(Toch maar even een apart topic, geeft meer kans op reacties dan een oude aanvullen zo lijkt het…)
Hallo, ik overweeg ook eens kleppen te gaan stellen op mijn zx 1400 benzine (1995, allure), nu met 210.000 op de teller.
Laatste tijd hoor ik nl wat resonantie bij gas los laten bij bepaalde toerentallen. Vh weekend hoorde ik ook met motorkap open en stationair draaien dat dat motor wat vreemd klinkt.
Een kennis suggereerde kleppen stellen.
Ik ga er vooralsnog even van uit dat dat het is. Iemand tips of links naar beschrijvingen of illustraties om dat te doen?
En hoeveel tijd zou het ongeveer in beslag moeten nemen?
(Heb de Haynes wel, maar zoiets nog nooit gedaan.)
Edit:
Hmm, ondertussen iets beter in Haynes gekeken. Kleppen nameten lijkt nog wel te doen (effuh wiel en kleppendeksel er af) , maar begrijp ik nou goed dat voor kleppen stellen de nokas er uit moet? (En dus poelie en distrubitieriem los neem ik aan?)
Edit2: Moet ik voor deze motor vulplaatjes gebruiken voor het stellen? Zo ja, kan je daar een bak van halen tevoren, zodat je na meten in een keer door kan?
Ok, uiteindelijk werd duidelijk dat aangezien het hier om een TU motor gaat, alleen het kleppendeksel er af hoeft. Kleppen stellen dus een eitje.
Alle vier de uitlaatkleppen zaten nog goed, alle vier de inlaat stonden wat te ruim.
Met resultaat; hij klinkt stationair beter en bij remmen op de motor klinkt en voelt het ook weer beter…