Hoi,
Ik heb een vraag over de velgmaat van een Xsara Picasso.
Ik heb een gebruikte CXP gekocht, en hij staat nu op 185/65/R15 banden.
Op mijn oude auto zitten 195/60/R15 banden.
Nu wil ik weten of ik beide banden kan omwisselen, zonder in de problemen te komen met de velgmaat.
Klopt het dat de CXP op 6,5J staat?
Bvd!
TNT
belangrijker is de belasting-index en de snelheids-index, dat die hetzelfde zijn, of beter !
Een te lichte band onder een te zware auto gaat problemen geven.
Een voorbeeld; staat er op jouw band 91H dan mag je die niet vervangen door een 86T. 91 en 86 is in dit geval de balastingindex; hoger is beter bestand tegen zware druk op de band. H en T zijn de snelheidsindex waarbij H een hogere snelheid aankan dan de T.
Je nieuwe bandencombinatie zal per wiel 7mm kleiner (!) in doorsnede zijn waardoor je snelheidsmeter dus wat teveel aangeeft.
Daarnaast laat een picasso niet makkelijk bredere banden toe en het gaat al snel aanlopen heb ik gehoord. 195 is wel het breedste.
Als je je velg verder niet veranderd en de indexen van de banden kloppen, en je neemt de snelheidsmeter afwijking voor lief, en tijdens de apk doen ze er niet moeilijk over “omdat de fabriek het niet voorschrijft”, dan kan je ze plaatse en hopen dat ze niet aanlopen. Het is maar een halve centimeter breder per kant van één wiel.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Dank je Grijzemuis.
De belasting en snelheidsindex zal ik even nakijken.
Mijn belangrijkste zorg is of de 195 band op de velg van de picasso past (qua J-waarde).
Maar als ik je goed begrijp kun je deze dus plaatsen?
Groet,
TNT