1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Versnellingsbak verhoudingen van een 1.4 BX
Chiel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 16-05-2010

Gepost: 17 mei 2010 02:30 PM

Goede middag samen,

In mijn auto overweeg ik de versnellingsbak van een BX 1.4 TU te gebruiken. Dit omdat de eindoverbrenging lager is dan die van andere PSA bakken. Ik wil namelijk een BX bak gaan gebruiken als alternatief voor een 205 XS bak. Deze loopt namelijk 4000 toeren bij 120 kmh. Dat zou ik met het oog op comfort en verbruik graag lager hebben.

Klopt deze aanname, en kunnen jullie mij wellicht vertellen wat de overbrengingen zijn van een 1.4 TU bak? Met de zoekfunctie vond ik helaas niets over de TU bak en ook google bood niets concreets.

Vast bedankt voor jullie reactie en een compliment voor dit mooie forum.

Chiel

Profiel  
 
halfgaar
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 15-12-2007

Gepost: 17 mei 2010 07:09 PM
  [ # 1 ]

hallo,

Je kunt dat in de haynes van de bx vinden. Die Haynes kan je weer bekijken op http://www.citrofiel.net. Als ik jou was zou ik gewoon aan de bx die veren beter dan een 205 blehh

groeten

Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4

Kalm an en rapn beetje!

Profiel  
 
Chiel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 16-05-2010

Gepost: 17 mei 2010 07:13 PM
  [ # 2 ]

Very Happy Dat kan maar zo kloppen! Heel hartelijk dank voor je antwoord en de link naar de Haynes, daar kan ik zeker wel wat mee.

Ik heb trouwens wel één keer het genot bestuurd dat BX heet, maar dat was nou niet bepaald het vliegende tapijt dat me beloofd was Wink Iets met vervuilde LHM ofzo.

Groet!

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 17 mei 2010 07:17 PM
  [ # 3 ]
Chiel schreef:

Ik heb trouwens wel één keer het genot bestuurd dat BX heet, maar dat was nou niet bepaald het vliegende tapijt dat me beloofd was Wink

Laughing  Cool

Chiel schreef:

Iets met vervuilde LHM ofzo.

Dat zullen eerder lege veerbollen geweest zijn, dan Wink

Profiel  
 
Chiel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 16-05-2010

Gepost: 17 mei 2010 07:20 PM
  [ # 4 ]

Tja, ik ben geen BX specialist, maar de man met mij wel. We gingen de auto voor hem ophalen, het is een donor voor zijn Sport. Hij zei dat het waarschijnlijk de pomp was die verstopt zat, het duurde ook lang voor hij omhoog kwam.

Profiel  
 
Chiel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 16-05-2010

Gepost: 17 mei 2010 07:25 PM
  [ # 5 ]

Ik heb net even de Haynes omgekeerd (zoekfunctie) op zoek naar de ratio’s die ik zoek. Ik heb alleen niets kunnen vinden, zoals ik dat wel in de 205 Haynes gewend ben. Kijk ik er misschien overheen?

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 17 mei 2010 07:28 PM
  [ # 6 ]

Hoe snel of hoe langzaam hij omhoog komt heeft in principe weinig te maken met hoe die veert, maar goed, da’s off topic, ik kan je vraag helaas niet beantwoorden red face Heb je ‘t al gevonden in de Haynes?

Profiel  
 
Chiel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 16-05-2010

Gepost: 17 mei 2010 07:29 PM
  [ # 7 ]
beerpeet schreef:

Hoe snel of hoe langzaam hij omhoog komt heeft in principe weinig te maken met hoe die veert, maar goed, da’s off topic, ik kan je vraag helaas niet beantwoorden red face Heb je ‘t al gevonden in de Haynes?

Ach, hij was duidelijk niet goed onderhouden, en inmiddels is hij ook al weer weg. De onderdelen komen goed terecht, dat is een troost.
Ondertussen dus niets gevonden in de Haynes, misschien is er nog iemand met een andere bron?

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 17 mei 2010 07:34 PM
  [ # 8 ]

Het zou in hoofdstuk 7 moeten staan, maar dat ontbreekt in deze online versie, zie ik nu.

Profiel  
 
halfgaar
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 15-12-2007

Gepost: 17 mei 2010 07:41 PM
  [ # 9 ]

Surprisedverbodig: beerpeet was me voor.

Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4

Kalm an en rapn beetje!

Profiel  
 
halfgaar
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 15-12-2007

Gepost: 17 mei 2010 08:41 PM
  [ # 10 ]

heb even een foto gemaakt
bedoel je dit?

Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4

Kalm an en rapn beetje!

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 18 mei 2010 12:27 AM
  [ # 11 ]

Volgens mij gaat dit over de bakken van de 150 motoren, niet van de TU blokken, die staan als bijlage in de 2e vraagbaak.

Profiel  
 
Chiel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 16-05-2010

Gepost: 18 mei 2010 10:04 AM
  [ # 12 ]

Very Happy In der daad! Zoiets zoek ik wel, alleen is het dan wel belangrijk dat ik zeker weet dat het van de 1.4 TU is, dan weet ik ook of ik op zoek moet naar een andere bak, of niet natuurlijk Smile

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 18 mei 2010 12:12 PM
  [ # 13 ]

Hey Chiel, volgens mij ken ik jou. De BX waar je in hebt gereden was die blauwe 1.4 die Nick en ik gesloopt hebben toch? Ik begreep dat je in de laagste stand had gereden, dat rijdt inderdaad erg lullig.

Maargoed. Heb je de originele bandenmaat onder de 205 zitten? Want dan zou het fijne toerental wat de bak met zich meebrengt wel eens tegen kunnen vallen als er kleinere wielen onder zitten dan bedoeld.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
Chiel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 16-05-2010

Gepost: 18 mei 2010 12:23 PM
  [ # 14 ]
knäckor schreef:

Hey Chiel, volgens mij ken ik jou. De BX waar je in hebt gereden was die blauwe 1.4 die Nick en ik gesloopt hebben toch? Ik begreep dat je in de laagste stand had gereden, dat rijdt inderdaad erg lullig.

Maargoed. Heb je de originele bandenmaat onder de 205 zitten? Want dan zou het fijne toerental wat de bak met zich meebrengt wel eens tegen kunnen vallen als er kleinere wielen onder zitten dan bedoeld.

Hahaha, dat klopt in der daad, dat ben ik Smile Die donkerblauwe 1.4 was dat. Ik heb in der daad alle standen een keer gehad, en een belletje later naar Nick stond hij in de goede Wink

Ik heb op het moment niet de originele bandenmaat onder mijn auto zitten Sad Ik dacht dat ik de goede had gekozen, maar dat viel toch een beetje tegen (tellerafwijking etc.) Ik rij nu met 185/60 R14. Ik kan me wel voorstellen dat dat verschil maakt in der daad.
Wat ik me nu afvraag is welke bak ik kies. Ik heb op dit moment twee bakken liggen die ik kan gebruiken. Mijn huidige bak (rode kringeltje) en de 1.4 XS bak die bij het blok hoort (geel kringeltje). Ik heb net niet genoeg kaas gegeten van die overbrengingen om te snappen welke bak het meest geschikt is. Ik weet dat de XS bak (geel) zo’n 4000 toeren draait bij 120kmh. Dat vind ik wat gortig, vandaar dat ik een andere bak overweeg.
Wellicht weet iemand hier welke bak het gunstigst is?

Uploaded with ImageShack.us

Vast bedankt, Chiel

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 18 mei 2010 12:25 PM
  [ # 15 ]

Ik heb bij mijn vorige post een tabel uit de vraagbaak toegevoegd Smile En even simpel gezegd: hoe lager het getal bij de overbrenging, hoe minder toeren de motor maakt bij dezelfde snelheid. Dus in het geval van jouw 2 bakken is de bak met het rode cirkeltje het beste geschikt voor een laag toerental. Beter zelfs dan de bak van een BX, want die heeft een kortere eindoverbrenging.

Maar als je echt in toeren omlaag wilt, kan je dan niet een bak van een 106 diesel gebruiken?

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook