Lekke kachelslang?
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 15 april 2010 10:14 AM

Mijn GTi verloor de laatste tijd nogal wat koelvloeistof en uiteindelijk vond ik een koelslang die een scheurtje had precies op de rand van de slangklem. Slang wat ingekort en nu is die weer dicht. Maar ik verlies nog steeds wat vloeistof, hoewel een stuk minder snel dan eerst. Nu zie ik echter in de auto op de rubber mat voor de passagiersstoel vocht verschijnen. Kan dit een lekke kachelslang zijn? En zo ja, is die simpel te vervangen?

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 15 april 2010 11:57 AM
  [ # 1 ]

Kachelradiateur of kachelkraan. Niet zo heel moeilijk te vervangen.

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 15 april 2010 09:03 PM
  [ # 2 ]

Moet je niet zo ongeveer het hele dashboard uit elkaar halen om bij de kachelradiator te komen? Dan denk ik toch maar dat ik het aan de mannen van Hegru ga overlaten.

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 15 april 2010 10:28 PM
  [ # 3 ]

Alleen de twee dashboardkastjes. Kachelradiateur bij een BX is heel makkelijk bij te komen. Ik had een kachelkraan nodig van de sloop, en ik dacht laat ik de kachelradiateur ook eens demonteren om te kijken of dat erg moeilijk is. Maar hij lag er zo naast. Ik hoefde dan alleen niet het koelsysteem af te tappen etc, want die was al leeg.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Peter2006
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006

- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Gepost: 15 april 2010 10:30 PM
  [ # 4 ]

Wanneer je geen Haynes tot je beschikking hebt kun je ook hier eens kijken:

http://www.techniek.citroenbx.nl/Dashboard-6.html

Peter

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 15 april 2010 11:20 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor die foto-handleiding, die werkt behoorlijk verhelderend want juist dankzij de Haynes kreeg ik het idee dat je het halve dashboard moet slopen om bij de radiator te komen en de kraan zie ik helemaal nergens. Maar hoe test ik of het de radiator is of de kraan die lekt? Of is het een kwestie van een goede radiator kopen en dan krijg je de kraan er vanzelf bij? Zijn ze nieuw nog te krijgen (voor een beschaafde prijs) of moet ik op zoek naar een tweedehandsje?
Nog iets, moet het hele koelsysteem echt leeg, of komt er een klein gutsje vloeistof uit dat ik ook wel in een bak kan opvangen?

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 15 april 2010 11:34 PM
  [ # 6 ]

Haal even je twee dashboardkastjes los (een paar min werk), en kijk even of je ergens nattigheid ziet? Kraan en kachelradiateur zijn aparte onderdelen overigens. Mocht je kraan lek zijn, heb ik er, mocht je interesse hebben, ergens nog één liggen in de garage.

(Op de achtergrond een kachelradiateur).

EDIT: Overigens, wat kan er eigenlijk lek zijn aan een kachelkraan? Volgens mij alleen de aansluiting op de kachelradiateur?

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 16 april 2010 01:09 AM
  [ # 7 ]

Kachelkraantjes zijn in ieder geval niet meer nieuw te krijgen dus mocht je ze op de sloop tegenkomen, neem ze mee!
Die dingen gaan nog goud waard zijn als je zelf (weer) een kapotte hebt!
Ze gaan niet heel vaak stuk, maar ook niet bijna nooit.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
bearwil
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 703
Geregistreerd: 04-05-2005

- BX 16V MK2
Gepost: 16 april 2010 01:40 AM
  [ # 8 ]

Ik zal eens aan m’n dashboardkastjes gaan peuteren om te kijken wat er nu precies lekt, want volgens mij zijn dit inderdaad de enige onderdelen die voor een lekkage binnenin kunnen zorgen, of zie ik dat verkeerd?

De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 16 april 2010 01:55 AM
  [ # 9 ]

Dat klopt de kachelkraan is de in en uitgang voor het koelwater naar de radiateur en de rediateur is verder het enige dat daar nog zit dat koelwater gebruikt. Inderdaad gewoon ff dashkastjes eruit halen en kijken, waarschijnlijk is het je kachelradiateur, die kost zo’n 80 euro dacht ik.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Peter2006
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006

- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Gepost: 16 april 2010 11:43 AM
  [ # 10 ]

Kijk goed waar het lek vandaan komt. Controleer ook de de vloermat bij de kachel mondingen aan beide kanten. Zelf heb ik ooit een lek gehad door puntcorrosie aan de bestuurderskant.

Ik zou zeker niet voor een tweedehands kachelradiator gaan maar dat is aan jou. Ze gaan nl. allemaal wel eens een keer stuk.

Het koelstysteem hoeft niet te worden afgetapt voor deze klus. Let er wel op dat je het hele koelstysteem goed onlucht na de operatie en dat dus ook alle lucht (of zoveel mogelijk) uit de nieuwe kachelradiator is. Je kan dit het beste doen door het koelwater niveau af te vullen bij draaiende en warme motor (de thermostaat moet nl. open zijn en de kachel moet maximaal open). Geef de waterpomp eerste de geledengenheid de lucht uit het systeem te gooien voordat je het systeem bijvult.

Peter

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 16 april 2010 05:57 PM
  [ # 11 ]

Check ook de doorvoer door het schutbord (2 buizen.) Dat kan ook lek, weet ik uit ervaring, en vooral als er iemand lomp bezig is geweest in de motorruimte.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook