Even om verdere verwarring te voorkomen: een CX injectie heeft helemaal geen MAP sensor….
Ik heb begrepen van een cx specialist dat het ding zo heette. Nèt voor de gasklep zit een slangetje die er naar toe loopt, hij zit tegen het schutbord en heeft een oranje steker. Wellicht ben ik abuis, maar als ik de slang dus losneem en gas geef verandert er dus niets in vergelijking met aangesloten slangetje.
Nu heeft mijn gewone gti ook zo’n ding, weliswaar ziet hij er iets anders uit. Helaas maakt het ook bij de gti niet uit of de slang al dan niet aangesloten is
De stand van zaken is nu zo;
Hij begint na intensiever gebruik wel steeds beter te lopen maar nog niet 100%.
Starten gaat prima, afslaan doet hij niet meer. Echter, als je gas geeft, zeker als het plotseling gebeurt, dan lijkt hij zich te verslikken om vervolgens door te gaan naar het hogere toerenbereik.
Wat ik nog niet vervangen heb is het gasklephuis en de computer bij het handschoenenkastje.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dit slangetje dat hier over de olievuldop achter het KVS tankje verdwijnt? En vervolgens naar het schutbord?
Helemaal!












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat slangetje is voor je Turbodruk meter, geef maar eens gas als die los is, dan werkt de meter niet meer.
Overigens als dat slangetje los ligt en je gaat rijden dan merk je het wel, dat rijdt niet zo fijn
Stationair blijft die bij mij ook wel goed lopen dan.
Waar is hij bij een gewone gti dan voor? En Heeft iemand al een meegemaakt dat de computer onder het handschoenenkastje dergelijke storingen veroorzaakt?












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Geen idee, bij een normale GTi
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Mijn turboloze GTI heeft dat slangetje ook. Ik zie op de foto van Arjan’s turbo er een aftakking aan zitten die ik niet heb. Misschien is die aftakking voor de turbodrukmeter? Dat slangetje gaat inderdaad naar een apparaat (een sensor?) tegen het schutbord waar een stekker met bedrading op zit. Nieuw ding voor mij, maar na een jaar blijf ik nog steeds ontdekken…












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nee die aftakking die ik heb is omdat ik een CX met kat heb, met een 667 blok.
Je ziet die zwarte tank zeg maar, daar komen 2 slangen uit. De onderste slang heeft een stukje verderop een rond stukje (er staat een pijltje op, waarschijnlijk om de licht 1 kant op te laten gaan, soort diode zou ik het noemen). Aan de onderkant van dit ronde ding zit de andere kant van dit slangetje aangesloten.
Een Franse op NL Turbo 2 met 666 blok heeft dit dus niet
Misschien heeft dat kastje op het schutbord een dubbele functie? Maar ik begreep laatst dat hier ook het signaal van de Turbo druk meter wordt afgehaald. Ik kan het natuurlijk ook totaal verkeerd begrepen hebben
Wie het weet mag het zeggen…
Volgens mij de vacuüm-sensor die de onderdruk in de inlaat vertaalt naar een elektrisch signaal naar de AEI-unit. Gebruikt voor het vervroegen van de ontsteking en in die zin een soort map-signaal. Komt op alle GTIs voor.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
cxj schreef:Waar is hij bij een gewone gti dan voor? En Heeft iemand al een meegemaakt dat de computer onder het handschoenenkastje dergelijke storingen veroorzaakt?
kan zijn dat mijn symptomen er op leken destijds. kon niet vinden waar dat vandaan kwam….... ook de cx-expert/garage niet.
toen idd nieuwe injectie modulator uit een sloper er in gezet om te proberen, en weer rijden !!
ik zou er een scoren ergens, en uitwisselen. je weet snel genoeg of dat helpt. zo niet, heb je er een reserve liggen. kan ook geen kwaad.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Jelte Feenstra schreef:Volgens mij de vacuüm-sensor die de onderdruk in de inlaat vertaalt naar een elektrisch signaal naar de AEI-unit. Gebruikt voor het vervroegen van de ontsteking en in die zin een soort map-signaal. Komt op alle GTIs voor.
Dan kan het kloppen dat ditzelfde signaal in een GTI Turbo gebruikt wordt voor de turbodrukmeter.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
En dat zou weer verklaren dat als de Turbo druk meter niet goed werkt, waarom de auto ook niet zo fijn rijdt
Toch raar dat bij mijn goed rijdende gti er geen verschil zit in een al dan niet aangesloten slangetje.
Maar goed, toch wel een reden om er een andere op te zetten.
Andere vraag, heeft iemand ooit meegemaakt dat de gasklep met bijbehorende positiemeter voor problemen heeft gezorgd die hier op lijken?