Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een ax in de prijsklasse rond 750,-. Het moet een vijfdeurs zijn en geen wit/zwart/grijs of brandweerrood. Dit maakt de keus al een beetje beperkt. Nou ben ik vanmiddag bij deze wezen kijken. http://link.marktplaats.nl/342139843 Optisch is alleen de motorkap slecht (blanke lak laat los), er zit een klein vouwtje in het spatbord rechtsvoor boven de clignoteur en linksachter zit een scheur in de bumper en de achterlichtunit is een beetje kapot. Van binnen ziet hij er heel netjes uit. Ik kon geen roest ontdekken behalve de standaard plekjes achter de koplampen.
Tijdens de proefrit zijn de volgende mankementen boven gekomen:
- Motor loopt niet goed stationair. Het toerental gaat op en neer en hij slaat bijna af. Motormanagementlampje in het dashbord is stuk. Verder trekt de motor wel goed voor zover ik dat kon testen, want:
- Koppeling is versleten (of olie op de platen). Hij slipt verschrikkelijk.
- Demper van de uitlaat rammelt.
- Krukaskeerring aan de distributiekant lekt.
- Aandrijfassen weet ik niet zeker maar ik vertrouw ze niet. Omdat de koppeling zo slipt niet echt goed te testen.
- Je hoort een knak als je uitparkeerd over een hobbeltje (ik denk de fuseekogels?)
- Benzinemeter is stuk
- Remt niet super. Je hoort bij het remmen ook een beetje krassen bij de achterrem. Remtrommels zijn wel droog.
- Vocht in de koplampen
- Je hoort iets zingen bij een bepaalde snelheid. Ik denk een wiellager maar ik weet het niet zeker. Ik weet alleen niet wat anders dit geluid zou kunnen veroorzaken.
- Klepdekselpakking zweet iets. Rechts voor bij de koppakking is het kurkdroog.
- Glaasje van de rechter clignoteur is stuk
- APK is verlopen
De auto stond te koop voor 750,- met nieuwe apk. Nadat ik deze punten aan de verkoper had voorgelegd en na enig overleg mocht ik de auto voor 100,- meenemen zoals hij er nu bijstaat. De vraag is dus of ik dit moet doen. Koppeling kan ik zelf vervangen, dit heb ik vaker gedaan. Krukaskeering heb ik geen ervaring mee. Is dit veel werk? Of alleen riemen eraf, poelie eraf en keerring wisselen? Nog speciaal gereedschap nodig?
Belangrijk pluspunt van deze auto vind ik de carrosserie. Een goede motorkap op de sloop halen en de andere puntjes wegwerken en het is echt een nette auto.
Ik heb nu ongeveer 5 auto’s bekeken in deze prijsklasse, en natuurlijk kun je van een auto van deze leeftijd en prijsklasse geen top auto verwachten, maar de meesten zijn er toch wel erg slecht aan toe (veel blanke lakschades, roest en deuken, uitgewoond, op onderhoud bezuinigd).
Als de krukaskeering niet had gelekt zou ik het wel doen, maar hier heb ik zoals gezegd geen ervaring mee. Ook aan de bakzijde kan het dus de krukaskeerring zijn. Iemand advies hierover?
Groet, Nico
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Sja, misschien een inkopper, maar voor 100 euro….. Als je zelf een beetje handig bent kan je hier wel je winst uithalen!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Daarentegen heb ik recent voor 750 euro een puntgave van MP gehaald, dus je kan ook even doorzoeken. Dit is wel een hele waslijst problemen die je, ook al doe je alles zelf, ook wel een paar honderd gaat kosten, laat staan als je een (deel) laat doen. Bovendien heb je door al die storinkjes nog geen goed beeld van de rest van de auto kunnen krijgen….
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Die krukas dichtingen zijn het probleem niet. idd zo te vervangen. Verder zit er werk zat aan, maar als je alles zelf doet en het niet vervelend vind weet je daarna wel wat je hebt. Ik zou haast zeggen trek het blokje eruit, kun je er makkelijk bij.
De onderdelen van een ax zullen niet zoveel kosten, dus dan lijkt het me best een leuk project.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Leuk om te hobbyen. wil je al snel en zeker rijden even verder zoeken.
ZX 1.4 break ‘95
Allemaal bedankt voor de reacties. Ik ga hem zaterdag halen. Als het goed is heb ik de xantia morgen weer rijdend (er is een waterslag gescheurd), dus dan kan ik rustig de ax klaarmaken.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Blokje van een AX is er zó uit: gewoon laten zakken op een karretje en de carrosserie optillen zodat je de motor eronder weg kunt rijden.
Als de carrosserie verder goed is (werkelijk?) en roestvrij kun je de gok nemen.
Aandrijfassen kosten nieuw iets van 75-100 euro, en meestal is alleen de rechter (lange) stuk.
Onregelmatig lopen heeft vaak met een versmeerd injectiehuis te maken, is makkelijk op te lossen (schoonmaken).
Dempertje kost 3-4 tientjes op de sloop.
Er moet vrijveel aan dit autootje gebeuren, dus voor de handel niet interessant (ook voor jou niet: de investering die waarschijnlijk nodig is om alles te verhelpen haal je er bij verkoop nooit uit).
Mocht je erin willen blijven rijden is dit geen enkel probleem.
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
Bedankt voor deze bemoedigende woorden . Waarom zou ik het hele blok eruit willen halen? Ik heb net even in de Haynes gekeken, de krukaskeerring staat in het hoofdstuk “engine in-car repair procedures”. Ook voor de koppeling kan het blok zelf blijven zitten. Wat is het voordeel van het hele blok eruithalen? Werkt het veel makkelijker?
Dempertje heb je voor € 45,10 al nieuw in huis via Internet, Uitlaatdiscounter.nl.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
cotr schreef:Bedankt voor deze bemoedigende woorden . Waarom zou ik het hele blok eruit willen halen? Ik heb net even in de Haynes gekeken, de krukaskeerring staat in het hoofdstuk “engine in-car repair procedures”. Ook voor de koppeling kan het blok zelf blijven zitten. Wat is het voordeel van het hele blok eruithalen? Werkt het veel makkelijker?
Lang verhaal kort: ja, het werkt makkelijker als het blok met bak compleet uit de auto genomen wordt.
Je kunt er makkelijker bij, maar het is natuurlijk niet noodzakelijk.
Blok moet je anders ophangen/ ondersteunen als je de bak demonteert voor de koppelingswissel.
Ook voor de krukaskeerring is het misschien makkelijker als je het blok uit de auto hebt.
De ervaring leert dat het sneller werkt, maar dat laat ik aan jezelf over.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Pascal kan het weten, die heeft de motor er zo vaak uit gehad
Als je de luxe hebt van een motortakel lijkt het mij inderdaad ook veel makkelijker, het is vaak zo’n gesjouw als je alles in de auto wilt doen (zelfde met zaken als koppakking/distributieriem).
Voor 750 euro kun je trouwens bijna elke AX wel kopen hoor… afhankelijk van hoe lang je erin wilt rijden kies je voor roestvrij of voor goed onderhouden…
2CV 1985
Hij staat op de oprit. Ik heb meteen het injectiehuis schoongemaakt, maar dit heeft helaas niet geholpen. Ik ga de ecu uit zien te lezen.
Het zingenende geluid is vooral rond 70 km/u erg luid. Het maakt niet uit in welke versnelling en ook bochten maakt geen verschil. Zodra je gas loslaat is het bijna weg. Ik heb alle wielen even van de grond gehaald en rondgeslingerd, maar ik heb niet het idee dat ik een lager hoor. Zou het in de versnellingsbak kunnen zitten of het differentieel? Ik heb ook het idee dat het uit die richting komt. Kan ik hier zog iets aan testen voordat de bak eraf gaat?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Verandert het geluid als je de koppeling intrapt? -> druklagertje van de drukgroep.
Diff-lagers kan ook, maar zou eigenlijk niet mogen als er altijd gewoon netjes olie op de bak heeft gestaan.
‘Spirit of avant-garde’
Dat zou ik even moeten proberen. Hij schakelt ook niet super soepel, misschien zit er wel weinig olie in de bak.
De versnellingsbak ligt er inmiddels naast. Het blijft wel een hele klus, maar vergeleken met de xantia een eitje. Ik heb de motor er toch maar in laten zitten, ik heb geen takel oid, ik ben bang dat het in mn eentje niet was gelukt. De koppelingsplaat zelf lijkt nog niet zo ver heen, in ieder geval niet tot de popnagels, maar de vingers van de drukgroep staan ongelijk. Nu eerst een nieuwe koppeling halen en dan kan het zaakje weer terug. Ik hoop dat het zingen dan over is, ik zou niet goed weten hoe ik er anders precies achter moet komen wat het is.
Nico
Het gaat allemaal niet zo vlot als ik had gehoopt, maar de koppeling zit er weer in. Ook meteen de krukaskeerring aan die kant meegenomen. De benzinemeter doet het weer (vlotter was stuk), de knak in de stuurinrichting bleek een loszittende borgmoer op een van de stuurstangen te zijn. Waar ik nu nog mee zit is dat de motor nog niet helemaal lekker loopt. Ik heb er een stuk mee gereden en een poosje stationair laten lopen zodat de ecu weer ingeregeld is, hij loopt ook netjes regelmatig stationair, maar hij bokt af en toe een beetje bij gas geven, en als je gas loslaat met de koppeling in moet hij een beetje zoeken naar zn stationair toerental. Ontsteking is goed, ik heb er nieuwe bougies en bougiekabels opgezet, ze vonken nu mooi. Bij het uitlezen van de ecu komt er een storing boven, namelijk nr. 33: map-sensor. Ik heb een magneti marelli ecu met een losse map-sensor. Er zit aan de map-sensor alleen geen slangetje, alleen een stekkertje. Ik heb bij een andere ax met dezelfde motor gekeken, en daar zit het slangetje achter boven op het inlaatspruitstuk, net onder het injectiehuis. Bij mij zit daar geen aansluiting. Ook geen gat ofzo dat de aansluiting is afgebroken, gewoon helemaal dicht. Ik kan nergens anders een aansluiting vinden, niet op het injectiehuis en niet op het inlaatspruitstuk. Weet iemand of er nog ergens anders een aansluiting kan zitten?
Ook gek: ik krijg de storing in de ecu niet gereset. Na het uitlezen houd ik het kontactje 30 sec. op massa, maar de storing blijft erin staan. Doe ik iets verkeerd?