Eindelijk, eindelijk, eindelijk, na veel woningperikelen en een verhuizing, gaat Isabelle opgeknapt worden.
Punt 1 is de koppakking. Leontien is al op zoek naar een setje pakkingen en heeft een distributieriem liggen (als je dan toch bezig bent…). Helaas is een nieuwe waterpomp nu toch echt een beetje boven budget, dus dat moet wachten.
Eergisteren de carburateur en het inlaatspruitstuk verwijderd: wat een zooitje. Schoonhouden is niet wat mensen belangrijk vinden. Gister dus rustig de carb uit elkaar gehaald en drab en die rare witte harde ‘ketelsteen’ verwijderd. Natuurlijk meteen de pakking vernield (het zal ook ‘s niet) dus dan komt daar ook een nieuwe. Dat scheelt.
Ergens vandaag of morgen demonteer ik de rest. Het schoonmaakklusje zal me nog veel terpentijn gaan kosten. Je herkent door de aangekoekte olie de schroeven nog niet meer…
Voor eenieder die het wel leuk vind om een smeerboel te bekijken zal ik vanavond wat foto’s plaatsen.
Nog niet van het meisje zelf (zou jij ook niet leuk vinden, een foto van jezelf onder narcose tijdens een operatie ) maar wel van d’r ingewanden.
Wordt vervolgd.
”everybody should be ashamed who uses the wonders of science and engineering without thinking and having mentally realized not more of it than a cow realizes of the botany of the plants which it eats with pleasure.”
A. Einstein
Bij deze…
Prachtig, nietwaar?
”everybody should be ashamed who uses the wonders of science and engineering without thinking and having mentally realized not more of it than a cow realizes of the botany of the plants which it eats with pleasure.”
A. Einstein

Totaal aantal Berichten: 1823
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Hehe, van dat eerste fotootje kun je een mooie CX bouillon trekken
Respect overigens voor deze operatie!
Way out in the water, see it swimming.

Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Succes man!
Zwarte aanslag bij klepjes komt van te lang doorrijden met motorolie, eerder wisselen dus.
‘Spirit of avant-garde’
Maak jij je carb schoon in de keuken. Je wordt verwend. Ik mag dat niet!
Je kan denk ik beter even bij de automaterialen zaak een busje koud ontvetter kopen. Lost vuile zooi prima op en spoel als emulsie met water weer weg. Niet in de gootsteen maar in je vaatje afgewerkte zooi natuurlijk. Of is dat te milieuvriendelijk?
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
samuel schreef:Maak jij je carb schoon in de keuken. Je wordt verwend. Ik mag dat niet!
Je kan denk ik beter even bij de automaterialen zaak een busje koud ontvetter kopen. Lost vuile zooi prima op en spoel als emulsie met water weer weg. Niet in de gootsteen maar in je vaatje afgewerkte zooi natuurlijk. Of is dat te milieuvriendelijk?
Millieuvriendelijk is goed…
Koudontvetter… Weet je een merk naam? Heb wel gezocht naar ontvetter, maar het enige dat ik vond ruikt naar autolak, van LiquiMoly. Kan niet goed zijn voor je hersenen .
Mijn keuken is van mij . Niet echt, maar mijn vriendin vindt alles best zolang ik mijn eigen rotzooi maar opruim. En terecht…
A. Einstein
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4

Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Of gewoon lekker uit elkaar halen en in de thinner onderdompelen geeft ook erg goede resultaten!!
Even met perslucht erdoorheen en klaar is ie weer!!
Overigens is het niet vervangen van de waterpomp een slechte bezuiniging.
Als deze niet goed is, heb je zo weer een lekke koppakking.
Onlangs nog 1 gescoord via MP voor EUR 30,- dus dat lijken me de kosten niet…..
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
CEE-IKS schreef:
Overigens is het niet vervangen van de waterpomp een slechte bezuiniging.
Als deze niet goed is, heb je zo weer een lekke koppakking.Onlangs nog 1 gescoord via MP voor EUR 30,- dus dat lijken me de kosten niet…..
Als je ze zo goedkoop kunt krijgen is dat fijn. Zal eens snel zoeken… Leontien had een nieuwe maar die was 150 Euro, en dat tikt toch even hard aan.
samuel schreef:
Die grootverpakking is erg veel in 1 keer en ziet uit als bedoeld voor gebruik op professionele basis.
Die kleinverpakking lijkt erg op wat ik al gevonden had…
Het mag allebei (natuurlijk) niet in het riool, water moet gescheiden worden met een olie/water scheider, meer van dat.
Het lijkt dat alles wat je kunt krijgen op hetzelfde neerkomt: met je armen in een bak waar de onderdelen in een vloeistof schoongemaakt kunnen worden. Je wordt er vies van en je vernietigt wat hersencellen, maar uiteindelijk wordt het onderdeel schoon. Dan lijkt me de goedkoopste oplossing (pun intended) om terpentijn te mengen met thinner (of alcohol).
Ik verzin wel wat…
A. Einstein
Meer foto’s van dit projectje: radiateur verwijderd, motorsteun en uitlaatspruitstuk los.
A. Einstein
Kop eraf, en wat er verder zoal uit is gekomen…
A. Einstein
En daar zit het euvel: een verkeerde koppakking. Daar waar het niet aansloot afgedicht met Locktite.
En zoals we weten zou Locktite alleen geleverd moeten worden aan mensen die weten waar het voor bedoeld is.
Morgen alles schoonmaken en smeren waar het nodig is. Boodschappen doen en veel nieuwe schroefjes en van dattum halen. Zoals de Duitser zeggen: “Immer mit der Ruhe”.
Ik kan tevredenerwijs zeggen dat deze dag redelijk productief was en dat ik weer wat dingen heb bijgeleerd. Zoals dat de motor -niet- naar voren valt als je de motorsteun losmaakt…
Morgen weer meer… Nu een bier!
A. Einstein
Een hip Limburgs biertje . Ziet eruit als grondige aanpak. Succes met sleutelen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Goed bezig daar! Het is wel altijd zo balen om die kop te lichten voor een stom olielek. Ik heb hetzelfde euvel, eerdaags ook het kopje eraf. Weet iemand of er duidelijke kwaliteits verschillen zijn in koppakingen?
Moet je eens letten op de kleur van je kleppen die verloopt links naar rechts elke cilinder steeds donkerder. Vreemd…
samuel schreef:Goed bezig daar! Het is wel altijd zo balen om die kop te lichten voor een stom olielek. Ik heb hetzelfde euvel, eerdaags ook het kopje eraf. Weet iemand of er duidelijke kwaliteits verschillen zijn in koppakingen?
Moet je eens letten op de kleur van je kleppen die verloopt links naar rechts elke cilinder steeds donkerder. Vreemd…
Och, beter dat er -echt- iets mis is dan dat je ‘t voor niets doet, nietwaar?
Het schijnt dat de koppakkingen voor Rolls Royce motoren pas ECHT erg zijn. Dus tel je zegeningen.
Gezien de lekkende pakking sta ik er niet versteld van dat het aan de kant waar de lekkage het ergst was olie-aanslag zit: aan die kant zat de klodder Locktite. De pakking had ook verdikkingen… als lak waar roest onder zit.
Er zal wel wat olie doorgesijpeld zijn. Ik ga wel de bougies de eerste tijd regelmatig uitdraaien om dit fenomeen in de gaten te houden. Wellicht is er ook nog iets mis met de ontsteking, immers.
Zoals al eerder gezegd hier op dit forum: punt voor punt aanpakken en voor je het weet ben je duizenden euro’s verder. Maar dan heb je ook wat.
A. Einstein
Robin Visser schreef:Een hip Limburgs biertje
. Ziet eruit als grondige aanpak. Succes met sleutelen.
Dat klopt: Gulpener!
Dank je wel!
A. Einstein