR kan je goed de lul zijn als er iets misgaat en je niet op de juiste banden rijd. Op een SM horen V-banden… Vooral de Duitsers maken er véél werk van….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
In België kom je gewoon niet door de keuring ( APK ) !
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Dat hoeft voor mij ook niet. België is voor mij alleen om er te rijden. Met max 205 km .
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is natuurlijk niet zo dat je met die lagere index banden “goed zit” als je je aan de max 205 houd Het gaat om het snelheidspotentieel. Dus: top 220? dan ook banden voor die snelheid. V dus. En geen H. In NL zeiken ze daar nooit over, maar in het buitenland gaan ze bij een ongeluk gelijk lopen etteren over de verkeerde banden. Gisteren nog een leuk (NOT) verhaal over gehoord van een DS rijdende jurist.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Index H is voor 205 continue…. Ik maak me geen zorgen wat betreft veiligheid. De kans op gezeik neem ik voor lief. Kwestie van afwegingen maken. Mocht het mis gaan met oom agent, dan accepteer ik dat.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 10325
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Maar…. In het geval van een ongeluk kan de aansprakelijkheid anders komen te liggen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Pfoe, nou dan moet er causaal verband zijn tussen de banden en het ongeluk. Dat soort dingen, daar staat deze advocaat heus wel bij stil.
Trouwens, volgens mij is er ergens anders al een banden topic : http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/209735/P60/
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Nou weer waarover het moet gaan, heerlijk rijden…. Vanochtend is de teller de 70.000 gepasseerd.
Zoals uit het begin van dit draadje blijkt, ben ik begonnen met 140.000 km op de teller. De auto heb ik sinds 13 april vorig jaar. In een jaar tijd heb ik dus ongeveer 30.000 met de SM gereden en dat terwijl de auto ook nog in totaal iets van 2 maanden uit de running is geweest voor het werk er aan.
Vanmiddag rij ik even langs Renard om de banden opnieuw te laten balanceren. Boven de 150 zijn er wat trillinge sinds de Pirelli’s op de voorwielen zijn gemonteerd. Met een lange rit naar Normandië in het verschiet, wil ik de trilling eruit hebben. Want met een lege snelweg wil ik wel een beetje meer doen dan 150 per uur
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
De trilling uit de banden halen, is gelukt. Ik had pech en mazzel. De pech was een noodstop met als gevolg een remvlak van 10 cm2. Grrrr. Het goede nieuws was dat ik op tijd stil stond en ver van mijn voorganger bleef. Een fijne bijkomstigheid was dat er verse banden op me lagen te wachten, de Latitudes van Michelin. Die zijn maar gelijk gemonteerd op de voorwielen. Heerlijke banden. Gelijk maar even uitgeprobeerd. De loadindex is op één punt na hetzelfde als die van de Pirelli’s, 95 voor de laatste en 96 voor de Latitiudes. De opbouw van de band is ook nagenoeg identiek. Er zit alleen een verschil in de Nylonlagen, 2 lagen voor de P’s om 1 voor de M’s. De banden voelen hetzelfde aan als de Pirelli’s, in de bochten wellicht zelfs nog wat stijver qua wang. Raar eigenlijk met een Nylonlaag minder. Oh, in Nederland zijn ze toegestaan en dus denk ik er ook in het buitenland mee te mogen rijden. Ik nodig een ieder uit met het tegenargument te komen met wetsartikeltjes erbij. Dan ben ik best te overtuigen van het tegendeel. Voor een ieder die net als ik denkt, dat deze banden met een h index en dus 205 continue, zijn toegestaan, die nodig ik van harte uit het uit te komen proberen. Ik ben er blij mee. Goede balans tussen wegcontact en comfort. En heerlijk om weer te kunnen boenderen zonder trillingen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Robin:
Dat heet type-goedkeuring, en daarbij hoort je conformiteitsbewijs.
Daarop staat welke banden goedgekeurd zijn, en als je daarvan wilt afwijken dan moet je daarvoor VOORAF toestemming van de RDW hebben ( in Nederland). Banden moeten minstens de maximum snelheid van de Auto overschreiden, met als uitzondering winterbanden. In Duitsland kan dat via een ABE of via de TUV, en in Belgie heeft de Technische Controle daar vaste regels voor: Afwijkingen in de snelheidsindex niet toegestaan. .
Maar afwijkingen in de snelheidsindex worden meestal niet toegestaan.
Een H band is toegestaan voor 210 KMH, bij de loadindex.
het grote probleem is niet echt de keuring maar de gevolgen als je een ongeval krijgt:Niet voldoen aan de typegoedkeuring is dan bijvoorbeeld voor de verzekering reden om of niet uit te keren of om te verhalen. In Duitsland zegt met dan dat je niet met “aangepast materiaal rijd” en dan leggen ze de schuld bij jou.
Maar dat wist je als advocaat al, dus wachten wij het proefproces af?
Intussen raadt ik alle anderen aan zich niet als proefkonijn te gedragen en banden te nemen die minstens V zijn en een load index van hoger dan 91 hebben.
To err is human, not to err is divine.
Het weekend Normandië is een weekend Picardie geworden. Toch effe ietsje minder kilomoeters. Want hoe leuk rijden in deze bijzondere auto ook is, een weekendje weg met charmant gezelschap, kan niet slechts bestaan uit over de straat boenderen. Het gaat om alles wat wordt bezocht en niet om het rijden. Eveline heet de dame trouwens, we gaan een hele tijd terug met elkaar van het roeien, zij sturen, ik coachen. Toevallig en gelukkig vind ik een beetje cultuur opsnuiven ook meer dan fijn. Dat was de aanleiding. Van ballen slaan is het trouwens niet gekomen. Uiteraard is het wel fijn als dat van a naar b gaan op een bijzondere wijze plaatsvindt. Er is een hoop te vertellen. Goede vrijdag was trouwens echt een goede vrijdag. Vriendje John, met wie het SM-saga ooit begon, die belde me terwijl we binnen reden bij Le Crotoy op weg naar een hapje. John had op mijn verzoek van Roland een clubblad gekregen met het verhaal hoe het ooit begon, dat SM-en. Roland had er een Top Gear bijgedaan. Het zag er effe slecht uit met. Vrijdag kwam het goede nieuws, dat de situatie op scan stabiel is. Weer wat blessuretijd erbij ! Thuis aangekomen lagen clubblad en Top Gear op de mat. John had een top dag. Ik ook. We kunnen nog even een vervolg geven aan ‘t rijden in de bolides, de Fiat Spider en de SM. En zoals Jantje al schreef, Fransen zijn echt helemaal weg van de SM. Ik haal een leuke ontmoeting met een leuk stel Nederlanders aan vandaag. We troffen elkaar per toeval bij een plaatselijke rommelmarkt. Michel en Caroline als ik het me goed herinner. Fijne erg vriendelijke leuke mensen. Met een prachtige DS met de aanduiding ‘23 Pallas Injection Electronique’ op de achterklep, de magischer aanduiding achterop een DS…. Nou afijn in Nederland hoor je iedereen iets zeggen over een snoek en dat soort dingen als het over een SM gaat. In Frankrijk is dat anders. De Diva is daar een legende. De intentie is niet een hak te zetten. De intentie is het vergelijk te maken hoe in Frankrijk op een SM wordt gereageerd. Dus toen de DS en de SM stonden opgelijnd voor een fotoshoot bij de plaatselijke rommelmarkt, toen kwamen er wat ouwe baasjes bijstaan. Eentje zei: “et bèh, la Déesse, elle pas mal non plus”. Daarmee is alles gezegd naar Franse begrippen. Wat een reacties. De Diva is er echt legendarisch. Hierna wat foto’s. Het is een eerste indruk. Ik heb ook echt prachtige foto’s met een echte camera. Ik heb ook meer dan voldoende stof opgedaan om een verhaaltje te maken. Nu alleen even de indruk. De verhalen bij deze plaatjes en bi de nog komende plaatjes, die komen nog.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
La SM n’est pas mal non plus !
Hij is heel mooi en de foto’s zijn dat ook. Als dit kiekjes zijn, ben ik benieuwd naar de “goede” foto’s!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dank je. Echt mooie zijn ‘t, de echte fotootjes ! Ik moet nog even puzzelen hoe ik ze van de stickb af pluk. Ernstig digibeet…..
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Met zo’n dame zou ik ook best op pad willen.