Zeer indrukwekkend hoe een ZX de tand des tijds kan doorstaan: mijn ZX 1.6i Image uit 1996 (BFZ motor, XU5JP) had ik na 7 jaar stilstand binnen no-time aan de praat. Een grote plus voor Citroen!
Jullie zullen denken: wie laat zijn ZX nu 7 jaar stilstaan? Tja, het was de bedoeling op ‘m hooguit een jaartje in de stalling te zetten, maar mijn verblijf in het buitenland werd veel langer, en dan verkoopt het wat lastig tussendoor met verlopen APK/verzekering etc.
Inmiddels alle vloeistoffen vervangen en alweer 2000 probleemloze kilometers mee gereden. KVS & olie blijven mooi op peil en schoon, geen lekkages, alles werkt prima. Er was eigenlijk maar 1 probleem, en dat was de kachelradiator. In mijn geval zeker niet gaan lekken door koppakking problemen (zoals elders op dit forum), want al voor het eerste starten hing er in de auto een KVS lucht. Ding bleek aan het ‘zweten’ geraakt te zijn op aansluiting van zwarte kunststof met aluminium. Aangezien de auto nog zo goed rijdt en nog maar 70.000km heeft gelopen was het de 350 euro van vervangen zeker waard!
C4 Picasso 1.6VTi Image & ZX 1.6i Image
nag das mooi dan!
maar euhm euh…je weet dat een distributie riem een beperkte houdbaarheid heeft qua leeftijd he.. ongeacht het gebruik…
Ik heb mijn zx een jaar of 2 in de schuur gehad maar heb toen wel direct de riem gewisseld.
Totaal aantal Berichten: 527
- Xantia 1.8i 16v
Netjes hoor
Ik heb 1x een BX uit zijn winterslaap weten te krijgen, zelfs de accu was nog goed toen… dat was de KH 20 BY, die had ruim een jaar stil gestaan met aleen de + pool los..
+ aansluiten sleutel in het slot en 3 minuten later wegrijden naar de garage en meteen ( na een stukje snelweg met wat “bagage"achterin) door de APK
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Maar ik zou inderdaad wél die distr. vervangen hoor!!
ZX 1.4 break ‘95
Totaal aantal Berichten: 527
- Xantia 1.8i 16v
Ja, dat zou ik idd na 7 jaar stilstand ook doen, neem meteen de waterpomp en spanrol mee, je hebt het toch los dan!
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Zeker, had het vergeten te vermelden,maar heb de distributie riem al vervangen. Nu nog de achterbanden, dat zijn de originele nog uit 1996…:-) Michelin, dus geen plat kantje van het staan, wel beetje uitgedroogd in de groefjes.
C4 Picasso 1.6VTi Image & ZX 1.6i Image
persoonlijk zou ik niet graag rijden op banden met droogtescheurtjes… je weet het niet he… en juist die rubberen dingen zijn de enige vlakken die je op koers houden