Hoi,
Na het (laten) vervangen van de distributieriem van mijn saxo 1.5D maakt de motor veel meer lawaai dan eerst. De auto heeft ook een grote beurt gehad.
Nu gevraagd aan degene die het had gedaan en zei dat het zou komen doordat het oude luchtfilter erg vies was en nu door het schone filter de auto meer lucht kan aanzuigen en daardoor meer lawaai zou maken.
Naar mijn idee/gevoel mag dit niet het verschil in lawaai opleveren als het nu doet. Ik dacht in eerste instantie aan de uitlaat met dat lawaai, maar bij nadere inspectie is het die toch niet.
Waar kan dit nu zo vandaan komen en hoe te repareren?
Dat van het filter is echt onzin, laat je daarmee niet afschepen.
Maakt de motor ook stationair veel lawaai, rijd de auto verder goed?
Ik heb een vermoeden dat de brandstofpomp niet meer op tijd staat, aangezien de D-riem vervangen is.
Laat voor de zekerheid controleren of de D-riem goed op tijd staat.
ok. Dus even laten nakijken door een echte specialist en de distributie-riem goed laten zetten.
De auto rijdt wel redelijk normaal, maar dus erg veel lawaai en voor mijn gevoel verbruikt hij ook veel meer… (brandstof meter gaat in verhouding sneller terug).
Maar kan dit ook nog andere problemen veroorzaken?
Bij een diesel niet zo snel, maar ik zet ook mn geld in op een d-riem die niet op tijd staat
Ouwe mopperkont
elnuar schreef:Maar kan dit ook nog andere problemen veroorzaken?
Als alleen de pomp niet meer op tijd staat, niet echt, alleen de herrie en het verbruik.
Als de riem op de krukas/nokkenas niet op tijd staat, dan kan het je een gebroken nokkenas opleveren.
Tenminste dat is bij XUD motoren zo, ik ga ervan uit dat bij een TUD dit ook mogelijk is, aangezien deze wat constructie betreft identiek is (directe klepbediening).
Vaak wil de motor ook wat lastiger aanslaan met een riem die een tandje verkeerd ligt.
toch nog pech gehad met de auto De vacuumpomp heeft het begeven en de auto staat bij een dieselspecialist.
Want zonder die pomp ben ik mijn rembekrachtiging kwijt en dat is wat lastig. Was wel even schrikken toen de pomp het had begeven en ik mijn rempedaal niet goed kon intrappen en moest remmen puur op spierkracht.
Aan de anwb en die man van Ades (apeldoorn) verteld dat de d-riem pas vervangen is en dat ie daarna ook meer lawaai was gaan maken en ze zeiden al wel snel dat die riem niet goed stond en die wordt ook direct weer goed gezet. Dus straks weer rijden met een riem die goed staat en een nieuwe vacuumpomp. Hopen dat ie weer klinkt (en rijdt) als normaal
Dus toch de riem, hopen dat het nu wel is opgelost.
ZX 1.4 break ‘95
de D-riem staat weer goed en de auto klinkt nu weer helemaal normaal
remmen doen het ook weer gewoon
Kan dus weer normaal rijden en ben blij dat ik weer normaal kilometers kan vreten
ZX1.4i schreef:elnuar schreef:Maar kan dit ook nog andere problemen veroorzaken?
Als alleen de pomp niet meer op tijd staat, niet echt, alleen de herrie en het verbruik.
Als de riem op de krukas/nokkenas niet op tijd staat, dan kan het je een gebroken nokkenas opleveren.
Tenminste dat is bij XUD motoren zo, ik ga ervan uit dat bij een TUD dit ook mogelijk is, aangezien deze wat constructie betreft identiek is (directe klepbediening).
Vandaag mijn distributie ook gedaan van mijn Berlingo 1.8d, en ik heb dus nu ook de extra veel herrie.
Dit ligt dus waarschijnlijk aan de timing vd pomp? Kan ik deze simpel een tandje naar voor of achter zetten?
Verder start de motor goed, alleen maakt dus veel meer lawaai dan voorheen.
Zo simpel is het niet, de pomp zul je op tijd moeten zetten, ipv een tandje voor of achteruit gokken.
In het riemwiel van de pomp zit een gat waar een blokkeerpen in past, welke samenvalt met het blok, dat is de juiste timing.
Je zegt 1.8D, ik denk dat je 1.9D bedoeld ? Dat kan dan een XUD9 of DW8 zijn.
Bij de XUD9 is het een 8mm pen in riemwiel, bij de DW8 is het 4 of 5mm en dan in het hart van het riemwiel.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Berlingo’s zijn er ook met zo’n 1.8d blokkie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb idd de 1.8 XUD. Ik had het vliegwiel,nokkenas en pomp geblokkeerd met de bouten,en toch bleef er iets speling op de nokkenas en pomp. Nu met de nieuwe riem,waterpomp,aandrukrol en gewone rol maak de motor echt veel te veel herrie. Net als wat de TS beschreef.
Dus wat nu te doen?
Ik denk dat ik gister gewoon ff te moe was ofzo… De timing stond idd nét verkeerd. Nu weer mooi optijd gezet en het motortje draait weer als vanouds