Die olie lekte naar buiten en niet de verbrandingskamers in en zal dus geen invloed op de klepkleur hebben. Dat is nou juist wat ik zo ontaard lullig vind aan dit soort lekken. Hoge druk belaste afdichting van de cilinders is OK en een stomme lage druk afdichting van een oliekanaal gaat lekken. Is gewoon waardeloos. Ik heb dit geintje al bij veel cx’n met douvrin meegemaakt. soort van error by design.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En ze hebben er niets van geleerd, want de TU motoren uit de ax/bx/zx/saxo/xsara enz enz hebben precies een soortgelijk probleem. Om gek van te worden
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
samuel schreef:Die olie lekte naar buiten en niet de verbrandingskamers in en zal dus geen invloed op de klepkleur hebben.
Maar de olie is niet naar buiten gelekt, maar het koelwater in… Vandaar dat ik veronderstel dat het ook wel, al is het marginaal, in de cilinder terecht zal zijn gekomen. Als ik het fout heb hoor ik dat graag, dan weet ik dat er nog een probleem is…
Verder interessant om de rest van je verhaal te lezen. Elk beetje info over deze motor is welkom!
”everybody should be ashamed who uses the wonders of science and engineering without thinking and having mentally realized not more of it than a cow realizes of the botany of the plants which it eats with pleasure.”
A. Einstein
Als ie naar je koelwater lekte dan had die kit aan de buitenzijde dus geen eens enige functie, afgezien van het feit dat het ook niet gewerkt zou hebben. Heb je compressie gemeten voordat je die kop los haalde? Draaide ie slecht? Mijn ervaring is dat de koppakingen heel blijven naar de cilinders maar gaan lekken op het oliekanaal zoals jij en ik nu hebben. Als ze een keer door een rotte radiator o.i.d. veel te warm is geworden is dat meestal ook einde koppakking..maar dan lekt ie wel naar een of meer cilinders. Controleer even of die kop nog recht is voordat je m monteerd anders kan je met een beetje pech heel snel weer aan de beurt zijn.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik heb sinds het monteren van het 22 blok het volgende probleem: blok wordt erg warm (100 graden) en dus draait de ventilator eigenlijk bijna volcontinue…
Ik heb bij het voormonteren uiteraard een nieuwe Gates thermostaat gemonteerd, maar erg lekker paste die niet in zijn behuizing: ik heb wat licht geweld moeten gebruiken…
Is dit nu de boosdoener of toch de waterpomp (die ik niet heb vervangen)?
Slangen zijn niet knetterhard maar wel warm dus..
Wie?
Moet er niet aan denken om meteen wéér de koppakking te moeten wisselen…
‘Spirit of avant-garde’
Haal die thermostaat er gewoon even uit. Hoe is je radiator?
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.





























Totaal aantal Berichten: 10404
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman schreef:En ze hebben er niets van geleerd, want de TU motoren uit de ax/bx/zx/saxo/xsara enz enz hebben precies een soortgelijk probleem. Om gek van te worden
Klopt, ik had in januari een flink olietransport naar het koelwater van m’n saxo 1.1 Maar ja, na 12 jaar…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Zo! Na een paar dagen poetsen en schuren en schrobben blijkt er een carburateur onder de rotzooi te zitten.
Er beweegt weer wat er bewegen moet, kanalen zijn van witte aanslag (soms zó erg dat het kanaal dicht zat) ontdaan en schroeven en ijzeren en stalen delen staan in de Vaseline. Alleen nog naar specificatie afstellen, maar aangezien ik sproeiers en afstelschroeven met rust heb gelaten zal dat wel los lopen.
Met dank aan Leontien en collega’s voor het zoeken naar een goede pakking!
”everybody should be ashamed who uses the wonders of science and engineering without thinking and having mentally realized not more of it than a cow realizes of the botany of the plants which it eats with pleasure.”
A. Einstein
Inlaatspruitstuk en klepdeksel zoveel mogelijk van olie en aanslag bevrijd. Nog na-schuren en ontvetten en dan spuiten. Groen…
In de tussentijd ben ik ook het motorcompartiment leefbaar aan het maken, maar dat is een latere serie foto’s.
”everybody should be ashamed who uses the wonders of science and engineering without thinking and having mentally realized not more of it than a cow realizes of the botany of the plants which it eats with pleasure.”
A. Einstein
Trek even stevig met een tangetje aan die koperen benzineslang aansluiting buisjes om er zeker van te zijn dat ze goed vastzitten. Ze zitten ooit een beetje los en dan kunnen ze er spontaan uitspringen. Is best lullig benzine in in motorruimte rondsprietsen bij draaiende hete motor.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
Groen, ja dat is een hele mooie kleur voor onder de kap.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
@BasisBIX
Accut op slangklemmetjes rantsoen!
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.
BasisBIX schreef:Groen, ja dat is een hele mooie kleur voor onder de kap.
Ik bedoel maar…
samuel schreef:Trek even stevig met een tangetje aan die koperen benzineslang aansluiting buisjes om er zeker van te zijn dat ze goed vastzitten. Ze zitten ooit een beetje los en dan kunnen ze er spontaan uitspringen. Is best lullig benzine in in motorruimte rondsprietsen bij draaiende hete motor.
Goeie tip! Zo zie je maar weer dat er altijd (kleine) dingen zijn waar je zelf niet aan denkt als je geen ervaring ermee hebt.
”everybody should be ashamed who uses the wonders of science and engineering without thinking and having mentally realized not more of it than a cow realizes of the botany of the plants which it eats with pleasure.”
A. Einstein
Hehe, eindelijk zit alles erin: waterpomp en opgeknapte afdekplaat bij het uitlaatspruitstuk…
”everybody should be ashamed who uses the wonders of science and engineering without thinking and having mentally realized not more of it than a cow realizes of the botany of the plants which it eats with pleasure.”
A. Einstein
Inlaatspruitstuk en motor algemeen:
”everybody should be ashamed who uses the wonders of science and engineering without thinking and having mentally realized not more of it than a cow realizes of the botany of the plants which it eats with pleasure.”
A. Einstein