Even voorstellen: Niet geheel onbekend met Citroens na een Traction, eenden, DS-en, BX-en, Acadiane en een Saxo-D (voor dagelijks, inmiddels 415k km) zou ik graag een CX op gang helpen. Je hebt mensen die van glimmende klassiekers houden, ik geniet van een exemplaar dat je dagelijks kunt inzetten.
De historie van mijn CX: een jaar of 9 geleden gekocht. Meegekregen van de vorige eigenaar: “m’n blok was kapot en een kennis heeft een type I motor in deze type II auto gezet. Hij is het nooit gaan doen.” Zo hebben we een GTI automatic 1986 binnengehaald die al een jaar op straat had gestaan. Maar druk met andere dingen is hij blijven staan, zij het dan in een garagebox.
De acties tot heden: door het afvijlen van één (1) tand van het vliegwiel moet deze motor type I (twee vliegwiel sensoren) geschikt zijn gemaakt voor het motormanagement type II (één vliegwiel sensor). Een collega heeft de electronica nagelopen en goed aangesloten. Gevolg: het blok kwam lopend.
Probleem: de motor loopt mooi regelmatig tot zo’n 2000 tpm. daarna is het inhouden, ploffen en knallen. Gas doortrappen maakt dat hij met horten en stoten boven de 4000 tpm komt en brult dan door tot 6000 tpm. Als hij warm wordt verschuift dit naar: loopt regelmatig tot 2700 tpm, gaat dan weer horten en stoten bij gas geven maar blijft (als je hem langzaam laat dalen in toeren) regelmatig tot 3000 tpm.
Na een kwartier lopen ging de motor / auto ook trillen, (zeg maar alsof er een motorsteun kapot was); maar dat kan een totaal andere storing zijn.
Vraag: Op het forum heb ik geen soortgelijk probleem gevonden. De wagen mankeert nog veel meer, maar alvorens die aan te pakken lijkt het me gewenst op z’n minst een goed lopende motor te hebben.Heeft iemand een idee waar ik de oorzaak zou kunnen (onder)zoeken?

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Tja, over het aanpassen van een serie 1 motor op serie 2 motormanagement kan ik geen zinnig woord zeggen.
Wel is het zo dat er een heleboel oorzaken kunnen zijn waarom een GTI motor beroerd loopt. Daarover is wel veel geschreven op dit forum. Arjan doet een moedige poging om dit in één draadje samen te brengen. Dat gaat weliswaar over een GTI Turbo, maar veel geldt ook voor de turboloze motor.
Allereerst bedankt aan eXeMple en de schrijvers in de email-keten waarnaar de link verwees.
De vorderingen zijn als volgt: met dit advies gewapend heeft mijn schoonzoon vanmiddag meegekeken, ik ben zelf totaal onbekend met moderne motoren en dit is het gevreesde zoekwerk…. Maar alles moet een begin hebben. We zijn na een paar uur bij de vliegwielsensor terecht gekomen, die onder de vettigheid zat en een beroerde stekker heeft. Schoongemaakt en de stekkertjes er los opgezet (uit de plastic houder gehaald) en: de motor loopt nu over het hele toerengebied.
Er mankeert nog heel veel meer, maar als de motor niet goed op gang had gekomen had het zinloos geweest om door te gaan. Ik zal nog wel alle genoemde punten eens uitzoeken (wat het precies voorstelt) en daar naar kijken/controleren/schoonmaken. Als er problemen zijn & ik kan het niet vinden in de historie, meld ik mij wel weer.