Het laatste deel van het verhaal heb ik ook even uitgeschreven tusse de bedrijven door. Helaas kan ik niet bij de foto’s. Ik moet dat vanavond even regelen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Een mooi verslag,met plezier gelezen.
‘Is dat nou een SM?’, hoorde ik achter me….
mijn lief zat mee te lezen.
(gelukkig had ze ook ergens opgepikt dat die zo moeilijk zijn te onderhouden, want mijn huis en tuin en keuken-monteurs kwaliteiten zijn zo’n beetje aan z’n maximum benut voor dit jaar )
Ik mis het wel, af en toe even een weekendje Frankrijk in ‘duiken’.
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je een fatsoenlijk onderhouden exemplaar hebt, en met de nodige documentatie/hulp van het forum, kom je een heel eind. Als ik hem weer eens meeneem naar IE tuf ik in ieder geval even langs!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Welcome!
Val ik gelijk door de mand met mijn houtje touwtje Franse voitures
Maar hier word je niet gauw weg geplaagd door lokettisten als je een fotootje wilt nemen, denk ik zo en al helemaal niet met een SM! Ik ga dat binnenkort nog wel eens uitproberen!
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Al een hele tijd niets gelezen over je xm. Alles naar wens?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nooit wat ergs gehad, nu al 32.000 km. Met de gesprongen olieslang had het verkeerd af kunnen lopen. Is goed gegaan en nu vooral veel lol met de SM. Nu het laatste deel van de reis naar de Picardie.
Het plan voor de laatste dag werd eenvoudig. We zouden het Abbaye de Valloires bezoeken dan op weg naar huis nog wat aan doen. Gewoon even kijken hoe het in tijd uit zou komen en waar we dan zouden zijn. Op weg naar de abdij troffen we in een dorpje verderop een rommelmarktje aan. Ik had gelijk aanspraak van een mevrouw van halverwege 20 die bewonderende blikken wierp naar de SM. Zij wist niet wat het was. Ze vond de auto alleen maar erg mooi. Ik heb even tekst een uitleg gegeven. Ze maakte nog even reclame voor het stand op de rommelmarkt en ik zei “à tout à l’heure”. Eveline en ik maakten een rondje rommelmarkt. Rommel was er in overvloed. Er stond ook nog wat echt leuks te koop. Een speelgoedkinderwagen (mmm, lang geen verkeerd woord bij Scrabbelen). Ik zei tegen Eveline, dat daar volgens mij wel handel voor is. Ik bedacht me, dat ik voor een tientje wel zaken zou doen. Het parkeren van de SM was niet onopgemerkt gebleven. Was slecht voor de handel. “Cinquante euros” was het antwoord op mijn vraag wat het ding moest kosten. En toen begon de aanprijzing: “ah on en voit plus èh; je vide depuis un moment les greniers et c’est la première fois que j’en ai trouvé.” Ik dacht, die ‘landau’, die gaat mee naar Nederland, maar vijftig, da’s teveel. Ik denk, ik trek de man het vel ook niet over de oren, ik laat de tien los, bied twintig en houd daar aan vast. Al doende gebeurde en zo veranderde de kinderwagen van eigenaar. Dat moment is even vastgelegd:
De kinderwagen meenemend naar de auto, prevelde ik nog tegen Eveline “nou, dat ik dat nog mag meemaken, achter de kinderwagen aanlopen”. De SM en de kinderwagen, dat leverde ook nog een leuk plaatje op.
Terwijl we nog druk waren met de recente buit, alle stro, stof en wat dooie insecten eruit kieperen, kwam een zwarte DS de hoek om zoeven. Nederlands kenteken. De auto stopte. Het werd een leuke ontmoeting in 2 etappes, eerst op de rommelmarkt en daarna bij de mensen thuis. Michel en Caroline, fijne en erg vriendelijke leuke mensen. Michel was helemaal weg van de SM. Eigenlijk wilde hij er ook één, zo vertrouwde hij me toe. Caroline wilde een auto met vier deuren. Daarom was het een DS geworden. Een ex-directie auto uit Lyon die altijd opgeslagen had gestaan en pas een paar jaar geleden naar Nederland was gekomen. De auto was oorspronkelijk Vert Argenté, maar dat vond Caroline niet zo’n mooie kleur. De auto is daarom zwart gespoten. Het is een DS met de aanduiding ‘23 Pallas Injection Electronique’ op de achterklep, vanwege de dubbele herinnering wat mij betreft de magische aanduiding achterop een DS…. De reis naar hun tweede huisje in de Picardie duurde met de DS wel wat langer dan met hun moderne auto, ‘beklaagde’ Michel zich. En geen airco was ook jammer. “Tja”, zei ik. “Met de SM geen centje pijn. Airco aan boord en je bent er sneller mee in de Picardie dan met menig moderne auto”. Ondertussen kwam de plaatselijk bevolking zich bemoeien met het tafereel. Het leverde een grappig moment op. Zoals club- en forumgenoot Jan al ‘ns schreef, Fransen zijn echt helemaal weg van de SM. Nou afijn in Nederland hoor je vaak iets vaags mompelen over een snoek als het over een SM gaat. In Frankrijk is dat anders. De Diva is daar een legende. Dus toen de DS en de SM stonden opgelijnd voor een fotoshoot bij de plaatselijke rommelmarkt, kwamen dus wat ouwe baasjes erbij staan. Eentje zei: “et bèh, la Déesse, elle pas mal non plus hè”. Daarmee is alles gezegd naar Franse begrippen. Wat een reacties. De Diva is er echt legendarisch. Eerst volgt een fotootje van de DS en de Diva op de rommelmarkt. Later zagen we de DS een stukje verderop op een oprit staan. Het bleek voor het huis van Michel en Caroline te zijn. We werden gewenkt even verder te komen toen ik stopte voor een kletsje, van wat een toeval en zo.
Ik vertelde dat ik de foto’s met een verhaal zou verwerken voor het clubblad. Dat was okay en dus neem ik aan dat forumpublicatie ook in orde is.
Michel en Caroline kwamen we tegen op weg naar Abbaye de Valloires. Hun tuin bewonderend zei Michel nog dat we de abdij absoluut moesten bezoeken. Of we nog een kopje koffie in de tuin wilden hebben ? Nou, het was kwart over elf en Fransen gooien altijd en overal de tent dicht tussen de middag en dus was het raadzaam onze weg te vervolgen. En zo geschiedde. We namen afscheid en ik begroette Michel met: “Tot Citromobile, want dat kan niet missen als je een ouwe Citroën hebt”. Toevallig viel het weekend niet in het strakke schema weekend op, weekend af naar de Picardie en dus zouden we elkaar treffen. Ook even mailadressen uitgewisseld. Gaat denk ik wel een vervolg ontmoeting van komen denk ik.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Bij de abdij waren we inderdaad nog maar net op tijd voor de rondleiding. De parkeerplaats herbergde ook nog wat leukerds en daar volgen nu de kiekjes van. Als eerst de SM samen met een Eend en bij het vertrek heb ik de SM even langs een prachtige E-type gezet. Met name de foto samen met de Jag vind ik mooi. Beide auto’s zijn erg fotogeniek vanaf schuin voor.
Uiteraard moest de SM ook nog even worden vastgelegd met de abdij op de achtergrond. Dat was lastig. Het was niet mogelijk de SM op het erf te krijgen en dus werd het een foto met doorkijk door het hek met op de achtergrond het gebouw. Wel leuk aan de foto vind ik de glinstering van de zon in de sierstrip van de voorruit.
Na het abdijbezoek begon de reis op z’n eind te lopen. Weer toerend op één of andere ‘Départementale’ vroeg ik Eveline of ze Lille al wel ‘ns had gezien. Dat was niet het geval. Lille is een stad met een prachtig centrum. Dat wist ik nog van een weekendje weg met mijn tot voor kort meisje Lieke en vanwege de tussenstop toen we met de club naar het Conservatoire waren. Ik stelde Eveline voor in Lille even een terrasje te pikken en een klein knaagje te doen. De lunch hadden we immers nog tegoed. En eer we thuis zouden zijn… Mooie plaatjes met de SM heeft het niet opgeleverd. Wel spotte ik nog een leuke reclame-Eend, met daarin een stel grote kerels opgevouwen.
Na Lille zat het erop en restte de terugreis. Ik was behoorlijk vermoeid geraakt en Eveline laten rijden zat er niet in. Dat was al gebleken wat rijlessen te vergen en bovendien had ze een verkeerde beweging gemaakt waardoor ze pijn in haar rug had gekregen. Ik moest dus even stoppen en ben ergens voorbij Kortrijk even een tukkie gaan doen in het gras op een parkeerplaats. Na twintig minuten was ik weer fris en fruitig en kon ik de SM weer de sporen geven. Er was weinig verkeer en dus werd het een continue forse snelheidsoverschrijding. Die heeft ook nog een flits in het gezicht opgeleverd, toen ik even niet helemaal scherp was. Ik zal de foto opvragen en nog toevoegen aan dit reisverslag. In ‘no time’ waren we weer in Vlijmen, waar Eveline woont. De pijn in de rug was teveel van het goede. Na de fotootjes op een stick te hebben gezet, ging ik naar huis en Eveline in een verzachtend bad.
In Den Bosch restte me nog een leuke ontmoeting. Toen ik terugkwam van het aftanken en door de wijk mijn weg naar huis vond, trof ik nog een leukerd aan. Het was een knalgele DS. Hoewel de verkeerde richting op, moest ik die even vastleggen samen met de SM. En zo geschiedde. Ik moest midden op de weg staan. De eigenaar kwam net aanlopen. Hij zei: “eigenlijk moet ik hier een foto van maken”, doelend op de SM die kennelijk in zijn ogen nog aparter is dan zijn DS. We werden gestoord door wat opgeschoten jongens die er met hun oude barrel door wilden en gelijk een hoop kabaal begonnen te maken. De eigenaar van de DS suste de gemoederen en zo kon het ik tijd had een leuk kiek te maken. Later de SM even aan de kant gezet en een praatje gemaakt. Het was het sluitstuk van een weekend met een hele zwik aan leuke ontmoetingen.
Dat was het. A la prochaine balade majestueuse.!
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Wat een avonturen, erg leuk om dat allemaal te lezen!
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Nou, ik ga lekker vrijdag de 13e naar de Lot (geloof ik)
Je leuke ontmoetingen en mooie foto’s maken het lastiger nou om een keus te gaan maken welk Frans gebakje wij gaan nemen. Maar geven wel een prettig opkomend vakantiegevoel.
Wordt het de eend? - niet al te mooi - oerbetrouwbaar maar niet snel en weinig ruimte om een flink voorraadje druivensap in mee terug te nemen,
de CX - snel - stoer - rijdt zalig maar owee ik wil nergens onder hoeven te liggen in mijn onbetaalde verlofdagen..
of de Xantia - die tegenwoordig niet meer goed koelt en een flinke ster in de voorruit heeft sinds gisteren..
Ik vermoed dat het Liz’s car gaat worden - de XM automaat. Want daar mankeert voorzover ik weet echt helemaal niets aan.
Maar eigenlijk wil ik toch die SM wel van je lenen
Bedankt voor de inspiratie van het Franse land, wellicht maak ik ook nog wel wat fotootjes!
puffel schreef:Maar eigenlijk wil ik toch die SM wel van je lenen
Dat snap ik ! Maar dan gaat er weinig druivensap mee naar huis, kan ik je vertellen. Reservewiel…. Maar ach je hoeft ook helemaal geen druivensap mee terug te nemen. Franse wijn is zowel in Nederland als in Ierland goed verkrijgbaar. Doe je het voor de geringere prijs, dan kan ik je verklappen dat de dorst van de SM ruimschoots niet opweegt tegen de besparing van wijn kopen in Frankrijk.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Robin wat een mooi verhaal en mooie foto’s.
Super
Groetjes Harry
Dank je wel !
Zojuist trouwens een setje spuitbussen gekocht en het reservewiel uit de auto gekiept. Wat een narigheid was het met alle bagage in de auto. Op de terugreis hadden we de tassen maar op de achterbank gedaan. Scheelde veel passen en meten. Ik sta ook op de lijst voot een thuisbrenger van Peter van Kouteren. Daar heb ik hoge verwachtingen van. Lekker rechtop tegen de achterbank. Wel met een blok hout omdat bij een kapotte voorband en het achterwiel ingewisseld voor de thuisbrenger, er niet voldoende hoogte is om het terug te monteren wiel erop te krijgen. Daar is vast wel wat mois op te verzinnen dat exact in het bakje in de kofferbak past….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Ook leuk is het goede bericht dat ik als het goed is zaterdag zo’n fel begeerde blauwe aircoknop bemachtig. Wat rondbellen en ik was de koning te rijk. Maar t….g wat een geld. Ze waren zeldzaam, zo zei de stem aan de andere kant van de lijn. De vraag was ik er voor over had. Ik zeg, “tja, wat is het waard ?” Of E 100,- wat zou zijn. Ik vertelde over de laatste keer dat ze hier via e-bay voorbij kwamen, voor beduidend minder en vervolgens heb ik geboden onder de mededeling dat er een knop op zit, maar niet in de juiste kleur. Het is goed gekomen. Er ging heel fors wat van de prijs af.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006
- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Soms moet je inderdaad wat spelen!
Maar mooie belevenissen met de SM! Leuk verhaal om te lezen.
Dank je wel voor je leuke reactie. Er zit als het goed is weer een mooie belevenis aan te komen aanstaande vrijdag. Eerts zien en dan geloven. Maar als het doorgaat, zal ik weer verslag doen. Het doet me deugd dat ik ook dit soort aanmoedigingen krijg. Zo her en der ontvang ik het ook wel anders.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl