Vraagje, ik heb een dw8 van ‘99.
de temp.meter op het dashboard geeft bij normaal gebruik goed aan, meter staat op de helft. Wanneer ik bijv.in een file rij of langdurig de auto stationair laat draaien stijgt de temp. meter naar 3kwart voordat de ventilator aanslaat. Beide fans draaien dan.
Ik vroeg me af of dit normaal of dat 1 fan niet eerder al moet gaan draaien en de 2e pas wanneer het echt extreem word.
Ik heb de zender in de radiateur (links boven) doorverbonden en dan draaien ze netjes allebei.
Ik heb de auto sinds nov. vorig jaar dus met een lange koude winter nooit geen problemen gehad.
Verder rijd de auto prima, start goed, rookt niet, verbruikt geen olie en geen koelwater, auto komt ook niet aan de kook.
Vind alleen het aanslaan van de fan wat laat.
Wie kan me daar een antwoord op geven???
Alvast bedankt.
Lang geleden had ik zoiets met mijn C15D ook: 2 elektrische ventilatoren draaien of geen.
Dit is goed hoorbaar als je in de file staat. Bij mijn berlingo hoor ik dit nu nooit, terwijl ik vermoed dat er technisch niet zoveel verschil is.
Bij mijn C15D, herinner ik me naarmate de bedrijfstemperatuur stijgt de volgende situaties:
1: alle vens uit.
2: de mechanische thermostaat opent het koelwatercircuit naar de radiator.
3: 1 ven gaat aan laag toerental, luchtstroom met de rijrichting mee
4: 2 vens draaien hoog toerental, luchtstroom tegen de rijrichting in.
Controleren eerst je zekeringen, dan je relais (sommigen kun je eenvoudig omwisselen als ze gelijk zijn).
Vervolgens de temperatuur sensoren en mechanisch thermostaat door ze in een pannetje water te leggen, dit langzaam te verwarmen. Meet middels een temperatuur meter (lenen uit je oven of cv) en een proeflampje/universeelmeter (eur 5,00!) of ze binnen de toleranties openen en sluiten.
Persoonlijk verdenk ik vooral je mechanische thermostaat (eur 25,00).
Indien deze te laat opent, zullen m.n. beide ventilatoren afwisselend aan en uit gaan.
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
thermostaat werkt goed, zekeringen zijn ook heel.
Alleen draaien de beide fans tegelijk als de temp. op 3kwart staat. Rode indicatielampje bij temp. meter brand NIET.
Relais die tussen de fans zit is ook goed.
rarara
dus ook de mechanische thermostaat?
Paul
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
ja ook de thermostaat werkt gewoon normaal, zodra deze na korte tijd rijden opengaat zie je de temp.meter dalen tot onder de helft.
Ik weet niet welke thermostaat jij dan nog eventueel bedoelt???
Bertberlingo schreef:thermostaat werkt goed, zekeringen zijn ook heel.
Alleen draaien de beide fans tegelijk als de temp. op 3kwart staat. Rode indicatielampje bij temp. meter brand NIET.
Relais die tussen de fans zit is ook goed.
rarara
ventilatoren draaien alle 2 tegelijk, of niet
edit mod: quote gewist. quoten van het voorgaande bericht is onzin.
klopt dat dan in combinatie met de temp. meter dat die op 3kwart staat voordat de fan aanslaat??
Bertberlingo schreef:ja ook de thermostaat werkt gewoon normaal, zodra deze na korte tijd rijden opengaat zie je de temp.meter dalen tot onder de helft.
Ik weet niet welke thermostaat jij dan nog eventueel bedoelt???
Met een mechanische thermostaat bedoel ik een thermostaat zonder draadjes.
Het een klep die het koelwatercircuit (intern-)motor naar motor-radiateur stuurt.
Meestal ergens in een metalen bobbel aan de andere kant van de dikke slang, die bovenaan de radiateur zit.
Door veroudering wordt het circuit naar de radiateur steeds later (voldoende)geopend.
Totdat deze opent op dezelfde of hogere temperatuur als het elektrische circuit dat door de elektrisch thermostaat op de radiateur wordt bediend. En dus draaien de vens ineens allebei tegelijk en omgekeerd.
Je zult dus die bobbel moeten openmaken en die thermostaat met het eerder omschreven pannetje water en een oventhermostaat zelf moet controleren…. (ik weet het viese handen…. getver… maar het kost alleen een beetje moeite….en vooralsnog geen poen). Met meten wordt de meeste tijd versleten.
Overigens hoef je maar een beetje koelwater (of koelvloeistof) af te tappen (kraantje onder in de radiateur).
Wel doen met een volledig koude motor, anders krijg je van die rode plekken op je handen!!!
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D