probleem met sloten en gloeibougies, loadindex
Nienke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 19-05-2010

Gepost: 19 mei 2010 02:48 PM

Hallo allemaal,

ik ben sinds bijna 2 jaar de trotse en tevreden bezitter van een rode Berlingo, diesel,
bestel, bouwjaar 1999. Heerlijke auto, maar wel met wat kleine probleemjes (ouderdom?).

Wie heeft ook problemen met “lamme” sloten? Een slot werkt nog prima, maar de twee anderen
(deur passagierskant en achterklep) gaan pas open/dicht na meerdere verwoede pogingen.
Veel voorkomend probleem bij Berlingo?

Dashboardverlichting is ook niet je-van-het; doet het regelmatig niet totdat je een ferme mep op
het dasboard geeft. Wel komisch, maar niet de bedoeling.

Verder blaast mijn auto grijze rookwolken uit bij de koude start; betekent dit dat de gloeibougies
vervangen moeten worden (ben geen techneut dus). Hij start op zich perfekt, ook gedurende de afgelopen winter! Gedurende de eerste tientallen meters hikt hij een beetje maar loopt verder echt als een zonnetje. Is ´trouwens ook een hele snelle diesel!

En dan nog wat: mijn banden worden morgen alle vier vervangen. Krijg ik te horen dat er duurdere
op moeten ivm de loadindex…..geldt dit ook als je de auto zuiver en alleen voor privédoeleinden
gebruikt?
Mijn auto wordt wel vaak volgeladen maar zeker niet met extreem zware dingen.
Kost me een hoop geld extra, waar ik niet op gerekend had. De garagehouder zei dat ik hem anders niet door de APK zou krijgen, en daar gaat het nou juist om.

Ik hoor graag reacties!

Groeten, Nienke

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 19 mei 2010 08:45 PM
  [ # 1 ]

Voor de APK is de loadindex een eis. De banden moeten de maximale last kunnen dragen, ongeacht of je de auto prive of zakelijk gebruikt.
Bij een 1.9D 600 is dat per band volgens mij minimaal 475kg. Bij het standaard 14” kom je dan meestal uit op de lt(light truck) banden die een hogere laadindex hebben zoals de standaard geleverde band, Michelin Agilis. Deze zijn inderdaad een stuk duurder dan gangbare modellen. Met de montage van 15” velgen zul je met gewone banden vaak wel de loadindex halen.
De loadindex staat niet altijd met kilo’s aangegeven, wel altijd met de loadindex-cijfers. Voor 475kg is dit “82”, alles van 82 en hoger is dus voldoende.
Dit cijfer staat overigens na de bandenmaat en voor de snelheidsklasse.
Moelijke sloten is een vaker voorkomend probleem, gewoon even de Berlingo-sectie doorspitten.
Dashboardverlichting die hapert is waarschijnlijk een slecht contact of kortsluiting door draadbreuk.
Rook bij starten kan gloebougies zijn, maar waarschijnlijk de kleppen die gesteld moeten worden.

Profiel  
 
Gepost: 19 mei 2010 09:32 PM
  [ # 2 ]

Bandenverhaal is inderdaad correct, De grijskentekenversie moet de op het kenteken vermelde aslast kunnen dragen gedeeld over de twee banden op die as.

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 29 juni 2010 09:41 PM
  [ # 3 ]

Even een kleine update omdat ik banden ga wisselen en er daarom nog even goed naar heb gekeken.
Bij mijn Berlingo 1.9D is de max aslast voor 930kg (465kg per wiel) en achter 970kg (485kg per wiel).
Dit houdt in dat laadindex 82 niet genoeg is, want deze mogen een maximale aslast van 950kg hebben (2x 475kg).
Bij mij moet er achter dus een minimale laadindex van 83 op (487kg).

Profiel  
 
Gepost: 29 juni 2010 10:52 PM
  [ # 4 ]

Inderdaad en dan kom je bij de standaard bandenmaat in de cargobanden uit. Standaard ligt er ook Michelin 8 ply op.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook