Heb gisteren blokjes vooraan vervangen en de boel nog is ontlucht en de vloeistof stroomde overal mooi door, maar geen verandering.
De draagarmrubbers vertonen wel wat mini barstjes maar zijn die dan al versleten?
De fuseekogels lijken nog wel goed.
Zouden het ook de schokdempers kunnen zijn? Bij het op en afrijden van een snelheidsheuvel maken die wel wat geluid (dat doen ze al van voor het probleem zich voordeed) maar bij de “duw en veer-test” blijven ze niet door wiebelen.
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Je kunt er rustig van uit gaan dat die rubbers, de zogenaamde silent-blocs versleten zijn. Als je ze vervangen hebt snap je ook waarom die dingen zo heten.
Hoe zijn de remslangen? Het kan zijn dat die inwendig stuk zijn. Weet je zeker dat de zuigers van je remklauwen goed gangbaar zijn? Als je de remklauwen los hebt blaas je de zuigertjes er zo uit met perslucht als het goed is. Dan kan je meteen een paar nieuwe keerringen en stofhoezen monteren, dat kost maar een paar euro per kant.
Tijdens het ontluchten met de eezibleed (die op de reserve band op 1,5bar), kwam overal normaal remvloeistof uit dus denk ik dat de remslangen goed zijn?
Het zou me ook sterk lijken dat de remklauw beschadigd is geraakt tijdens het vervangen van de aandrijfassen, want het is pas sinds dan dat het probleem zich voordoet. Zou het door beschadigde fuseekogels kunnen zijn?
Want heb echt wil “bruut geweld” moeten gebruiken om die los te krijgen… (met een ijzere stang zoals in haynes beschreven staat tss"antirollbar” en draag arm tegen het subframe aan en de boutjes er uit natuurlijk)
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Als de remslangen barstjes vertonen zou ik ze vervangen. Je remklauwen gangbaar maken is ook geen overbodige luxe. Ze gaan nogal eens vast zitten.
Beschadigde fuseekogel lijkt me sterk. Om ‘m los te maken is het inderdaad het makkelijkst een stuk ijzer over de stabistang heen en onder het subframe te steken. Als je vervolgens met je volle gewicht op de staaf gaat staan wippen, en je geeft in de neerwaartse beweging een paar rake trappen tegen de naaf dan schiet ‘ie meestal wel uit de fusee.
Zo heb ik het inderdaad gedaan.
Voor de remklauw gangbaar te maken… hoe doe je dat want staat niet in haynes?
Beschik niet over een compreseur bvb…
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Pas heel erg op als je met bv. breekstangen of andere hulpstukken op de remzuigers aan de gang gaat.
veel monteurs gebruiken deze hulpstukken om de zuigers weer naar binnen te drukken, je loopt de kans dat je de zuigertjes krom maakt waardoor ze nog harder beginnen te klemmen…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Je kunt de remzuigers er ook uit trappen met de druk van het rempedaal.
Rem probleem is opgelost, het was een van de bouten die de fuseekogel in de fusee houdt die stuk was waardoor er wat speling zat op de draagarm (bij midas schokdempers en remmen laten testen). Nieuwe ingedraaid en probleem opgelost.
Nu ander probleem: De injectiepomp lekt aan het hendeltje van de gaskabel.
Het is een lucas pomp, heb hier op het forum al zitten rondkijken en er zijn wel berichten hoe dit te repareren maar lijkt me toch te riskant om zelf te doen, en duur om te laten doen.
Nu staat er op mn donor c15d een boschpomp die niet lekt.
Kan ik deze met poelie en al overzetten, als ik de beide motoren op tdc blokeer (alsook de boschpomp die op de andere staat),
samen met de injectoren want deze verschillen dan ook blijkbaar en dan terug de gaskabels aansluit?
Of moet heel de boel dan terug afgesteld worden en is het toch niet zo simpel?
Vandaag distributieriem, spanrollen, waterpomp en olie keerringen vervangen.
Alles zit netjes op zen plek.
Na het draaien van de motor terug gecheckt en alles stond mooi op tijd… maar weer het zelfde probleem als ik al heb gehad: na de motor nog een aantal keren te draaien liep de riem naar buiten af (beeetje bij beetje). (vorige keer ben ik met dit probleem blijven rijden ging toch niet door de keuring geraken)
Alles terug gedemonteerd extra gecontroleerd, terug gemonteerd en terug het zelfde probleem.
Snap er helemaal niks van.
Heb al wat franse fora af gezocht en blijkbaar toch een “regelmatig” voorkomend probleem bij XUD na het vervangen van de distributie riem.
Spijtig genoeg nergens een duidelijk antwoord gevonden, het enigste wat me mischien mogelijk lijkt is dat die te hard staat gespannen?
Kan hem 90 graden draaien maar moet toch wel wat trekken ..... ?
HELP
Heb de boel opnieuw gedemonteerd en gemonteerd nu lijkt het plots ok te zijn.
Maar snap nog altijd niet wat nu het probleem was.
Heb vandaag ter voorbereiding van de winter de boel in de lijnolie gezet met spuitpistool op de compressor.
Het zichtbare met fijne nevel en onderkant een goede laag net als in de balken en dorpels tot het begon te lekken.
In de wielkasten om te vermijden van de remmen mee te olien wielen er af en zak rond getrokken en ook hier tot de boel begon te druipen.
Nu vraag ik me enkel af (hopelijk niet te laat) of het kwaad kan dat de uitlaat (onvermijdelijk ondanks het afdekken) waar toch ook wat olie op komt en later bij warm weer wat meer op zal druppen.
Kan deze bevoorbeeld in het slechtste geval in de fik vliegen?
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 25-11-2009
- ID/DS DS 23 Break
- BX 1400 cc benzine
- Berlingo 16 hdi multispace
ik heb indertijd mijn ami onderaan ook in lijnolie gezet,heb geen probleem gehad.
nu gebruik ik zwarte hammerite verf.
Heb eindelijk door dat dit de EGR is ga ik toch afsluiten want inlaatspruitstuk is echt smerig, zal ik dan ook moeten demonteren en uitkuisen.(tips welkom)
(behalve cirkel 1 waar nu terug het darmpje van de vacuumpomp op zit)
Doordat die niet vlotjes meer wou starten na een nacht buiten staan en batterij nog goed was gloeibougies vervangen en probleem oplgelost.
Ook lek aan dieselpomp laten repareren heeft me 50euro gekost voor 2 pakkingen van stationair hendel, gashendel en pakking van het deksetje (dacht eerst dat het moeilijke starten hierdoor werd veroorzaakt doordat er lucht in de pomp zou kunnen komen, maar dit was het dus niet).
Is het ook niet beter voor de motor om de carterdampen niet terug in het inlaatspruitstuk te laten gaan maar in een apart reservoir of zo?
Heb al een tijd lang gepiep aan de wielen (denk ik), als ik traag rijd (20-30km/h).
Ook op vlakke stukken dus het zijn niet de schokdempers.
Het lijkt op het gepiep van een slecht onderhouden fiets waar je mee rijdt.
Als ik de auto opkrik en de wielen 1 voor 1 draai draaien ze allemaal vlotjes rond, dus verdenk ik de kogellagers niet.
De remmen werken ook naar behoren.
Het gepiep is ook niet constant, soms wel voor enkele seconden en dan weer niet voor enkele seconden.
Heeft iemand dit probleem al voorgehad, of enig idee wat dit zou kunnen zijn?