wat bedoel je met inlaatspruitstuk?
zou je hiervan mischien een foto kunnen posten?
tec7 is een soort van lijmsilicone zonder zuren en overschilderbaar (lijmt echt alles en stevig spul)
dank u voor de reactie
ok, heb begrepen wat"inlaat spruitstuk is.
Niemand die me kan verder helpen met mijn overige vragen?
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Dat kon je inderdaad ook zelf wel even googelen
Die andere dingen zijn volgens mij prullen om aan bepaalde emissie-eisen te voldoen.
weer een vraagje:
Om de hoeveel tijd/km’s vervang je best de olie van de servo en vacuum pomp (met riem aangedreven/niet vast aan het motorblok)?
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
In dat systeem zit geen olie, dus dat kun je ook niet vervangen. Wel af en toe de snaar controleren op droogtescheurtjes.
ok weer een zorg minder.
i.v.m. het darmpje dat van de rem-vacuumpomp komt dat naar het inlaat spruitstuk zou moeten gaan: ik zie nergens iets waar het op zou kunnen passen of op gezeten zou kunnen hebben buiten dit (nr1):
maar als de motor draait komt hier lucht uit net zoals het darmpje van de pomp .... ???
Denk dat ik het maar zo zal laten, remmen doet hij dus…
Heb gisteren remolie vervangen maar vandaag zie ik dat de ontluchtingsnippel rechtsvoor lekt uit het nippeltje, dus niet tussen de nippel en de remklauw.
Heb de nippel zeker hard genoeg aangedraaid, maar ook niet te hard om hem kapot te draaien.
Heeft iemand goede raad om dit probleem op te lossen of wordt dit een nieuw nippeltje en zo ja kan je die appart kopen?
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
tegenwoordig wordt dat een stuk lastiger, omdat men alles in sets verkoopt.
Bij de échte remmenspecialist kun je gewoonlijk wel slagen.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Zowel de c15d 1769 en 1890cc motoren zijn heerlijk, super degelijk en relatief eenvoudig.
Je hebt zelfs geen 12 volts accu nodig om te kunnen rijden (wel een batterijtje).
Zulke motoren vinden we al snel traag tegenwoordig.
Maar is een (officeele) top van 133km/u met die 1769cc dan traag?
Er klopt idd iets niet m.b.t. je rembekrachtiging!
De servo werkt op het vacuum van een vacuumpomp of inlaatspruitstuk (cirkel 1).
Als er uit dit pijpje lucht komt, is er iets goed mis. Hier hoort lucht aangezogen te worden tbv je servo doos. Dit doet vermoeden dat dit niet de originele motor is.
Als je je voet op je rempedaal zet daarna de motor start, dient je rempedaal een beetje weg te zakken.
1) Doet die dat niet dan is er iets mis met de bekrachtiging, vermoedelijk een missende slang foto 1 naar je vacuumdoos.
2) Doet die dat wel, sluit dan dat pijpje af op foto 1, je zult dus een vacuumpomp hebben. Overigens betreft de foto bij het rode pijltje m.i. een dieselopvoerpomp i.p.v. een vacuumpomp.
Deze pomp zuigt diesel aan uit je tank en pompt dit naar het brandstof filter.
Cirkel “3” betreft een handpomp op het brandstoffilter, bedoelt om filter te ontluchten, ontwateren etc.
oh ja en laat eens wat remolie doorstromen uit het ontluchtingsnippeltje en draai hem dan weer dicht.
Een vuiltje op de kegelvormige zitting van het nippeltje kan wel eens een beetje lekkage tot gevolg hebben.
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
trouwe schreef:
Als er uit dit pijpje lucht komt, is er iets goed mis. Hier hoort lucht aangezogen te worden tbv je servo doos. Dit doet vermoeden dat dit niet de originele motor is.
Dat is niet waar, de lucht wordt aangezogen uit het interieur van de auto, en naar het inlaatspruitstuk gepompt, of in dit geval zo de atmosfeer in…
Weet iemand me te vertellen wat het nieuwe lawaai kan zijn dat mijn autootje maakt: als ik op de snelweg 110km/h rijd komt er soms het geluid (soort gezoem)dat te vegelijken is met dat als je over een witte lijn rijdt, vooral als ik naar links draai.
Dit gebeurt tot nu toe enkel bij hoge snelheid (100km/h-110km/h).
Zijn dit de lagers of aandrijfassen (de stofhoezen zijn nog goed)? Vermoed dat het van ergens van voor komt.
Het volgende lawaai dat die maakt maar dit is al langer is dat als ik het stuur helemaal naar links of rechts draai (bij het parkeren of manoevers) dat de servopomp of weet ik wat… erg begint te piepen.
Ben nu in Italie en hoop dat het niets te erg is dat ik nog met een gerust hart terug in Belgie geraak…
Voor de rest rijdt die nog geweldig…
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Het kunnen de lagers zijn, maar je kan ook even over het loopvlak van de banden voelen of ze niet schuin zijn afgesleten/gecupt zijn.
Gecupte banden kun je voelen met je hand langs de zijkanten van de banden, als ze dan geschubd zijn moet je de uitlijning laten controleren en nastellen.
even googlen als je niet uit mijn tekst begrijpt wat cuppen is.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Heb nieuwe banden laten zetten en laten uitbalanceren en probleem was nog niet opgelost, dus de aandrijfassen van
onderdelen-c15 (die nieuw waren) op deze over geplaatst en dit probleem lijkt voorlopig opgelost. Heb ook oliekeerring aan nokken-as waar poelie zit voor riempjes van servo en vacuumpomp samen met de riempjes vervangen (riempje servopomp slipte door olie op de poelie en van de vacuumpomp had ook zijn beste tijd gehad)
Maar nu draait hij helemaal naar links bij het remmen (heb remolie maand geleden ververst en ontlucht natuurlijk)!!!
Ook de oliekeerring aan de linkerkant die net nieuw is lekt (dus weer maar nieuwe steken)!!!!
Kan iemand me helpen word er gek van ene probleem na het andere….
Ps: Is het normaal dat je zo hard moet meppen en duwen om fuseekogel los te krijgen?
Valt de verse bak olie die er nu inzit te hergebruiken of kap ik hier beter terug nieuwe in?
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Normaal gesproken gebruik ik een fuseekogeltrekker om de fusees los te maken…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Ik duw de draagarm altijd naar beneden met een staaf onder het subframe gestoken en over de stabistang heen.