1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
roest aan mijn c4 van binnen uit en binnen 5 jaar!
tafkak
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 04-04-2004

Gepost: 22 april 2010 02:05 PM

Op mijn motorkap heb ik 3 plekken zitten waar uit duidelijk blijkt dat dit roest van binnen uit is.
Ik ben bij de schade afdeling van Citroën Amsterdam op het stadionplein geweest.
Deze controleerde eerst waar mijn auto vandaag kwam, Amsterdam ZO en of hij bij een dealer in onderhoud is geweest. Dit laatste is niet het geval. Hij is bij een universele garage in onderhoud. Nog voor de medewerker de roest heeft bekeken kwamen er al negatieve geluiden uit zijn mond, omtrent de garantie.
Tijdens het bekijken van de roest plekjes viel hem een putje op. Nu ligt dat putje ongeveer 70 cm vanaf het eerste roest punt. Ik kreeg daarop de opmerking dat ik het putje had moeten laten maken, dan was er ook geen roest geweest omdat dan mijn hele motorkap had moeten worden gespoten. Daarbij kwam het verhaal dat de auto niet bij een dealer is onderhouden, zodat ik eigenlijk geen recht heb op garantie.
Hij zou het geheel voorleggen aan Citroën Nederland, en misschien eventueel zou er coulance komen.
Op dit punt van het verhaal heb ik al voor 80% besloten om deze auto zsm in te ruilen voor een, maakt mij niet meer uit wat voor merk auto als het maar geen Citroën is.
Ik ben een dag later teruggebeld door de zelfde aardige meneer, en u raad het al, geen garantie.
Ik zou toen de auto 4 jaar was een corrosietest moeten hebben laten uitvoeren en dat is niet gedaan, of kunnen ze niet binnen citroen Nederland vinden. ( ik wist hier niets van af, nooit verteld)
Wat moet ik hier nu mee. Een boze brief schrijven naar Citroen Nederland? Deze hebben al de aanvraag afgekeurd.
De auto inruilen voor iets anders? Ik heb ooit 1x een Opel gehad, en voor de rest alleen maar Citroën.
Een andere dealer bezoeken en kijken of het daar wel lukt?

Ik ben van mening dat een auto van 5 jaar oud geen roest mag vertonen, anders is er mij een product afgeleverd dat niet overeenkomt tot de prijs die men er voor betaald heeft.
Mijn menig is dan ook dat Citroen Nederland gewoon de motorkap moet herstellen onder garantie.

Graag jullie mening.

Groeten

Koen

p.s. een kopie van dit bericht is ondertussen naar citroen Nederland.

I’ve seen the future and it will B

Oja, spelstjekken is voor mietjes.

Profiel  
 
BANZER
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 377
Geregistreerd: 15-01-2005

- XM V6 Exclusive
Gepost: 22 april 2010 02:37 PM
  [ # 1 ]

Hmm, tja.
Ik denk dat het een beetje onzin is waneer ze zeggen dat je geen garantie hebt/krijgt omdat je de auto niet bij de dealer in ondehoud is. (en hij maar 5 jaar oud is)
Wat heeft dat te maken met het plaatwerk? en ik vraag me af wat een corrosietest inhoud en of het dan optijd ondekt was?

Maar aan de anderekant snap ik hun redenering wel, juridisch gezien heb je geen poot om op te staan, omdat de auto niet bij de dealer in onderhoud was, anders kan iedereen zo met een auto langs zijn dealer vanwege roestvorming.

Ik denk dat je voorwaarden eens moet door lezen, de meeste merken vertellen je bij aanschaf van een nieuwe auto dat je bv 10 jaar garantie hebt op roest van binnen uit.
Maar daar zitten dus wel voorwaarden aan verbonden.

XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.

Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 22 april 2010 02:41 PM
  [ # 2 ]

Om in aanmerking te komen voor de corrosiegarantie had je de auto inderdaad na 4 jaar moeten controleren, en dan om de 2 jaar geloof ik weer. En dat is bij andere fabrikanten vast niet anders gok ik. En dat je dat van die anticorrosie controle niet wist is natuurlijk wel enigzins aan jezelf te wijten, dat staat gewoon in het onderhoudsboekje.

Of de auto wel of niet in onderhoud is geweest bij een Citroen garage is irrelevant voor je garantie daar zijn al eens gerechterlijke procedures over geweest, maar die kaart proberen ze natuurlijk altijd te spelen.

@Banzer, de test is gewoon een visuele inspectie en dan wordt afgetekend dat de auto in orde is, of niet.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 22 april 2010 03:00 PM
  [ # 3 ]

Er zijn wel enige verschillen tussen wat je mag verwachten en wat de fabrikant eist. Het is een feit dat Citroen Nederland behoorlijk arrogant is in dit soort dingen. Ik weet niet of je een rechtsbijstandverzekering hebt? Die zou ik toch eens gaan raadplegen. Ik kan vanuit hier niet bekijken hoe de motorkap eruit ziet maar uit zichzelf beginnen met roesten kan niet binnen 5 jaar. In de Autovisie heeft er een tijdje geleden nog een verhaal over gestaan en er is wel wat aan te doen maar dat gaat dan wel via de rechter. Trouwens je hebt het over Opel, maar daar is roest nog steeds een groot probleem. Wink Succes en hou ons op de hoogte ik ben er benieuwd hoe dit verder gaat.

Profiel  
 
noorman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 03-03-2010

- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
Gepost: 22 april 2010 05:44 PM
  [ # 4 ]

ik ben een echte citroenfan maar ga ook niet een argument uit de weg
had zelf een berlingo die vanuit de achterklep ook roestplekken begon te vertonen en aan de zijkanten bij de onderdeuren
toen beweerde ze dat de auto te veel gereden had ik had toen 190000km op de teller staan
ik heb eze toen haarfijn laten uitleggen waar ik dit in mijn garantieboekje kon vinden dat het afhankelijk is van hoeveel km je rijd
dat konden ze niet en toen hebben ze het braaf overgespoten
ik zou me service en garantie boekje nog maar even goed doorlezen of het idd zo is
ze hebben nl wat foutjes gemaakt in de serviceboekjes wat ze later weer herschreven hebben
ben jij in het bezit van zo`n service boekje moeten ze zich daar aan houden
lag nu zelf in de knoop met citroen zweden aangaande de service intervallen voor mijn c4 gp
in mij boekje staat wat dat ik 20000km mag rijden tussen elke service maar hun beweren 15000km
ik heftig gediskuteerd met citroen en me gelijk gekregen .
ik vind het erg jammer dat een bedrijf zoals citroen niet veel goodwil toont tegen zo`n trouwe klantenkring
ik hoop dat het je lukt

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 22 april 2010 06:42 PM
  [ # 5 ]

Zoals het nu lijkt, is tafkak de controle vergeten uit te laten voeren. Als dit een harde eis is om het recht op aanspraak op de garantie te behouden, dan is het helaas een gevalletje eigen schuld. (na vier jaar viel er wellicht nog enig goedkoop preventief werk uit te voeren) Tenzij deze eis natuurlijk op juridische gronden onterecht blijkt te zijn.
Ik stel voor dat wij ons daar op gaan richten, en om het in tussentijd wel netjes te houden.

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 22 april 2010 08:31 PM
  [ # 6 ]

Hmmm, ik zal nu wellicht een totaal stomme vraag stellen…
dus schuur me niet aan stukken aub surrender

Is de motorkap bij een C4 niet uit aluminium gemaakt??? Ik was tot vóór 5min geleden er heilig van overtuigd… En dus als het antwoord op mijn vraag “ja” luidt, hoe kan deze motorkap dan gaan roesten???  huh

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 22 april 2010 08:58 PM
  [ # 7 ]

[edit Rene]quote gewist.Quoten op het laatste bericht is onzin[/editRene]

U dacht dat aluminium niet kan roesten dan??? nou welkom in de wereld van de metalen, aluminium oxideerd ook!!!! soms nog harder dan ijzerlegeringen,afhankelijk van de aluminium legering natuurlijk

gr Mark

Profiel  
 
C4coupe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 30-09-2008

Gepost: 22 april 2010 09:40 PM
  [ # 8 ]

belachelijke regel. roest is roest en 12 jaar garantie is 12 jaar. met al die stomme addertjes onder het gras.

als ze het nu vorig jaar moesten herstellen of nu. waar zit het verschil?

Maak u wagens deftig zodat deze dingen niet moete gebeuren.

wordt hier gewoon elke dag misselijker en misselijker als ik iedereen zijn ervaringen lees met citroen ( waaronder mijn eigen bevindingen ook Sad )

allemaal van die spijtige voorvallen, waaraan we eigenlijk zelf weinig tot niks kunnen aan doen, en telkens opnieuw schuift men dit in onze voeten.

Profiel  
 
XMine
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 844
Geregistreerd: 05-12-2006

Gepost: 22 april 2010 09:55 PM
  [ # 9 ]

Je mag een bepaalde verwachting hebben van een product. Voldoet deze niet aan de gestelde levensverwachting (ik dacht ergens te hebben gelezen dat er 12 jaar garantie wordt gegeven?) dan kun je de verkopende partij in gebreke stellen. Je zult natuurlijk wel aan moeten tonen dat het euvel niet door jou toedoen is ontstaan of door ondeskundig gebruik. Je gaat dan wel een juridisch traject in en dan is een zeer lange adem een vereiste. (Ik spreek uit ervaring, ben al vanaf januari 2009 met een ‘auto-zaak’ bezig, pas twee weken geleden de rechtszitting gehad).

Citroënloos

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 22 april 2010 10:01 PM
  [ # 10 ]

Ik vraag me ook ten zeerste af of dit niet een onwettige beperking is van de wettelijke garantie: Je hebt garantie over een periode dat je normalerwijs mag verwachten dat iets meegaat (of zoiets).
Ik leg het in dit geval uit een consument mag verwachten dat een motorkap van een auto ZEKER NIET binnen 5 jaar van binnenuit mag roesten en dat de fabrikant dit wettelijk recht op geen enkele wijze mag beperken.

Zo ook dat een wasmachinemotor niet na 1,5 jaar kapot mag zijn; Dan mag je een nieuwe eisen, ook al is de garantie van een jaar al verstreken en je geen extra garantie hebt bijgekocht.

Het enige wat ik me afvraag is of ze moeilijk mogen doen omdat je die inspectie niet hebt laten doen…

Hoe dan ook: Rechtsbijstandsverzekering inschakelen als je die hebt!

Link over wettelijk recht:
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Garantie/Basisinformatie/De_wettelijke_garantieperiode_in_Europa

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2949
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 22 april 2010 10:16 PM
  [ # 11 ]

http://www.conformiteit.nl/conformiteit-conformiteitbeginsel_garantie.html


Een nadeel van conformiteit, je moet als consument zelf aan kunnen tonen dat het een productfout is en niet een fout veroorzaakt door jezelf.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 22 april 2010 10:23 PM
  [ # 12 ]

Ook BMW eist dat je om de 2 jaar voor een inspectie naar de dealer gaat om aanspraak te blijven houden op de 12-jarige garantie, en zo zijn er waarschijnlijk meerdere merken.
Ik kan hier volledig inkomen. Een merk mag eisen in de gelegenheid te worden gesteld om de schade zoveel mogelijk te beperken, en dus tijdig op de hoogte te worden gebracht. Even een ritje naar de dealer en klaar ben je. In ruil daarvoor kun je na 12 (What!!  gulp  bravo ) jaren nog claimen. Ik vind dit een hele behoorlijke eis.

Ik ben benieuwd wie hier met een scan van de voorwaarden kan komen, dan kunnen we allen goed beoordelen of dit “addertje onder het gras” werkelijk zo diep verstopt zit.

BMW legt het er in ieder geval dik bovenop!
http://uwbmwdealerinzuidlimburg.nl/files/pdf/bmw_automobiel/bmw garantiebep. 01-20082.pdf

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 22 april 2010 11:54 PM
  [ # 13 ]
mark sm schreef:
ice96 schreef:

Is de motorkap bij een C4 niet uit aluminium gemaakt??? Ik was tot vóór 5min geleden er heilig van overtuigd… En dus als het antwoord op mijn vraag “ja” luidt, hoe kan deze motorkap dan gaan roesten???  huh

U dacht dat aluminium niet kan roesten dan??? nou welkom in de wereld van de metalen, aluminium oxideerd ook!!!! soms nog harder dan ijzerlegeringen,afhankelijk van de aluminium legering natuurlijk

Ik wist wel dat het altijd om een aluminiumlegering gaat (en niet om puur aluminium) maar blijkbaar heb ik niet zo goed bij scheikunde lessen opgelet huh
Bedankt iig voor het bijscholen maar mijn heilige overtuiging mag toch blijven Wink

Profiel  
 
Jalu
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006

- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 23 april 2010 12:44 AM
  [ # 14 ]
patje74 schreef:

Ook BMW eist dat je om de 2 jaar voor een inspectie naar de dealer gaat om aanspraak te blijven houden op de 12-jarige garantie, en zo zijn er waarschijnlijk meerdere merken.

Sterker nog: dit is bij vrijwel alle merken het geval, zelfs bij een merk wat toch wel enigzins berucht is om zijn roestproblemen als Ford. Ik denk dat het probleem dan ook meer bij de dealers ligt, die vaak geen zin lijken te hebben in deze preventieve controles en ze dus maar overslaan. Met als gevolg dat een latere eigenaar van de auto na een aantal jaren geen aanspraak meer kan maken op dit soort carrosseriegaranties. Ironisch genoeg denk ik vooral bij die merken waarbij roest eigenlijk geen noemenswaardig probleem meer vormt, zoals de Franse merken tegenwoordig. Bij merken die de laatste jaren wel serieus roestproblemen gekend hebben (Ford, Mercedes, etc…) zullen dealers misschien wat eerder geneigd zijn die controles toch uit te voeren.

Profiel  
 
ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 23 april 2010 01:59 PM
  [ # 15 ]

Ik heb dit probleem/fenomeen aan een bekende voorgelegd. Hij is al jaren werkzaam in autoindustrie als deskundige op het gebied van materialen/metaal en ook nog gepromoveerd. Zijn uitleg nu even kort samengevat:
“Alle metalen oxideren en aluminium is hier niet anders in. Het voordeel van aluminium tov stalen onderdeel is dat oxideren veel trager verloopt. Bovendien ontstaat door het oxideren een soort beschermend laagje. Deze zorgt ervoor dat het verder oxideren zeer traag verloopt. De beschreven probleem zou eerder te maken moeten hebben met verontreiniging in één van de laklagen of zuurresten tussen aluminium en primer.”

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook