garagestmarien schreef:Ik ben nu toch wel benieuwd naar die CX. Kom op de terugweg even koffie drinken!
Waar zitten jullie?
We overnachten 100 km ten noordwesten van Limoges bij een vriendin van mijn vrouw en als er tijd is wilde ik ook nog even langs Nick rijden. Jullie zitten daar geloof ik in de buurt dus wie weet…..



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Nou, wij zitten na de verhuizing van Nick op een dikke twee uur rijden.
35 kilometer ten westen van Montluçon, 70 ten zuid oosten van Chateauroux. 10 kilometer boven Boussac. 60 kilometer ten noord oosten van Guéret. 23600 St Marien.






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
hier dus
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hee, goed te horen dat het weer is opgelost!
En € 294 incl. manuren, dat noem ik een koopje, als er een hele nieuwe dynamo inzit nu!
Wel een hoop geregel, maar jullie kunnen in elk geval weer verder.
Edit"nog vergoed door de verzekering = helemaal top!
Trouwens, 10 tegen 1 volgens Sjors dat je oude dynamo de geest heeft gegeven door kortsluiting ten gevolge van olielekkage vantussen het kleppendeksel als gevolg van de geconstateerde niet goed afdichtende vloeibare pakking die daar niet hoort. Toch iets om na terugkomst even netjes in orde te maken. Kleine moeite, groot plezier.
Maar super dat het probleem is opgelost en veel plezier op de rest van jullie vakantie!!!
Hopelijk verder onbezorgd!
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Ik kom binnenkort zeker langs om de Cx goed na te laten kijken zodat ik er weer vertrouwen in heb. Dat had ik toen we vertrokken maar helaas…...
Vanaf morgen dus rustig aam richting huis want dieper de Pyreneeen in zie ik niet zitten. St Marien is flink uit de route, blijkt dat het bij Clermont-Ferrand is waar we naar toe gaan, jammer want het was leuk geweest.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Je bent op vakantie en niets MOET. Lekker genieten van je terugreis!
La Léo schreef:
Trouwens, 10 tegen 1 volgens Sjors dat je oude dynamo de geest heeft gegeven door kortsluiting ten gevolge van olielekkage vantussen het kleppendeksel als gevolg van de geconstateerde niet goed afdichtende vloeibare pakking die daar niet hoort. Léo
Volgens mij is olie niet elektrisch geleidend. Heeft in ieder geval een hele hoge elektrische weerstand. Kortsluiting door olie nhanee daar geloof ik niet in. Ik kan me overigens wel voorstellen (nu ik erover zit na te denken) dat door langere tijd olie in de dynamo de isolatie in de dynamo word aangetast en dat daardoor kortluiting kan ontstaan.. Dus toch door olie maar dan indirect.. tja
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb het ook wel zien gebeuren hoor, bij cx’en met de douvrin motor maar ook bij de xm en xantia v6 van het laatste type. Bij die auto’s loopt er lhm van een lekke O-ring uit de HD-pomp zo de dynamo is. Een paar weken en dan is het stuk… dus het kán wel…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
We hebben het hier over een klepdeksel die olie zweet blijkbaar,de hoeveelheden moeten dermate klein zijn dat dit niet de oorzaak kan zijn lijkt mij.
Is dit wel het geval dan heeft iemand zitten slapen bij het groot onderhoud lijkt mij de auto is bij de garage geweest,is niemand die deze lekkage opgevallen dan.
Trouwens ik heb het idee dat MCITROEN geen prefentief onderhoud heeft gepleegd aan zijn auto,dus olie,koelwater,bakolie bougies enz.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou, volgens mij heeft ie de auto gewoon laten nakijken bij een garage hoor
M Citroen schreef:
Tijdens de lunch kwam ik aan in Leerdam, alles even snel besproken wat er is gebeurd aan de CX:
- Veerpootcylinderhoes (lekzak lv)
- Keerring en kogellager vervangen
- Nieuwe accu
- Boel schoonmaken om een klein lekje (mogelijk de olievuldop) op te sporen.Samen met drie uur arbeid en een uurtje aankoopkeuring toch een flink factuurtje maar ik vertrok in opperbeste stemming ondanks de regen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
daan schreef:Is dit wel het geval dan heeft iemand zitten slapen bij het groot onderhoud lijkt mij de auto is bij de garage geweest,is niemand die deze lekkage opgevallen dan.
Trouwens ik heb het idee dat MCITROEN geen prefentief onderhoud heeft gepleegd aan zijn auto,dus olie,koelwater,bakolie bougies enz.
waterman schreef:Nou, volgens mij heeft ie de auto gewoon laten nakijken bij een garage hoor
M Citroen schreef:
Tijdens de lunch kwam ik aan in Leerdam, alles even snel besproken wat er is gebeurd aan de CX:
- Veerpootcylinderhoes (lekzak lv)
- Keerring en kogellager vervangen
- Nieuwe accu
- Boel schoonmaken om een klein lekje (mogelijk de olievuldop) op te sporen.Samen met drie uur arbeid en een uurtje aankoopkeuring toch een flink factuurtje maar ik vertrok in opperbeste stemming ondanks de regen.
.........
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Voor de duidelijkheid ik maak onderscheid tussen groot en preventief onderhoud,MCITROEN heeft de auto gekocht in mei,en de onderhoudsgeschiedenis was hem denk ik niet helemaal bekend.
Het is altijd wijs als je zo een grote rit maakt en de auto nog redelijk onbekend voor je is om de auto een grote beurt te geven,MCITROEN heeft een bepaald risico genomen,en dat is niet helemaal goed afgelopen.
Ik ben van mening dat deze ellende was te voorkomen,maar het is goed gekomen dus….......
(ik neem aan dat de auto geen grote beurt heeft gekregen kan het nergens terug lezen)
En ik neem aan, dat als je een auto bij een specialist koopt, dat die helemaal is nagezien en in ieder geval een grote beurt heeft gehad. Zou ik denken hoor. Met een vrang gevoel, dat het uitgerekend de syphatieke Marc moet overkomen met wie ik een proefrit maakte in mijn auto om te kijken of CX-en wat voor ‘m is, frons ik nu mijn wenkbrauwen…..
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Stel dat het vroegtijdig overlijden van de dynamo te wijten is aan de lekkage van het kleppendeksel, dan zou je kunnen stellen dat preventief onderhoud deze vervelende storing had kunnen voorkomen. Aan de andere kant: een dynamo kan zo maar geest geven, daar helpt geen enkele grote beurt tegen. Je kan de laadstroom even opmeten, maar meer dan dat ook niet. Kortom, met een oudere auto op pad gaan blijft altijd een risico. In 2003 gaf mijn nieuwe valeo dynamo van 3 weken oud geest op zaterdag middag, midden op Corsica. Niets aan te doen. gevalletje jammer maar helaas.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste