Misschien staat je luchtschuif wel permanent (bijna) dicht. Dan krijg je bij koude motor een te laag toerental.
Ik wist niet dat je die nog kon afstellen. Bij mij staat die koud wat te hoog (1500), dus dat ga ik proberen.
Overigens wordt de schuif helemaal niet actief aangestuurd. Er wordt gewoon 12V op gezet vanaf contact aan, waardoor de schuif langzaam dicht gaat, het bi-metaal trekt krom of juist recht en sluit het gat.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De bobines van gister, de pinnen zien er weer redelijk uit. Ik had vandaag ook het idee dat de CX wel goed starte, het is natuurlijk ook wel wat warmer inmiddels.
Jelte zit aardig warm
Ik heb vandaag de luchtschuif eruit gehaald.
Na de nodige remreiniger ziet dat ding er zo uit.
Na nog geen 2 min 12 V op de pinnen vanaf een transformator is de schuif potdicht
Ik ben eigenlijk vergeten een foto te maken van toen ik hem eruit haalde, maar na 2 a 3 min in de vriezer geeft het wel een idee.
Deze stand had de schuif dus ongeveer toen ik hem eruit haalde (met een koud blok natuurlijk). Ik schat het op ongeveer 75 a 80% dicht.
Toen ben ik eens aan de stekker gaan meten, met alles uit meet ik dan ongeveer 0.1 V. Dat valt te verwaarlozen.
Met het contact aan krijg je hetzelfde resultaat.
Er komt pas spanning op de stekker zodra de motor loopt.
Op deze foto is inmiddels de luchtschuif ook weer gemonteerd (links op de foto), dat leek me beter tijdens het starten van de motor.
Mijn conclusie:
De luchtschuif staat minimaal voor 75 a 80% dicht. Om dit te compenseren is de stelschroef op de rechterkant van het blok verder open gezet. Als resultaat dat de motor prima met een koude motor kan lopen. Het nadeel hiervan is dus dat bij een warme motor er evenveel lucht doorheen kan, zodat je een verhoogt toerental krijgt.
ik denk dus dat de schuif goed is. Volgens mij gaat bij echte vrieskou wat meer open, maar nogmaals de mate van opening is ook af te stellen. Dat lijkt mij juister dan compensatie van stationair bij warme motor.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Waar zit dat afstel schroefje dan, want die heb ik niet gezien
Het blijf raar dat je koud een lager toerental hebt dan warm; meer lucht betekent meer toeren. Bij mij draait ‘ie koud op 1600rpm (wat ik hoog vind, vandaar mijn interesse in het stelschroefje) en warm rond 800rpm.
Kan het ook zijn dat die schuif niet ver genoeg open kan, ergens vastloopt? Een nachtje in de vriezer moet uitsluitsel geven?
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Niet alle schuiven hebben een afstelschroef helaas.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik zie het nu ook op foto’s: het bewuste moertje om de schuif af te stellen ontbreekt. Dat maakt het inderdaad wel wat lastig…





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Het is natuurlijk leuk als de luchtschuif helemaal goed werkt, maar het kan toch echt niet de schokjes verklaren die je probeert op te lossen. Want als de motor eenmaal warm is doet de luchtschuif helemaal niets meer.
Ik gok op de LMM, ik ga denk ik zelf wel proberen om die een keer open te maken als ik in een dappere bui ben.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het is hier even stil geweest doordat het internet niet werkte. Nog wel wat kunnen doen ondertussen
Uiteraard ben ik mij er van bewust dat de luchtschuif niet de doorzaak is van het schokken. Maar het is een onderdeel van het injectie systeem dat niet helemaal lekker werkt dus neem ik even de tijd om te kijken hoe dat werkt.
Ik heb bij een koude motor de schuif er nog een keer afgehaald.
Na een half uurtje in de vriezen te hebben gelegen was de schuif ietsjes verder open gegaan. Het ding was inmiddels wel door en door koud, dus ik ga er niet vanuit dat langer in de vriezer veel effect gehad zou hebben.
Hier de bewuste opening na de vriezer:
Stelschroef of kan die hiermee uit elkaar?
Het lijkt erop alsof de schroef met gele verf is verzegeld?
Ik heb ook de stekkers onder het reserve wiel bekeken, deze zagen er tot mijn verbazing eigenlijk zeer goed uit. Even ingespoten met contactspray en wat vaseline aangebracht.
De stekkers van de AEI module en de pinnen op de module zelf waren als nieuw.
Dit geld ook voor de injectoren, al heb ik er maar 1 bekeken. De rest zit denk ik ook wel goed.
Het is me inmiddels opgevallen dat de stekkers die zo’n rubber hoesje erop hebben beter tegen vocht bestand zijn dan de stekkers die bijvoorbeeld op de linkerwielkast zitten.
Daarna verder gegaan in de rechter hoek van de CX.
Na het luchtfilter verwijderd te hebben kwam ik ook dit relais tegen (de bekende onder de koplamp). Het heeft te maken met het injectie systeem, maar waar het nu precies voor dient?
Zoals op de foto te zien, alleen de middelste pin heeft wat corrosie.
Met het voetje niet veel beter.
Het luchtfilter is door alle slangen die in de weg zitten niet makkelijk te verwijderen. Ik had het al eens eerder gedaan.
Hier het filter, volgens mij helemaal zo vies niet.
Vooral langs de randen wat vuil.
De voelers van de LMM. Lijkt ook allemaal netjes te zijn.
Het filter na het inspuiten met K&N luchtfilter olie weer terug geplaatst.
Terwijl ik toch in die hoek bezig was ook direct wat contacten van de koplamp meegenomen.
Inmiddels toch wel een groot deel van de stekker gehad, maar helemaal klaar ben ik ook zeker nog niet.
Die foto’s van je luchtschuif maken wel nieuwsgierig. Zou dat een fabrieksafstelling zijn met dat afgelakte schroefje? Het blijft vreemd dat jouw toerental bij (half) open schuif (en eventuele andere temperatuurafhankelijke regelingen rond een koude motor) lager is dan bij gesloten schuif (en warme motor). Mocht ik er aan toekomen, maak ik ook even wat foto’s.
Aannemende dat de blauwe relais ongeveer dezelfde functie heeft als het blauwe relais op een S1, linksvoor onder de koplamp, dan wordt hiermee 12V gezet op injectoren en brandstofpomp, aangestuurd vanuit het contactslot.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het schroefje is inderdaad door de fabriek verzegeld tijdens de productie. Die dingen worden afgesteld met een flowmeter.
Blauwe relais is het injectierelais. Zet spanning op injectoren en brandstofpomp.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het is dus toch een luchtschuif die je gewoon kan afstellen. Ik kon me al niet voorstellen dat die van jou anders zou zijn. Ik heb het ook steeds gehad over een moertje en niet over een afstelschroef. Van die verzegeling moet je je niets aantrekken. Door het moertje ietsje los te draaien kan je de grootte van de opening afstellen door het moertje een millimetertje te verschuiven. Let wel: het moertje maar een heel klein beetje losdraaien zodat hij nog aandrukt en de veerspanning weerstaat; zo is hij ook makkelijk in een andere stand weer vast te draaien. Het best is om dit te doen bij een lopende koude motor zodat je direct het effect merkt.
Tav het blauwe relais ‘big blue’: dit zorgt ervoor dat de brandstofpomp pas wordt geactiveerd als de motor een bepaald minimum aantal toeren draait tijdens het starten. Dit is uit het oogpunt van veiligheid: er is geen benzinedruk als de motor niet draait. Gevolg is ook dat bij de motor nooit zal aanslaan bij een heel laag starttoerental omdat dan de brandstofpomp niet werkt.
freek schreef:Tav het blauwe relais ‘big blue’: dit zorgt ervoor dat de brandstofpomp pas wordt geactiveerd als de motor een bepaald minimum aantal toeren draait tijdens het starten. Dit is uit het oogpunt van veiligheid: er is geen benzinedruk als de motor niet draait. Gevolg is ook dat bij de motor nooit zal aanslaan bij een heel laag starttoerental omdat dan de brandstofpomp niet werkt.
Wat hoor ik enige tijd zoemen als ik het contact (S1) aanzet? Ik dacht dat dat de brandstofpomp is die op druk komt. Ik wacht eigenlijk altijd tot het zoemen ophoudt voor ik start.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
@Jelte dat is inderdaad je brandstofpomp die je hoort,als het systeem onder druk staat en de motor nog niet is gestart schakelt de pomp uit.














































Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het brandstofrelais is overigens gewoon een tijdsrelais. Er zit nergens een druksensor in het injectiesysteem.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste