Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Heb het gevonden! Kijk maar eens wat deze persoon heeft gedaan met de wijzertjes.
http://webplaza.pt.lu/fputz/citroen/clock-sm.html
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Mooie foto’s. Toch snap ik het niet helemaal wat er op die foto’s gebeurt (mijn frans is ook niet zo goed)
Het probleem is dat de SM-wijzers bij de aansluiting op het asje rond zijn, terwijl de CX-wijzers volgens mij iets hoekiger (zeskantig waren). Ik heb geprobeerd de SM-wijzers ‘door te drukken’, maar dat lukte dus niet. De asjes van beide klokjes zijn echt net iets anders. De seconde wijzer kan je bv echt niet overzetten, omdat deze er anders op is bevestigd. Volgens mij zou het dus alleen voor 100% kunnen lukken als je het asje in de klok vervangt. Maar dat zal ongetwijfeld ook niet kunnen omdat het mechanisme van binnen anders is.
Als het dus al kan dan denk ik dat je de ‘ronde SM-aansluiting’ van binnen wat hoekiger moeten maken. De seconde wijzer kan echt niet passen, want zit precies andersom net zoals bij de ouderwetse tv-kabel aansluitingen ( mannetje- vrouwtje)
Zou op deze franse site dan toch het asje zijn vervangen? Een andere mogelijkheid is dat mijn CX-klokje misschien al een ‘modificatie’ heeft ondergegaan. Het klokje kwam volgens mij uit de laatste jaargang van serie 1.
Deze meneer heft de SM wijzers gewoon op de CX wijzers geplat?
Ik heb mijn CX serie 1 klokje laten vervangen op het Technisch Evenement omdat het “defect” was.
Het enige euvel bleek achteraf dat de wijzers los op de asjes zaten zodat de klok steevast half 6 aangaf. Die zijn met wat secondenlijm vastgeplakt.
Aangezien bij het opplakken van de SM wijzers de wijzers zwaarder worden lijkt het me verstandig hier op te letten. Ook even vastplakken op het asje dus.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
‘super glu ultra-rapide’. Ja, dat is dus de oplossing!
Op de link van ‘Blooper’ is dat goed te zien. Ik heb de SM- wijzers nog, dus dat kan ik altijd nog een keer doen. Dan is het dus ‘op het oog’ echt 100% SM
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
PBuijsman schreef:Wat voor onderhoud dan? Die van mij loopt de ene keer wel en de andere keer niet….
Als de elektro slinger het nog doet loopt 9 van de 10 keer de onrust te zwaar. Die draait op 2 saffiertjes die je kan afstellen. Check of hij op zn kop wel goed loopt. Ja dan moet het asje omhoog gesteld worden.
Of het plasticje op die as zit los. Vastlijmen en het mechaniek dun in de olie.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Die van mij doet het nog steeds..zoals jullie zien.Moet ‘m nog wel fff op tijd zetten.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Quartz binnenwerk zo te zien?
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Oops! zo’n klokje heb ik een paar weken geleden nog weggegooid (kon me niet voorstellen dat ik daar nog iemand blij mee zou kunnen maken)...
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Gelukkig doen alle lampjes het inmiddels ook weer….......
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Klokjes weer echt goed aan het werk krijgen, het kan !
Hier in Den Bosch is er op vrijdag avond wel ‘ns wat gezelligheid in de wijk Uilenburg. Daar ben ik al jaren geleden met klokkenmaker Frank van Nuus in contact gekomen. Frank verstaat zijn vak. Aan hem worden ook klokken van museale kwaliteit toevertrouwd. Ik heb hem kort geleden gevraagd ‘ns te kijken of hij wat met een klokje van een SM kan.
Frank is ermee aan de slag gegaan. Eerst moest het klokje worden onderzocht. Het ding is slecht in elkaar gezet, niet gemaakt om uit elkaar te halen. Voor onderzoek ging de zaag in het huisje om een inkijk te maken.
Ik suggereerde dat het handig zou zijn een nieuw uurwerk achter de originele wijzerplaat te bevestigen. Volgens Frank is dat niet zinvol. Dat levert problemen met bevestigingen, met voor de wijzers. Je vervalt van het één in het ander om aan te passen. Bovendien gaat het ten koste van de originaliteit, vindt Frank. Daar zat ik dan weer niet zo mee. Ik vertelde Frank over alle benodigde modificaties voor een SM.
Het klokje is op de voor klokkenmakers gebruikelijke manier aangepakt en dat is alle lagers reviseren. Daarin zit kennelijk de ellende met de klokjes. De rest werkt wel, in ieder geval wel in het aangeboden exemplaar. Alle asjes zijn ontdaan van ongerechtigheden door slijtage. Er is een miniem laagje vanaf gehaald. Dat gaat om echt microscopisch klein werk. Alle gaatjes in het frame waar asjes in lopen zijn weer gecentreerd en gebust. De bussen zijn afgestemd op de nieuwe dikte van de asjes. Zeer waarschijnlijk zijn de busjes beter dan het originele materiaal. Het originele materiaal slijt in ieder geval best snel.
Frank had ook nog een boodschap. Het is erg raar dat iedereen zo ongeveer eens in de 10.000 km met z’n klassieker naar de garage gaat voor onderhoud, maar dat niet aan het klokje wordt gedacht. Dat heeft net zo goed onderhoud nodig. De mijne is nu demontabel en kan eens in de zoveel tijd even onder handen worden genomen. Frank heeft van mij een racebaantransformator met draadjes en krokodillenbekjes gekregen en kan dus zo aan de slag met autoklokjes.
Het goede nieuws van het probeersel is dat het klokje van een SM is te reviseren en perfect werkend is te maken. Bovendien is het klokje demontabel gemaakt om onderhoud te kunnen doen. Origineel waren er wat dingen geklonken. Dat is afschroefbaar gemaakt. Het is een klus van ongeveer anderhalve dag. Frank heeft het uurtarief van een gemiddelde garage. Het is dus helaas niet goedkoop. Na de opgedane ervaring met de eerste klok, waar ik overigens voor heb afgerekend, kan Frank de klus aanbieden voor de eenheidsprijs van E 495,-. Ik denk dat alleen eigenaars die niet op een stuiver hoeven te kijken dit klusje gaan laten doen. Bij een restauratie zoals Bart Kocken die nu een paar keer heeft gedaan, de laatste te zien op CitroMobile 2013, is een werkende klok natuurlijk een must en de afronding achter de komma…..
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
25trd schreef:Oops! zo’n klokje heb ik een paar weken geleden nog weggegooid (kon me niet voorstellen dat ik daar nog iemand blij mee zou kunnen maken)...
Jij moet idd klappen krijgen!!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
citroen23 schreef:Gelukkig doen alle lampjes het inmiddels ook weer….......
Leuke gif!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mijn klokkenmaker doet een sm klok voor 100 euro.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Inreressant. En wat doet ie allemaal ?
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl