Misschien heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn (of is het normaal?):
Als ik ‘s ochtends mijn C4 Grand Picasso met 1.6 THP motor start, dan komt er veel (toerenafhankelijk) lawaai van de motor. Het lijkt wel een “diesel”. Na 2 a 3 km (afhankelijk van buitentemp) verdwijnt het lawaai en loopt de motor als een zonnetje (vrij stil dus). Enig idee? Denk dat ik terug ga naar de dealer. C4 is 8 maand oud en heeft 12.000 gelopen.
Elke tip wordt op prijs gesteld.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_513.jpg)
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Hydraulische kettingspanner zal waarschijnlijk de oorzaak zijn.
probleem is bekend.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Aangezien het probleem zich niet altijd voordoet (lijkt met buitentemperatuur te maken hebben), heb ik 1x de afspraak afgezegd. Afgelopen week is de auto ‘s avond bij de dealer achtergebleven. Volgende dag hoorde ik dat men het niet had kunnen waarnemen. Wel was er een foutmelding over de onsteking op een van de cilinders. Die ontsteking is omgewisseld met een andere cilinder en ik moet over 3 weken opnieuw laten kijken of de foutmelding “meeverschoven"is. Het “diesel motor"of “knikkerbak"geluid blijft zich regelmatig voordoen, echter bij warmer weer voor een kortere periode.
Misschien is het een idee om het geluid op te nemen en dat te laten horen…....
Ik heb precies dezelfde storing bij een 1.6 THP.
Garage kwam ook met de hydraulische kettingspanner als oorzaak, afspraak is direct gepland voor vervanging.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 22-10-2008
- (Grand) C4 Picasso C4P 130pk
- C4 (2004-heden) Cactus 110
Heren,zie hiervoor het draadje TIKKENDE KLEPPEN.sukses mvg CITROBER
Nou, het zal een onderdeel zijn waar olie tussen moet gaan komen om het soepel te laten werken. Als de motor koud is (olie is dikker bij koude motor) is de olie niet niet overal evensnel tussenin. Onderdelen die het moeten hebben van oliedruk zullen ook meer speling hebben op dat moment bij een koude start.
Dus;
Lagers (teveel speling, klinkt dan als een helicopter; bij warme motor is het een beetje minder),
Hydraulische spanners,
Hydraulische klepstoters
Allen afhankelijk van olie. Als dat er (nog) niet tussenzit, kan je geratel horen of getikt.
Aangezien dat het een vers blok is zal er waarschijnlijk geen lager uitliggen.
Dus kom je terecht op de citrofielen die je kunnen vertellen dat het de kettingspanner is of de hydraulische klepstoters of ander op oliedruk gebaseerde onderdelen.
Ik heb het een beetje proberen te verklaren.
Mits dat van de ontsteking een fout heeft.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
leuk hoor post van 2 maanden oud ..
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Soms duurt het lang en moet je geduld hebben . Begin augustus is de auto in de garage geweest en heeft men (vermoedelijk, want daar wordt naar de klant toe wat geheimzinnig over gedaan) de hydraulische kettingspanner vervangen….en inderdaad is het probleem nu verholpen. Ik weer blij met de Citroen
En kan je ons vertellen wat de kostprijs ongeveer was voor het vervangen van die kettingspanner?
Ik heb namelijk gehoord dat voor bepaalde moddellen de injectoren eruit moeten (met risco op breuk), dan het kleppendeksel of hoe noemt h (dat deel boven de coulasche) en ook de distributieriem en dergelijke.
Lijkt mij ee duur geval en in mijn geval is men het nog geen 100 procent zeker.
Het 1.6 THP probleem komt structureel voor. Afgelopen week is de C4 opnieuw voor een “timing probleem” gerepareerd…nog steeds onder fabrieksgarantie, maar ik maak me ernstig zorgen. Dezelfde motor wordt in allerlei Citroen en Peugeot modellen gebruikt en heeft een echt probleem…zie o.a. hier: http://www.ds3club.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=6
Het is ook blijkbaar maar tijdelijk verholpen (kan dus weer terrugkomen). Moet maar extra garantie gaan afsluiten denk ik. Een ding is duidelijk….als je een 1.6 THP hebt met deze verschijnselen, dan ben je zeker niet de enige!
hm.. tandwiel met speling zeiden ze? Zoiets gaat zonder speling normaal eeuwig mee; gewoon vastlassen door iemand met verstand van materialen(en op de goede timingstand) of de auto wegdoen.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Kostprijs vervangen kettingspanner? Eventueel apart vermeld de stukken zelf en de uren die eraan gewerkt zijn? Is wel heel interessant om te weten…
Sorry…weet niets van de kosten….was nog onder garantie. Was de auto wel 2 dagen kwijt.
Voor de goede orde: het betreft m.i. twee reparaties: 1) vervangen kettingspanner (vorig jaar) 2} vervanging ketting en andere onderdelen in mei 2011. Of het om hetzelfde technische probleem gaat, kan ik je niet zeggen. De motor loopt nu weer als een zonnetje, maar ben dus al geruime tijd niet tevreden (geweest ...hopelijk).
Ok.
Bedankt om te laten weten.
Om het kort te houden: ik ben onlangs in panne gevallen met mijn Berlino 1.6 HDI 2006.
De reden was: een uitgerokken ketting en het onderste stuk nylon van de kettingspanner die afgebroken was.
Ik tracht de wagen nu zelf te repareren. Injectoren eruit gehaald (ging als nites) en kleppendeksel en eraf.
De brokken nylon zaten vast in de olieafvoer naar het carter.
Jij spreekt hoerboven over eerst vervangen van de kettingspanner en enige tijd later van de ketting, maar het is een heel werk om alles open te doen tot aan de ketting(spanner).
Ik heb een nieuwe kettingspanner gekocht en er zit standaard een nieuwe ketting bij. De prijs: Een kleine 80€. Valt dus dik mee.
De ketting heb over de oude gelegd en inderdaad: veel teveel uitgerokken.
Een garagist vertelde me onrechtstreeks dat dit een slechte reeks van kettingen was en ik heb trouwens gezien dat de kettingspanner nu een degelijker uitvoering is dan de pas gekochte. Erzal wel een reden voor zijn.
In de garage steken ze het op mijn te lange onderhoudsintervalle en slechte (goedkope) olie, maar ik geloof niet dat hierdoor de nylon zou mogen afbreken en de ketting uitrekken.
Het is trouwens het stuk nylon dat in de olie ligt, dat afgebroken is.