Eerste ernstige twijfels over mn bix
Toon
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 31-01-2008

Gepost: 02 mei 2010 11:42 PM

Hallo allemaal,

Ik ben de laatste tijd nogal zenuwachtig over hoelang mn bix het nog gaat uithouden. Het gaat over een chic met 240k waarin ik ondertussen alweer 3 jaartjes zeer tevreden mee rond rijd. Ik lees op andere topics veel over de mogelijke symptomen van een lekke koppakking, en om heel eerlijk te zijn is de sludge en het olieverbruik al die 3 jaar al aan de gang geweest en let ik er goed op (maar geen vermindering of verbruik van koelvloeistof!). Ik heb er zelf in die 3 jaar tijd 30.000 km bijgezet. 3 weken geleden kreeg ik echter een enorme warmloper (witte rook vanaf t blok) na een ritje van 20 minuten op de snelweg a 120-130 kp/u. Daarna is ie naar de garage gegaan en is er bedrading vervangen in de buurt van de koelvin sensor en heb ik er sindsdien geen problemen mee gehad en gewoon mee rond gereden.

Omdat ik voor deze zomer een vakantie per auto heb ingepland zou ik eigenlijk aan jullie willen advies vragen over de volgende kwesties:

- waar kan en moet ik op vooral letten?
- hoe kan ik het t beste testen (misschien een keer een flink lang eind rijden?)

Ik weet dat t misschien moeilijk te zeggen is maar alle adviezen, tips of zaken om op te letten zijn zeer welkom!!

Cheers

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 02 mei 2010 11:52 PM
  [ # 1 ]

Raar dat ze het op die koelvin steken als je 120km/u rijdt. Normaal doet die koelvin namelijk niets op 120km/u. De wind die je vangt zou voldoende moeten zijn.

Er zijn een aantal dingen die je zou kunnen testen (op het vlak van koelproblemen dus):
-de sensoren voor de lampjes in je dash testen. Dus stekkertjes uit trekken en even aan massa leggen. Dan zouden de lampjes moeten aangaan.
-je thermostaat checken. Wordt je radiator wel warm? Kan je eventueel checken door aan de buizen naar en van de radiator te voelen. Meteen ook even induwen zodat je weet of je pomp wel druk opbouwd.
-als de lampjes van je KVS-temp nog werken dan zou je ook even de motor kunnen laten draaien en kijken of de fan wel opspringt of niet (zou moeten opspringen vlak voor het oranje lampje brandt).

Als je écht zeker wil zijn kan je ook nog een echte KVS meter inbouwen. Dat heeft mij veel meer vertrouwen gegeven (in combinatie met een schakelaar om de fan zelf aan te schakelen langs binnen)

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 03 mei 2010 08:19 AM
  [ # 2 ]

En als je ermee op vakantie gaat, zorg dat je een ANWB europadekking hebt. Dan kom je altijd nog thuis.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 03 mei 2010 09:25 AM
  [ # 3 ]

De witte sludge moet je ook kwijt zien te raken. Dat betekent dat je alle rubberslangen die aan de motor zitten t.b.v. de carterventilatie eens moet demonteren en uitspoelen met warm water. Als je dan alles weer gemonteerd hebt; een nieuw oliefilter en een goede tot zeer goede kwaliteit motorolie afvullen. De duurdere oliesoorten zijn goed in staat om de sludge voor langere tijd de baas te blijven. Je maakt eigenlijk te weinig kilometers of je rijdt je motor niet voldoende warm (korte stukjes) anders krijgt sludge eigenlijk nooit de kans te ontstaan en verdampt het water weer uit de olie.

Daarnaast zou je je koelsysteem bij een garage eens kunnen laten afpersen om een indruk te krijgen of er ergens een lekkage optreedt. Je koppakking heb je dan ook direkt meegenomen in deze beoordeling. Controleer alle slangen op droogtescheurtjes en vervang ze als ze verdacht zijn. Misschien nog een keer je koelvloeistof verversen en je koelsysteem goed doorspoelen. Dan nog de boel goed warm rijden en stationair de motor door laten draaien totdat de koelfan aanslaat, dan weet je ook dat dat werkt. Voor de rest geluk…...

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 03 mei 2010 10:44 AM
  [ # 4 ]

Dat en deze motoren staan er nu eenmaal om bekend om sludge te hebben, hoe goed je olie ook is, de carterventilatie zit gewoon zo lekker hoog, kijk ook even in je olievuldop of daar nog zo’n zeefje in zit van gevlochten metaal, die moet/kun je er sowieso uit halen want dat is alvast een flinke boosdoener.
En verder denk ik dat je een defecte thermostaat gehad hebt, de radiateur is niet open gegaan dus de motor werd veel te heet en uiteindelijk springt er dan wel een keer een slang los waardoor het koelsysteem zijn druk kwijt kan, als je daarna geen problemen hebt gehad en er geen koelvloeistofverlies is geweest zal het hoogstwaarschijnlijk goed gebleven zijn.

Tipje voor de vakantie, als je motor weer te heet dreigt te worden, zet dan je kachel op maximaal heet en de kachelventilator vol open, dat zorgt ook voor een flinke bak koeling alhoewel dat echt heel erg niet leuk is in Frankrijk in de file met 40 graden zon (spreekt de ervaringsdeskundige) Je komt er wel mee thuis en je motor vind het een stuk prettiger!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
michelpas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 01-09-2007

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 03 mei 2010 10:44 PM
  [ # 5 ]
Harm schreef:

En als je ermee op vakantie gaat, zorg dat je een ANWB europadekking hebt. Dan kom je altijd nog thuis.

Heb zelf ook drie keer stil gestaan met mijn BX tijdens één vakantie in Frankrijk, daar wordt je niet heel erg vrolijk van… Van de ANWB in Frankrijk ook nog eens minder want daar zijn ze alleen een vertaal organisatie. Ik was het bij de eerste keer al met een dag zat en ben zelf naar de garage gegaan om alles te regelen. Houd er wel rekening mee pech hulp zoals wij dat hier kennen kennen ze daar niet! Ik ben er ook achergekomen dat mijn reisverzekering beter (en meer) dekt dan de Europa dekking van de ANWB. Vooral met vervangend vervoer!

Maar goed, zeker goed je kvs systeem checken. Alle vloeistoffen vervangen is zeker geen slechte. Denk hierbij ook aan je versnellingsbakolie, officieel geloof ik iedere 5 jaar maar ik doe het ieder jaar. Vooral ook omdat ik het zelf doe en het bij mijn 14i ook wel erg makkelijk is. KVS slangen heb ik onderhand al zoveel mogelijk vervangen, oa ook naar aanleiding van mijn avonturen in frankrijk. Is niet zo heel erg duur, de meeste slangen zijn gewoon bij de automaterialenzaak verkrijgbaar. Wanneer een kvs slang sompig (meestal door olie dat langs het blok zweet) is zowiezo vervangen.

Verder als je thermostaatcontact defect gaat, probeer het zelf door te verbinden. Wanneer je eenmaal weggesleept bent kost een onderdeeltje van 20 eurie hier (zelfdoen) je daar snel zo’n 150 euries! (arbeidsloon,kvs,thermostaatcontact) Ook hier en ervaringsdeskundige.

Profiel  
 
Toon
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 31-01-2008

Gepost: 06 mei 2010 06:40 PM
  [ # 6 ]

Thanks voor alle reacties. Ik heb de afgelopen 2 jaar ook de europadekking mee op vakantie met de auto gehad idd, maar goede tip over dat vervangende vervoer en de slangen!

Cheers!

Profiel  
 
Status Quo
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006

- AX GT injection ph1
Gepost: 08 mei 2010 02:36 AM
  [ # 7 ]

tip voor sludge wat bij mijn bxen en zx heeft geholpen:

carteronluchting los halen vanaf het kleppen deksel, vanaf daar een losse slang in bijvoorbeeld een colafles, prik wel een extra gat in de fles bovenin anders kan die zijn lucht niet kwijt.

vervolgens een stuk rijden tot de auto goed op temperatuur is, daarna een paar keer goed doortrekken en je fles zit vol sludge. ( bij mij dan )

- Vervolgens de slang volledig demonteren tot aan het luchtfilter.
- Het gat van de aansluiting van de carterontluchtslang op het luchtfilter of luchtinlaat afdoppen.
- en een lange slang vanaf je carteronluchting (vaaak dus op het kleppendeksel) tot onder je auto hangen.

Bij mij is op die manier met een open carteronluchting de sludge eigenlijk nooit terug gekomen.
alleen bij de apk moet je even alles origineel aansluiten

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook