1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Koelvloeistof lekkage: Waterpomp?
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 24 april 2010 01:23 PM

Mijn auto heeft last van een ontzettende koelvoeistof lekkage; het zeikt eruit; meerdere druppels per seconde.

Van onder loopt het langs het carter, ongeveer ter hoogte van de theromstaat en waterpomp. Van boven zie ik niet waar het vandaan komt; behalve dat het via een van de riemen gaat en alles onder zit, door een mooie nevel.

Nu heb ik het volgende dilemma: Ik was van plan de auto over een week of twee te koop te zetten; incl, nieuwe apk.
Zal ik de auto nu zo weg doen, of toch repareren, de nieuwe apk erop en dan te koop?
Nadeel van repareren is dat ik momenteel erg weinig tijd heb, en je niet weet wat je gaat tegenkomen (+ kosten). Nadeel van zo weg doen is uiteraard een veel lagere verkoopprijs.

Wie weet of een dergelijke lekkage door de waterpomp kan komen, en zo ja, wat ik tegen zal (kan) komen bij reparatie; incl. tijdsduur?

Voor de volledigheid: het betreft een 3.0 v6 exclusive uit ‘94 ~320.000 op de klok, met gereviseerde automaat (35.000 km terug), en LPG G3 installatie (90.000 km).

Gr Ferry

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 24 april 2010 10:36 PM
  [ # 1 ]

Hoi Ferry,

Ik heb geen ervaring met V6 12v maar het lijkt mij dat je bij reparatie van een waterpomp niet gek veel meer tegen kunt komen.
Volgens mij wordt het heel moeilijk een auto met kvs lekkage te verkopen.
V6 12v is met distributieketting dus ik ga er voor het gemak maar even van uit dat waterpomp door een multiriem wordt aangedreven. Als ik jou was zou ik alles goed droog maken en daarna motor starten en kijken waar de kvs uitkomt. Als het inderdaad de waterpomp is dan deze vervangen en direct ook multiriem vernieuwen. Als je het zelf doet hoeft het niet meer dan 150 euro te kosten.
Dan kun je haar in ieder geval weer voor een normale prijs te koop zetten.

Profiel  
 
DSuper1970
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3137
Geregistreerd: 07-02-2009

Gepost: 24 april 2010 10:50 PM
  [ # 2 ]

Je kunt het rechter voorwiel eens verwjderen en daarna de wielkast-beschermkappen. Dan kun je rechtstreeks op de pomp kijken. De riemen zijn dan goed bereikbaar.

Afbeelding Bijlagen
wielkastRV 010.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 24 april 2010 11:04 PM
  [ # 3 ]

Nou, dat ziet er inderdaad niet al te moeilijk uit. Jammer als je dat niet even aanpakt. Alleen die centrale moer van de poelie ziet er uit alsof ie niet snel los wil….

Profiel  
 
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 25 april 2010 11:20 AM
  [ # 4 ]

Goh, dus voor de waterpomp kun je er van de zijkant bij? Je hoeft niet vanaf boven de motorsteun e.d. te verwijderen zoals bij vervangen van thermostaat? Dat scheelt weer.

Volgende weekend probeer ik even een ochtendje tijd te vinden om het open te maken, en boodschappenlijstje op te stellen.

Gr Ferry

Profiel  
 
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 29 april 2010 12:43 PM
  [ # 5 ]

Zo, ik heb de waterpomp er uitgehaald (toch van boven; dat was makkelijker). De waterpomp blijkt al eens vervangen door een nieuw/revisie exemplaar; ziet er nog erg goed uit, en ook niks aan te voelen.
Ik vraag me nu alleen af of de lekkage langs de vloeibare pakking kwam, of toch langs de as.
Ik heb de auto voor demontage nog gestart en gewacht tot het lekken begon. Dat begon pas nadat de motor goed op temperatuur was; en het water tegen de 90 graden. Daarna stonden dan ook de sluisen open, en kwam het met straaltjes onder de auto vandaan.

Al heeft iemand een idee hoe ik de afdichting rond de as kan checken, hoor ik het graag. Gereviseerde pompen zijn toch vreselijk duur; of vergis ik me?

Gr Ferry

Profiel  
 
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 29 april 2010 10:40 PM
  [ # 6 ]

Ik heb in m’n hoofd dat een nieuwe waterpomp zo’n 6-700 euri kost, maar als ik naar dat ding kijk, kan ik het me nauwelijks voorstellen; zo ingewikkeld is ie nu ook weer niet..
Kan iemand me de prijs vertellen voor een ander exemplaar? En waar te halen? Brezan? Dealer?
Ik heb namelijk toch niet zo’n zin om te gokken dat het de vloeibare pakking was die slecht was, en dan alles terug te zetten om er achter te komen dat het wel langs de as kwam..

Gr Ferry

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 29 april 2010 10:53 PM
  [ # 7 ]

Dealerprijs voor een waterpomp van een ZPJ is iets in de buurt van Eur. 425,- zonder korting en incl. BTW. Via andere kanalen is deze voor rond de Eur. 250,- wel te vinden.

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 01 mei 2010 05:54 PM
  [ # 8 ]

Hebben we het nou over een waterpomp? Had ik dan zo’n rare waterpomp in mn 2.1td zitten, dat ik daar 59euro voor kwijt was? Of hebben jullie het over pomp èn inbouw?

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Regino
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005

- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Gepost: 01 mei 2010 06:57 PM
  [ # 9 ]
FerryV schreef:

Mijn auto heeft last van een ontzettende koelvoeistof lekkage; het zeikt eruit; meerdere druppels per seconde.

Gr Ferry

Bij 2 XM’s heb ik gehad dat de slang van/naar de waterpomp,net bij de buis,iets gescheurd was.Is mogelijk door marters die het rubber lekker vinden.Door de druk cq hitte gutst kvs ook weg.Als je het RV wiel weghaald kan je dit zo controleren,ff rotte stukje eraf snijden en opschuiven!suc6.

C5 break ph1.  2004. Zilver. Orga:09599.  Color:EZRC.


v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens

Profiel  
 
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 01 mei 2010 10:43 PM
  [ # 10 ]

Hebben we het nou over een waterpomp? Had ik dan zo’n rare waterpomp in mn 2.1td zitten, dat ik daar 59euro voor kwijt was? Of hebben jullie het over pomp èn inbouw?

Het gaat mij puur om de pomp. De prijs die ik in m’n hoofd had, heb ik volgens mij ooit ergens op het forum gelezen, wellicht was dat wel incl. inbouw?
Maar als jij 59,- betaald hebt, kun je me vast vertellen waar je hem vandaan hebt gehaald?

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 01 mei 2010 11:49 PM
  [ # 11 ]

Jongens, een waterpomp voor een ZPJ is iets heel anders dan een waterpomp van een 2.1TD.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 01 mei 2010 11:54 PM
  [ # 12 ]

voor een mooie 6v12 vind ik die dealerprijs ook nog best te pruimen hoor. Dan heb je gewoon gelijk een goede.

Overigens zou ALS het me zou overkomen blij zijn dat ik die lekkage tijdig ontdek. Het zal je maar tijdens een lange rit gebeuren.. temp omhoog, en hoppa daar gaat de koppaking…

volgens mij is het vervelender dat je dan er pas achterkomt of je waterpomp op is…

Hoe lang gaat zo;n ding eigelijk mee in een kettingmonster? bij een riem versie word zoiets normaal gesproken meegenomen. Bij een ketting versie heb je dat echter niet maar gaat zo’n pomp dan ook 3 ton mee?

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Gepost: 02 mei 2010 12:01 AM
  [ # 13 ]

Ik heb een ZPJ blok staan met 90K op de klok en daar zitten toch flinke leksporen onder de waterpomp. Ik maak er wel even een foto van als ik er in de buurt ben.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 02 mei 2010 12:04 AM
  [ # 14 ]

kweenie of ik het wil weten hoor Smile

ik had iig nergens enige vorm van leksporen… maareuh.. hoe lang gaat zo’n pompje mee ? wel een stuk langer neem ik aan dan een gewone 21td pomp van een paar tienjtes ?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 mei 2010 12:06 AM
  [ # 15 ]

Dat prijsverschil maakt echt niet dat ie langer meegaat hoor. De waterpomp van een V6 is gewoon wat groter en zwaarder uitgevoerd, maar ook die gaat best wel eens lek.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook