










Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Inmiddels ben ik al een tijdje actief op het forum en ik vind het wel tijd worden een draadje te starten over mijn groene (vert argente) dame.
Ik heb haar vorig jaar gekocht 02-07-2009 bij Golden Years in Vught na een stukgelopen restauratiepoging van mijn DS20; te veel werk en te weinig tijd…
Het is een DSuper uit 1971, modeljaar `72 met als kenteken AH-71-46
geimporteerd in 1981 en bij het RDW bekend als “DS”.
Omdat ik als zzp-er werkzaam ben, ik dagelijks gebruik maak van de dame en het bepaalde voordelen biedt is ze mijn “auto van de zaak”.
Na de aankoop hebben we het eerste weekend flink wat kilometers gemaakt en zoveel mogelijk nagelopen en omdat ik voldoende vertrouwen in de dame had zijn we de maandag erop naar Parijs gereden om aan te sluiten bij een rit van de DSclub. Vrijwel probleemloos; op de terugweg verloren we de stationairsproeier waardoor de dame zo nu en dan afsloeg bij een stoplicht.
Zo hebben we de eerste week zo`n 2000 kilometer gereden…
De eerste tegenvaller:
Zo op het oog waren de banden nog erg netjes, maar ze bleken toch wat uitgedroogd en dat merkten we al snel;
Op een warme zomerdag reed ik iets te snel, hoorde een klap en zag een wieldop de middenberm in rollen; klapband…
Een paar weken later reden we (mijn vrouw achter het stuur) naar Groningen om bij te kletsen met onze nieuwe DS vrienden waarmee we naar Frankrijk waren geweest. Ik hoorde en voelde iets wat wees op een lekke band en vroeg mijn vrouw om maar eens rustig naar de vluchtstrook te sturen en kreeg als reactie; “hij stuurt ineens heel raar”; andere voorband lek…
Toen ik de band had gewisseld reed ik naar het dichtstbijzijnde tankstation om even de bandenspanning te meten, daar aangekomen hoorde ik een sissend geluid, lekke reserveband dacht ik nog, tot ik de LHM onder de dame uit zag lopen.
Toen bleek dus dat er een leiding was geknapt, terwijl de leidingen er toch erg netjes uitzagen; toen bleek dat de leidingen die niet in het zicht liggen er niet al te best aan toe waren…
Uiteindelijk konden we na een stevige discussie met de man van de ANWB (“Het lijkt mij niet dat je een HD-leiding kunt repareren met een stukje benzineslang en een slangklemmetje”) de dame af laten slepen;
gezien mijn tijdgebrek naar de garage, waar bleek dat de rest van mijn banden ook niet al te best waren en dus werden niet alleen de slechte leidingen vervangen maar werd de dame ook van 4 nieuwe Michelins voorzien.
Omdat we in Parijs vast in de file stonden en de temperatuurlamp steeds ging branden heb ik later zelf het koelsysteem maar eens stevig doorgespoeld en de dame voorzien van een 3-rijen radiateur en een temperatuurmeter.
Ook heb ik de contactpunten vervangen voor een 123 (met dank aan Benjamin), nieuwe bobine geplaatst, nieuwe bougies en nieuwe bougiekabels.
En natuurlijk heeft ze in de tussentijd ook gewoon haar normale onderhoud gehad.
En inmiddels zijn we zo`n 25.000 km. en bijna een jaar verder.
“Puntjes” voor de komende tijd:
-Dak vervangen; momenteel zit er een Coenen schuifdak in het polyesther dak en dit is geen goede combinatie; het lekt en zit er niet mooi in, een “nieuw” dak staat al te wachten (met dank aan DriverD),
-Wat laswerk aan de bodem / kofferbak, de bodem hoop ik nog even uit te stellen (en ga ik ook uitbesteden), de kofferbak gaat snel gebeuren, want dan kan het volgende punt ook afgevinkt worden:
-Trekhaak monteren (die dan weer met dank aan SPAM) als voorzorg; mijn buren zijn niet al te voorzichtig met inparkeren en om komende zomer met een oldtimer caravan naar Frankrijk af te reizen.
-Koppeling vervangen omdat deze slipt(e);
Hier zijn we vanochtend mee gestart;
Ik heb al verschillende koppelingen vervangen van BX-en AX en Saxo, maar zag er best wel tegenop om zelf aan deze klus te beginnen bij de DSuper, gelukkig bood mijn garage uitkomst;
ik mag “assisteren”, zo houd ik zicht op alles wat gebeurd, leer het nodige over de dame en druk ik de kosten.
Ik heb besloten (ook op aanraden van de garage) dit grondig aan te pakken, dus gelijk het blok eruit, en alles nalopen.
Resultaat na een dagje sleutelen:
Koppeling was echt op, klinknagels staken er nog net niet uit, de nieuwe zit op het blok.
Distributieketting was ook aan vervanging toe, dus deze gelijk gedaan.
40 jaar vet en vuil uit de motorruimte verwijderd en de nodige onderdelen grondig ontvet:
Motorblok, versnellingsbak, traverse, HD-pomp, HD-regelaar, Remklauwen, Handremklauwen, kinnebak en koeltunnel, remschijven etc…
Morgen verder…
Goed bezig













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Mooie kleur
veel succes Peter.











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Zo dadelijk weer verder, zoals geschreven; de nieuwe koppeling zit aan het blok, ketting is vervangen, en een heleboel vet en rommel is verwijderd, nog even snel een kleine impressie:
Dat is in elk geval geen half werk
Als je toch de hele zooi eruit hebt kijk dan ook gelijk naar (inderdaad) distibutie ketting , remschijven , handremblokken , motorsteunen , eventuele scheuren bevestiging draagarmen , beter nu alles goed doen nu toch de halve DS in kratjes en dozen staat dan dat je later denkt : ” hey , wat hoor ik nou ” en het hele avontuur nog eens dunnetjes over gedaan moet worden
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En de hoofdbol!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vooral de distributieketting zou ik in dit geval gewoon meepakken. Kost je de kop niet!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Vooral de distributieketting zou ik in dit geval gewoon meepakken. Kost je de kop niet!
Die kan je eventueel ook vervangen als de motor nog in de DS zit , alleen ben je dan weer zo bezig met slijpen , lassen en de bekleding terug lijmen
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!









Totaal aantal Berichten: 817
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Het is echt waar wat men zegt, de ID-en hebben inderdaad een zee van ruimte onder de motorkap
Toen ik mijn versnellingsbak eruit had heb ik de handremmen preventief vervangen, ze waren nog redelijk, maar leek me een onklus om te doen als de v-bak erin ligt.
Zijn ook standaard dingen die je vervangt / controlleert bij een koppelingsplaat, moet jer ff zoeken in het forum, weet het niet meer precies wat.





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Inderdaad: Goed bezig!
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als je de remschijven terugmonteert; heb je ze gemarkeerd?
Inderdaad de schijven even markeren , en ook niet vergeten de kogels van je aandrijfassen te markeren , anders heb je kans op een vreemde trilling in je stuur
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Het schiet op !
En we hebben ook de nodige spullen vervangen:
Distributieketting; deze was ook op zijn eind,
motorsteunen; waren op…
tripoïdehuizen waren behoorlijk versleten,
hoofdbol was niet helemaal ok meer,
en dan nog allerlei kleinere zaken.
Ik ben zelf van mening: “bij twijfel vervangen” dus dat gebeurt ook.
De motor hangt er weer in en morgen gaan we weer verder!
Ik weet eigenlijk niet of de schijven gemarkeerd waren maar heb er alle vertrouwen
Schijven zijn vorig jaar geslepen en voorzien van nieuwe (hand)remblokken, dus dit was niet nodig
Ik weet eigenlijk niet of de schijven gemarkeerd waren maar heb er alle vertrouwen in dat dit goed gebeurd is…
Medeforummer repelsteeltje kwam een kijkje nemen en wees me nog even op de lekzakken achter,
deze zijn inmiddels ook vervangen (plus kogel, veerstang en de rest).
Ik zal straks nog even wat foto`s plaatsen…











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
En dan nu,
De foto`s !
Motor er uit, diverse onderdelen in bakken;
Versnellingsbak, ontdaan van vet en vuil;
Allemaal schone spullen;
Vliegwiel schoonmaken;
Nieuwe ketting;
Nieuwe koppeling;
Nieuwe motorsteun;
Nieuwe hoofdbol;
En de bak zit er weer op;
Een schone motorruimte;
Uitlaatspruitstuk gestraald;
Nieuwe tapeinden en pakkingen;
Nieuwe rubbers en dopjes voor de schakelstang;
Een goed tripoïdehuis;
Oude koppelingsplaat, helemaal op en een veer gebroken;
Oud en nieuw;
En het hele zaakje gaat weer terug;
Nu je toch zo goed bezig bent vind ik dat je het blok ook gelijk wel even netjes groen kan spuiten
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!