En dat is natuurlijk ook weer zo. Je kunt niet zien, of een oud slijtonderdeel op z’n einde loopt.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ja psies: ik heb hetzelfde gehad met mijn toenmalige Xant in Engeland.
Nooit wat aan de hand, ga je op reis geeft ineens de dynamo de geest…
Was niet te voorkomen, gewoon domme pech (blijft een slijtagedeel).
Mooi Marc dat je weer ‘en route’ bent; geniet ervan!
‘Spirit of avant-garde’






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
daan schreef:We hebben het hier over een klepdeksel die olie zweet blijkbaar,de hoeveelheden moeten dermate klein zijn dat dit niet de oorzaak kan zijn lijkt mij.
Is dit wel het geval dan heeft iemand zitten slapen bij het groot onderhoud lijkt mij de auto is bij de garage geweest,is niemand die deze lekkage opgevallen dan.
Zweten? Nou toch best lekken hoor!
En… wel gezien dus, maar toen was er geen tijd om dat te verhelpen, omdat M al onderweg was. Hij maakte hier slechts een korte een tussenstop wegens een vreemd ratelend geluid dat hem zorgen baarde.
Een dynamo kan inderdaad zomaar de geest geven. Er kan ook kortsluiting in de draad naar de accu ontstaan zijn. Hoeft niet door de olie te komen, maar aangezien we het er recht op zagen lekken, leek het waarschijnlijk.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Er werd gezegd,dat eventueel een olielekkage van het kleppendeksel de dynamo zou kunnen hebben aangetast.
Nu lees ik dat het geen zweten meer was maar lekken.
Als de klepdekselpakking de oorzaak zou wezen van de defecte dynamo hadden de problemen kunnen worden voorkomen door het plaatsen van een nieuwe klepdekselpakking(preventief onderhoud).
Denk trouwens zelf dat de dynamo gewoon is/was overleden…...
Trouwens ik had zelf de olielekkage laten verhelpen voordat ik op stap zou gaan,dan maar wat later op plaats van bestemming.
Daan, ik heb je quote even gewist hoor
La Léo schreef:En… wel gezien dus, maar toen was er geen tijd om dat te verhelpen, omdat M al onderweg was. Hij maakte hier slechts een korte een tussenstop wegens een vreemd ratelend geluid dat hem zorgen baarde.
Voor ale duidelijkheid, ik doelde in ieder geval op de specialist/verkoper…..
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
daan schreef:Er werd gezegd,dat eventueel een olielekkage van het kleppendeksel de dynamo zou kunnen hebben aangetast.
Nu lees ik dat het geen zweten meer was maar lekken.
Als de klepdekselpakking de oorzaak zou wezen van de defecte dynamo hadden de problemen kunnen worden voorkomen door het plaatsen van een nieuwe klepdekselpakking(preventief onderhoud).
Ja Daan, heel scherp van je. Daar is M ook op gewezen. Maar aangezien dat toch best een klus ging worden wegens een massa vloeibare pakking die eerst verwijderd diende te worden, besloot hij dat hij gezien het tijdverlies dat hij reeds geleden had wegens het ratelende geluid, het vinden van de oorzaak daarvan en het oplossen (samen enige uren), toch liever nog voor donker bij zijn gite wilde aankomen en dat dit dus iets was voor na thuiskomst.
Achteraf misschien een minder verstandige beslissing, maar ja… achteraf hè.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Buiten dat mag Marc al blij zijn dat jullie meteen iets voor hem hebben kunnen doen.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman schreef:Stel dat het vroegtijdig overlijden van de dynamo te wijten is aan de lekkage van het kleppendeksel, dan zou je kunnen stellen dat preventief onderhoud deze vervelende storing had kunnen voorkomen. Aan de andere kant: een dynamo kan zo maar geest geven, daar helpt geen enkele grote beurt tegen. Je kan de laadstroom even opmeten, maar meer dan dat ook niet. Kortom, met een oudere auto op pad gaan blijft altijd een risico. In 2003 gaf mijn nieuwe valeo dynamo van 3 weken oud geest op zaterdag middag, midden op Corsica. Niets aan te doen. gevalletje jammer maar helaas.
Wat slijt zijn de koolborstels. Die kan je checken.
Als er olie inloopt wordt de collector vet en gaan de wikkelingen niet meer mooi stroom geven.
BTW een lager dat aan het overlijden is kan je ook voelen en preventief vervangen.
Als de regel elektronica kapot gaat ( en dat gaan ze soms al heel snel) ben je de sjaak.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
@la LEO duidelijk ik snap de beweegreden van M,hij liep al achter op schema blijkbaar.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
bogaard77 schreef:Als de regel elektronica kapot gaat ( en dat gaan ze soms al heel snel) ben je de sjaak.
Daarentegen vind ik dat het monteren van een electronische spanningregelaar voor een paar tientjes bij “preventief onderhoud” hoort.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die zit er af fabriek al op hoor. Ingebouwd in de dynamo.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
daan schreef:@la LEO duidelijk ik snap de beweegreden van M,hij liep al achter op schema blijkbaar.
Idd, het was: vertrekken we nu en komen we aan voor 11 uur in Avignon en hebben gewoon onze vakantie, of gaan we terug naar huis en proberen we het morgen opnieuw.
De keuze werd gaan.
Misschien idd achteraf niet verstandig maar ja, dat is achteraf.
De lekkage was ook afgelopen zaterdag trouwens nog minimaal. Ik heb constant gekeken als we terug kwamen bij de cx en er lag nooit een druppel op de grond.
Dan de huidige status: nog niet “en route” want de garage had het verkeerde onderdeel ontvangen. Het wordt dus hopelijk morgenochtend maar misschien laat in de middag en dan wordt het een nachtverhaal om in Limoges te komen.
Begrijpelijk wordt ik steeds sjacharijniger, er is hier helemaal niets en we moeten overal voor liften (vooral naar het dal komen kan lang duren). Daarnaast heb ik ook weinig vertrouwen in de cx en kijk dus helemaal niet uit naar de terugreis.
Maar ja, nog even geduld.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
M Citroen schreef:Dan de huidige status: nog niet “en route” want de garage had het verkeerde onderdeel ontvangen.
welkom in Frankrijk zou ik zeggen Hoe heet die garage eigenlijk?
M Citroen schreef:
Begrijpelijk wordt ik steeds sjacharijniger, er is hier helemaal niets en we moeten overal voor liften (vooral naar het dal komen kan lang duren). Daarnaast heb ik ook weinig vertrouwen in de cx en kijk dus helemaal niet uit naar de terugreis.
Als je na één dynamo’tje al nerveus word moet je je écht afvragen of je wel CX-proof bent want dit kan nog wel veel vaker gaan gebeuren hoor. Daarbij, je bent bewust op pad gegaan zonder anwb europa dekking hé
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
nou, ja….
1 klein onderdeeltje defect en je hebt geen vertrouwen meer in je dame…. ??
dat kan met een jap of de duurste Mercedes ook gebeuren.
straks lekker verder zweven.
en waar je zit, is ‘t ook een mooie omgeving toch ? bus naar ‘t strand ??
Narbonne-plage is best mooi hoor !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje