Knipperende koplampen-accuklem los? 2.0 hdi
alex kleijngeld
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 22-03-2010

Gepost: 17 mei 2010 09:17 PM

Ik heb de indruk dat mijn koplampen nu en dan knipperen.
Zou het kunnen dat dit komt dat de accu klem niet goed vast zit?
Ook heb ik de indruk dat hij soms niet goed reageerd op het gaspedaal.
Zou het mogelijk zijn dat dit 1 probleem is.
Oja ik heb een berlingo van 2003 oud model 2.0 hdi.

mvg Alex

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 17 mei 2010 10:28 PM
  [ # 1 ]

Knipperende verlichting heb ik ook gehad met mijn Berlingo. Sleepcontacten in de com2000, onderdeel aan de stuurkolom waar de stokjes van verlichting inzitten, zijn toen schoongemaakt.

C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather

Profiel  
 
trouwe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-01-2010

Gepost: 18 mei 2010 10:38 AM
  [ # 2 ]

Als je met knipperen bedoelt het onregelmatig feller en minder fel branden van lampen, dan zou ik denken aan een slechte accu.

Een accu die relatief snel capaciteit verliest, moet relatief veel weer bijgeladen worden.
De spanningsregelaar regelt het bijladen van de accu hetgeen het knipperen kan veroorzaken.
In zulke gevallen zul je ook opvallend vaak defecte gloeilampjes krijgen.
Dit door een een te hoge (laad)spanning in de electrische circuits van je auto.

Ennnnnnnn…..een grote spanningswisseling kan ook invloed hebben op de digitale techniek.
De laatste 10 a 15 jaar is (m.n. de door PSA gebruikte) electronica een stuk robuuster geworden: maar zelden gaan er onderdelen op printjes kapot, door interne oorzaken (lees: onderdelen op de print zelf). Garages missen hier nog altijd vaak kennis en inzicht waardoor er onnodig hoge kosten in rekening word gebracht, bij vervanging ervan. De oorzaak is meestal extern: soms een te hoge stroom (kortsluiting)over sensor aansluitingen en zelfs. Echter relatief vaak: een te hoge laadspanning. Zoals bij bijvoorbeeld, een slechte accu!

Met een eenvoudige universeel meter, kun je spanningswisselingen meten.
Een (laad)spanning hoger dan 14,4V, duidt op een accu die aan het overlijden is.
Bij zichtbaar “knipperende lampen” heb ik zelf wel eens meer dan 17V gemeten.

m.v.g. Paul

Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook