Mijn Xantia 18i SX (8V) heeft sinds een paar dagen het volgende probleem. Wanneer ik de auto start en de motor is nog niet op temperatuur, dan is er niks aan de hand. Echter zodra de motor op temperatuur is valt de auto soms spontaan stil tijdens het rijden/accelereren.
Eerst begint de Xant te sputteren en dan valt hij stil. Als ik dan het contact uit zet en daarna weer start is er niets aan de hand. Tijdens en na dit euvel gaat soms ook het motormanagementlampje branden, niet continue maar af en toe. Als het lampje brandt na bovenstaand gebeuren dan rijdt de auto gewoon goed.
Wat me overkomen is deze week;
Er bleek een lekje te zitten in de koelslang die boven de ontsteking loopt, de ontluchtingnippel bleek afgebroken te zijn. Dit is uiteraard meteen verholpen maar er is natuurlijk wel de nodige koelvloeistof over de ontsteking e.d gekomen.
Of dit er iets mee te maken heeft, dat weet ik dus niet maar ik vermeld het er voor de zekerheid maar even bij.
Ik heb de accupool ook even losgehad om de ECU te resetten maar dit heeft verder niets geholpen, eerder is het stotteren en stilvallen toegenomen.
Wie heeft hier een idee waar het aan kan liggen?