Ik heb een barstje midden in de rand van het dashboard, direct achter de voorruit. Bij sommige toerentallen rammelt het irritant.
Het barstje kan alleen maar groter worden en dan gaat er iets afbreken.
Voor het zover is zou ik er graag wat aan doen. Een nieuw dashboard lijkt me veel werk, en ook niet zo heel zinvol, omdat het plastic daarvan minstens zo oud als als het huidige (Limousine, 1989).
Lijmen dus. Je kunt er moeilijk bij, maar heeft iemand ervaring met het lijmen van heel oud plastic? Ik dacht het er met een injectienaald of zo tussen te smeren. Onzichtbaar zal niet lukken, maar de barst zie je ook.
Alvast bedankt,
Leon

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Eigenlijk is het niet zo heel erg veel werk om zo’n dashboard uit zo’n auto te halen.
Maar wat zou er af moeten gaan breken? Dit deel met deze scheur is volgens mij gewoon een los deel. Mijns inziens blijft het zo als het nu is. Dat deel is gebroken. Verder gaat het volgens mij niet.
Serie 2 kenners???

Totaal aantal Berichten: 27947
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als je de lijm met een naald er tussen gaat doen, ben ik benieuwd hoe je kracht op het matriaal gaat zetten om te zorgen dat de lijm netjes kan uitharden en het de boel ook echt bij elkaar kan houden.
Ik ben benieuwd of er een goede oplossing voor is.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
garagestmarien schreef:Eigenlijk is het niet zo heel erg veel werk om zo’n dashboard uit zo’n auto te halen.
Niet? Ik dacht dat dan de voorruit er eerst uit moest namelijk.
Verder zou ik me niet druk maken om dat barstje. Wat kan er afbeken? Waar moet het heen? Het dashboard zit hartsikke ingeklemd toch? Of bekijk ik wellicht je foto verkeerd?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 1659
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik ging toch op zoek naar een stukje vervanging. Nu lukt dat waarschijnlijk nog redelijk makkelijk over een aantal jaren wellicht niet meer.
Wil je het lijmen kan dat altijd nog en wil je het NU lijmen, dan moet je om het goed te doen de boel ook eerst demonteren anders ben je met lijm kansloos.
Wat eventueel wel kan is met polymax (BISON) de naad volkitten. De naad dan eerst met iets anders bewust open zetten en de kit erin spuiten. Dan de naad sluiten en de overtollige kit weghalen. Echt netjes afwerken zal pas lukken na uitharden van de kit.
Polymax is in het zwart gewoon bij de GAMMA verkrijgbaar en lijmt als de neten. Bouwschuim is ook een erg goed lijmende oplossing maar moeilijk doseerbaar. (alles eromheen goed afplakken anders wordt het een drama!) Wel weer makkelijker af te werken na uitharden.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Waarom moet de voorruit eruit om een dashboard te demonteren?
Maar je hebt gelijk. Waar moet het heen? Er zit een barst. Niet echt heel erg mooi, maar het kan verder geen kwaad en geen kant op.

Totaal aantal Berichten: 27947
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij wil de TS het lijmen om het het irritante gekraak af te zijn…
Dasboard compleet eruit valt reuze mee. En de ruit mag gewoon blijven zitten. Het lijkt veel heftiger dan het is als je je een uurtje druk maakt ligt ie eruit. Maar voor dat scheurtje? Ik heb drie dashboards liggen met allemaal dat K scheurtje. de boel heeft onder spanning gestaan en dan is het op den duur buigen of barsten. Ik heb mijn huidige scheurtje gelijmd met super seconden lijm toen het dasboard los was maar dat heeft ook niet gehouden. Ik heb er nu een klein stukje ander plasic tussen zitten zodat het geheel wat onder spanning staat en niet rammelt. Als je toch je dashboard uitbouwd smelt er dan aan de onderzijde een versteviging tegen aan o.i.d want kops lijmen alleen gaat het niet houden.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Totaal aantal Berichten: 1659
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
samuel schreef:want kops lijmen alleen gaat het niet houden.
Daarom zeg ik dus polymax-kit. Die trekt dat wel.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991