Airco-, motor- en onderstelvragen Evasion
PatSyl
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 01-05-2010

- Evasion 2.0i
- Saxo 1.4i VTS
Gepost: 01 mei 2010 10:45 PM

Omdat ik een aantal Evasion-gerelateerde vragen heb, maar vrees dat ik mijn posts zelf kwijtraak als ik dit forum ga doorspitten op die onderwerpen, heb ik ze maar in één post bij elkaar gezet. De moderator mag zich gerust geroepen voelen om het alsnog te verplaatsen, dat merk ik dan wel.

Welnu, het gaat dus om onze Evasion. Een 2.0i Ligne Seduction (benzine) van voorjaar 2000. Dus handgeschakeld en airco (maar niet electronisch geregeld). Broodnodig die auto, want een gezin met 4 opgroeiende kinderen en geen centjes om een jongere 7-zitter (lees: C8) aan te schaffen. Inmiddels komt de 220.000km in zicht, en op wat kleine dingetjes na zijn er nog geen noemenswaardige problemen. Rijdt als een tierelier, per jaar al gauw 10.000+ km en de jaarlijkse vakantierit Noord-Spanje uit-en-thuis op nog geen drie volle tanks is ook niet slecht voor zo’n auto, volbepakt en airco aan, all the way!

Toch zou ik forumleden om commentaar / raad willen vragen over de volgende puntjes:

De airco stinkt.
Ieder jaar wordt tegen de zomer het systeem nagekeken en indien nodig bijgevuld. De eerste maanden is de koeling dan echt steengoed/-koud en de lucht lekker fris, maar tijdens en na de winter begint het systeem weer naar natte schimmel te stinken. De stank wordt gaande het voorjaar erger, want dan wordt het buiten ook weer wat warmer, totdat het systeem ‘s zomers weer wordt bijgevuld en de stank dan weer even weg is. Ik heb al over pollenfilters nagedacht, maar volgens mij heeft de Evasion van 2000 geen pollenfilters. Overigens heeft het airco-onderhoudsbedrijf waar we altijd heengaan twee jaar geleden “het pollenfilter” met een “anti-schimmelmiddel” behandeld. Iemand een idee?

De motor houdt stationair in.
Wanneer de motor een beetje op bedrijfstemperatuur is gekomen en er voor bijvoorbeeld bij een stoplicht moet worden stilgestaan, begint het stationair toerental heen en weer te jagen tussen 300 - 1300 toeren. Je kunt dit dan laten ophouden door stilstaand een tikje gas bij te geven of de airco uit te drukken, maar doe je dat niet dan is optrekken een verrassing: slaat ie af of gaan we rijden. Tijdens de reguliere onderhoudsbeurten heeft de garage niets bijzonders kunnen vinden, ook het jagen van het stationair toerental niet.

De vering lijkt wat slapper te worden.
Even daargelaten dat een Citroën rijdt als een Citroën, heb ik de laatste paar maanden het idee dat de vering echt slapper aan het worden is. Waar de auto voorheen een beetje schudde als de tegenligger een stevige truck was, vandaag de dag schudden we al van links naar rechts als er een Mini voorbij rijdt. Ook moest er een recent een stevige afrem- en stuurmanoevre worden uitgevoerd en ik had toch even het gevoel dat we bij nog iets steviger afremmen om hadden gelegen. Nu heb ik echt geen idee hoelang de veren en de schokbrekers van een Evasion meegaan voor ze vervangen moeten worden, maar ik kan de auto inmiddels met één hand en weinig inspanning flink aan het schommelen krijgen. En ik ben geen krachtpatser. Zijn er richtlijnen voor de vervanging van brekers en veren, of is dat aan de beoordeling van een garage? En wordt vervanging een kostbare klus?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

BX 14
BX 14E
ZX 1.4i
Xsara 1.6i
Xsara Break 1.9D
Saxo 1.6i SX
Saxo 1.4i VTS
Evasion 2.0i

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook