Centrale deurvergrendeling sleutel werkt goed, afstands bediening alleen sluiten
streethawk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3

Gepost: 10 mei 2010 02:10 PM

Ik heb het volgende probleem met mijn saxo 1.6 vts,1999.

Dit is sinds een paar dagen. Ik kan de auto wel afsluiten met de afstandsbediening, als ik deze wil openen hiermee gaat deze open en gelijk weer dicht. (sloten hoorbaar zowel de deuren als kofferklep)
Het rare ervan is dat het met gebruik van de sleutel wel goed werkt. alle sloten werken gewoon.

Ik heb al de accu klem eraf gehad, hopend dat deze zo gereset werd, maar ook dit heeft niet geholpen.

wie kan me nog een tip geven? wat dit kan zijn.

Profiel  

K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1194

Gepost: 10 mei 2010 08:16 PM
  [ # 1 ]

heb je een 2de remote? dan kan je daar eens mee proberen

Profiel  

streethawk
< 100 berichten
Rank

Gepost: 10 mei 2010 08:23 PM
  [ # 2 ]

nee, helaas niet.

Profiel  

pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1069

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 11 mei 2010 01:34 AM
  [ # 3 ]

Ik vermoed dat je het probleem moet zoeken in het slot of het motortje die de boel aanstuurt,
meestal die aan de bestuurderskant, soms doet de passagierskant dit ook;
Ofwel je slot blokkeert iets waardoor het motortje de deur bijna helemaal opent ergens blijft hangen en daardoor direct alles weer sluit (dit motortje stuurt doorgaans namelijk de c.v. aan),
ofwel er is iets mis met het motortje zelf…

Het probleem dat je beschrijft kwam bij mijn bx-en in de winter nog wel eens voor met bevroren sloten…

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  

K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten

Gepost: 11 mei 2010 08:18 PM
  [ # 4 ]

@ pascalvm dan heb je dit ook als je linksvoor je deur met de sleutel opent. wat niet het geval is.

is dit een remote met if?  zo ja kan je met een digitale camera voor de led zien als je op de knop open drukt er 1 vlek op je scherm komt of meerdere achtereen. 
als je meerdere lichtvlekken achtereen ziet kan je de remote best even openhalen en de drukknop nameten.

Profiel  

K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten

Gepost: 11 mei 2010 08:19 PM
  [ # 5 ]

@ pascalvm dan heb je dit ook als je linksvoor je deur met de sleutel opent. wat niet het geval is.

is dit een remote met if?  zo ja kan je met een digitale camera voor de led zien als je op de knop open drukt er 1 vlek op je scherm komt of meerdere achtereen. 
als je meerdere lichtvlekken achtereen ziet kan je de remote best even openhalen en de drukknop nameten.

Profiel  

C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 12 mei 2010 11:11 AM
  [ # 6 ]
K_saxo schreef:

Dat is niet waar, ik kan me helemaal vinden in de beredenering van Pascal. Het moet een mechanisch iets zijn. Ik denk dat de makkelijkste manier om de boosdoener te traceren is om de deurpanelen even te verwijderen, en dan de stekker van het motortje te halen. Als de boel dan wert weet je waar het probleem zit.

Profiel  

pascalvm
> 1000 berichten

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 12 mei 2010 11:33 AM
  [ # 7 ]

Ik zal proberen mijn idee wat te verduidelijken:

Het zou zo kunnen zijn dat het slot blijft “hangen”;
Op het moment dat je de sleutel gebruikt draait hij dan goed open, en blijft de boel open.
Op het moment dat je de afstandsbediening gebruikt wordt het slot geopend door de motor van de c.v.
als het slot dan niet helemaal goed opent, krijgt de motor die de boel aanstuurt weer een signaal om te sluiten, waardoor de boel dus opent en direct weer sluit…

Meestal, en volgens mij is dit bij de Saxo ook zo, wordt de c.v. aangestuurd door de motor in het portier van de bestuurder,
op het moment dat je op de knop van de afstandsbediening drukt krijgt deze motor een elektrische puls en stuurt hij deze verder naar de rest van de motoren om te openen of te sluiten.
Als je de sleutel gebruikt bedien je een soort van schakelaar in de motor waardoor deze ook weer de rest van de motoren aanstuurt om te openen of sluiten.

Dus is mijn redenatie (en ervaring, maar dan met een bx met een bevroren slot):
Je drukt op de afstandsbediening, de aansturende motor krijgt het signaal om te openen, stuurt dit door naar de rest van de motoren, alles opent.
Tijdens het openen wordt de aansturende motor geblokkeerd (waarschijnlijk door het slot, maar dat kan ook door iets anders zijn) waardoor het voor deze motor lijkt dat de deur weer op slot wordt gedraaid,
hierdoor krijgt hij zelf het signaal om te sluiten en geeft hij dit door zodat alles weer sluit…

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  

streethawk
< 100 berichten
Rank

Gepost: 12 mei 2010 04:45 PM
  [ # 8 ]

Bedankt voor jullie tips alvast!

De remote geeft maar 1x signaal af, leuke tip met die camera. maar goed anders had hij het waarschijnlijk ook gedaan met opslot doen, dit werkt wel met de remote, zonder dat hij gelijk weer open gaat.

Als het buiten wat droger en warmer wordt zal ik eens kijken of ik die deur paneel eraf krijg. Heb nu wel het idee, dat het ergens te zoeken moet zijn bij de bestuurders zijde, als je op de remote drukt (poging tot openen) dan lijkt het erop dat het slot palletje (bijrijders zijde) verder na boven komt dan bij de bestuurders zijde.

Valt er iets te smeren misschien en zoja, waarmee?

Profiel  

pascalvm
> 1000 berichten

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 12 mei 2010 05:28 PM
  [ # 9 ]

Gaat je slot aan ene kant zwaarder dan aan de andere kant?

Dan zou het kunnen zijn dat deze vervuild is en dat daar het probleem vandaan komt.

Het kan ook aan één van de stangetjes in de deur komen of vanuit het slot wat buiten op de deur zit.

Wat je eventueel zou kunnen doen voordat je het paneel eraf haalt is;
het slot inspuiten met kruipolie of een speciale olie om sloten te smeren (en daarna met je sleutel erin bewegen)
het slot op de deur schoonmaken / inspuiten met kruipolie.

Als dat niet werkt, deurpaneel eraf…

Even goed kijken waar de schroeven zitten (Torx); ik meen in de armsteun en de deurbak,
deze eruit, pinnetje van het slot losdraaien, deurpaneel van onderaf loodrecht op de deur lostrekken, als hij los is iets optillen en eraf pakken.

Profiel  

sennah
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62

Gepost: 30 januari 2011 11:57 AM
  [ # 10 ]

heeft iemand ervaring, en eventueel een oplossing ervoor, met het volgende;

voor de zoon hebben we een saxo 1.4 in vtr uitvoering gekocht (bouwjaar 1998).
tot eergisteren werkte de cv perfect, zowel met sleutel als met afstandbediening.
nu echter kunnen we de deuren niet meer sluiten met de afstandbediening.
als je op de afstandbediening drukt dan hoor je de sloten sluiten maar ze springen direct ook weer open.
met de sleutel de deuren sluiten via de bestuurderzijde is idem dito, ze sluiten en gaan direct weer open.
toen de passagierszijde deur geprobeert, hier werkt de centrale vergrendeling wel en sluiten deuren en kofferklep.
dus momenteel kunnen we de saxo alleen maat afsluiten via de passagierszijde deur.

ps: openen gaat wel,zowel met afstandbediening als via beide deursloten.

Profiel  

pascalvm
> 1000 berichten

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 30 januari 2011 01:05 PM
  [ # 11 ]

Mijn ervaring is dat er dan in de bestuurdersdeur iets niet goed zit;

Meestal is het zo dat de motor van beide voordeuren de rest van de c.v. aansturen;
Als daarin iets fout gaat gaat dan sluit de rest ook niet.

In dit geval zal er dus waarschijnlijk iets mis zijn in de bestuurdersdeur…

Profiel  

sennah
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 62

Gepost: 31 januari 2011 10:43 AM
  [ # 12 ]

bedankt voor je reactie Pascal.
zo gauw het weer het toelaat zullen we daar eens naar gaan kijken.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook