Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 11-07-2010
- Xsara Berline 1.6 16v LPG G3
Hoi Rene,
Er was laatst een topic over een airco en die had een leuke tip:
Is de auto snikheet?? Wil je de airco gebruiken om hem af te koelen, volg deze stapjes:
- Ramen wagenwijd open
- Airco aanzetten op koud en lucht van buiten af naar binnen blazen (bij voorkeur op 4, hoe sneller hoe beter)
- Wanneer de auto net zo warm is als buiten, ramen dicht doen
- Airco op recirculatie zetten (Linkerknopje naar de linkerkant zetten)
- Genieten van de kou
Dit heb ik van iemand anders uit een ander topic, weet alleen niet meer precies welk topic of wie dit postte.
Edit: stukje gevonden:
Brian schreef:
Beter is: In het begin ramen open, voluit blazen en NIET op recirculeren. Als de ergste warmte eruit is, ramen dicht en dan op recirculeren te zetten.
Waarom? Je wil de lucht van zeg 50 graden eruit, en de airco de relatief koele buitenlucht van 35 graden laten koelen en zoveel mogelijk van die lucht de auto in, en de hete via de ramen eruit.
Zodra het dragelijk wordt kunnen de ramen dicht en dan ga je de koele binnenlucht recirculeren in plaats van steeds weer die warme buitenlucht van 35 graden af te blijven koelen.
Groetjes 3p
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 26-06-2009
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16v VTR+
Oke dan, Ik zal het woensdag (dan pas rijd ik weer) even proberen. Thanks !
Na 4 jaar Xsara is er nu een C4
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/225103/
let ook op het volgende, als de foto op de voriga pagine klopt (muv de knoppen), heb je airconditioning, dus geen geregelde climatcontrol. die je op temperatuur kan afstellen!!
dit is naar mij weten ook een groot verschil
BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
De airco is in feite gewoon een warmtepomp, warmte wordt van koud naar warmer getransporteerd, dus binnen koelt het af, terwijl het buiten toch al warmer is. Maar de capaciteit van die warmtepomp is gelimiteerd, in de volle zon, met een buitentemperatuur van richting de 30°C ga je niet binnen het nog op 4°C krijgen.
Draai De linker knop naar 4. De linker ‘4’ is voor intern circuleren, die op 5 uur is voor lucht van buiten aanzuigen. Als het heel heet is is intern circuleren inderdaad beter. Draai de middelste knop volledig naar koud en zet de rechter knop op vooruit blazen met een beetje naar onderen, dus op ongeveer 8 uur, en zorg dat alle de ventilatie openingen volledig open staan.
Kijk dan eens of het genoeg wil afkoelen….
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zou er niet gewoon onderhoud aan het airco systeem nodig zijn?
Mijn airco trekt het toch wel aardig om het binnen een minuut of 5 de ergste hitte uit de auto te hebben (zeker als je eerst even een kilometertje met de ramen open rijdt.
Na 10 a 15 min gaat de blower minder hard draaien omdat de auto op temperatuur is (ik heb volledig automatische airco, jij zal zelf de stand langzamer moetne zetten).
Lijkt me idd reden om de aircoboer te bezoeken. Heb automatische climate control/airco. Na uurtje in de zon stond de temp 34 gr. CC op ongeveer 22 graden, binnen 10 minuten comfortabel zoeven, met achterramen open voor m’n hondje.
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 26-06-2009
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16v VTR+
Beginnen op volle kracht dus ? Nou ja ik probeer het binnenkort nog even op die manier.
Ik zit net ook nog even te kijken op google maps, de afstand die ik meestal rijd is ongeveer 20 minuten. En dan begin ik op standje 3, misschien moet ik de dame wat meer de tijd geven…
Na 4 jaar Xsara is er nu een C4
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/225103/
Is dat jou auto op die foto? van de kachelbediening? Waar is die airco dan? Of stel ik nu een vreemde vraag zie namelijk nergens een airco knop zitten!
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 26-06-2009
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16v VTR+
Pascal112 schreef:Is dat jou auto op die foto? van de kachelbediening? Waar is die airco dan? Of stel ik nu een vreemde vraag zie namelijk nergens een airco knop zitten!
Recht onder die foto staat de volgende tekst
‘‘Dat is overigens een afbeelding van google, k zie net dat deze dan geen airco heeft maar knoppen zijn het zelfde als bij mijn Xsaaar ‘’
Na 4 jaar Xsara is er nu een C4
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/225103/
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 26-06-2009
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16v VTR+
Overigens wat ik mij net in de trein bedacht. De airco zelf geeft koude lucht, alleen de auto zelf wil niet koud worden. Maar zoals ik eerder al zei, ik probeer het gewoon morgen even op de manier die jullie aangaven
Na 4 jaar Xsara is er nu een C4
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/225103/
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 26-06-2009
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16v VTR+
gister terug gekomen van 2 weekjes Frankrijk die mij 3 dingen leerden over mijn Xsaartje.
1. De eerder genoemde airco is inderdaad kapot Als ik hem aanzet is de lucht eigenlijk lauw, wat waarschijnlijk komt doordat ik met 150 over de péage rij niet doordat de airco werkt. Word zeker een duur geintje om deze te fixen? Aangezien ik niet echt weet waar het defect zit, enige info die ik heb is ‘‘Hij is afgevuld bij aankoop, daarna is hij eigenlijk vrij snel lauwe lucht gaan geven’‘
2. Ik kwam er op zeer lastige manier achter dat de handrem niet werkt, haha. Aangezien ik deze in Nederland niet echt nodig heb merkte ik het toen ik op wou trekken op een redelijk steile berg met mijn achterbak helemaal vol geladen. Raampjes stonden open (aangezien mijn airco niet werkte) en ik hoor ineens wat vaags piepen. Vervolgens kijk ik naar buiten en zie mezelf gewoon achteruit rijden. Verbazing en dergelijke haha.
3e puntje. Wat ben ik vreselijk blij met deze auto. Los van de 2 boven genoemde punten, zoiets gebeurt soms nu eenmaal en is te maken, is het zo een lekker wagentje. 160 op de teller (145-150 op de tomtom) zonder moeite. En de 850 kilometertjes rijden op gister koste me gister niet veel energie. Wat een toppertje is het !
Na 4 jaar Xsara is er nu een C4
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/225103/
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 26-06-2009
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16v VTR+
Oke, het nieuwe jaar is begonnen.. We gaan weer richting de zomer.
Zoals eerder gezegd leerde ik op vakantie in Frankrijk dat mijn airco niet werkt. Heeft er iemand goeie tips om die ergens te laten fixen? Liefst in regio Leiden
Alvast mijn hartelijke dank
Na 4 jaar Xsara is er nu een C4
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/225103/
Hoi, Autohome in Leiderdorp heb ik goede ervaringen mee. Ze zitten aan de Zijl.
Toen ik een Xsara had met een vergelijkbaar probleem heb ik een gebruikte condensor gekocht bij Bart Ebben. Montage viel wel mee. Hierna was de airco ijskoud!
C1 Ambiance 2006
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 26-06-2009
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16v VTR+
Oke thanks voor de tip… Even een keertje daar bezoekje brengen dus
Na 4 jaar Xsara is er nu een C4
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/225103/
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 26-06-2009
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 16v VTR+
Oke, langs Autohome in Leiderdorp gereden. Het zit hem in een leiding die vlak langs de uitlaat loopt, deze is waarschijnlijk uitgedroogd door de hitte van de uitlaat waarna de leiding gebarsten is.
De nieuwe leiding kost 320 euro. Met installatie en afvullen zou het gehele plaatje uit komen op 640 euro.
Tevens werd mij aangeraden een andere leiding ook te vervangen, die zou 210 euro kosten.
Zijn er toevallig nog andere, goedkopere, opties? Of is dit echt mijn enige keuze ?
Na 4 jaar Xsara is er nu een C4
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/225103/