Hallo,
Ik heb een bijna nieuwe leaseauto een C4 grand Picasso 1.6 HDI, ik rijd er nu 5 dagen in en moet dagelijks anderhalf uur heen en anderhalf uur terug over de snelweg van en naar het werk.
Na 3 dagen kreeg ik last van mijn rechteroor, het motorgeluid irriteert zodanig dat ik nu een overprikkeld oor heb en met een oordopje in rijd!
Het is niet het lage gewone dieselgeluid dat dit veroorzaakt, maar een soort van rochelend iets hoger geluid. Het doet me denken aan het geluid van een auto met open luchtfilter, een wat suizend gorgelend geluid.
De dealer trapte (stationair draaiend) op het gas zei dat er niets raars te horen is, voor een proefrit om te luisteren op de snelweg zou ik moeten betalen.
Ik wil natuurlijk graag weten of het aan mij ligt of dat de auto niet ok is, en wil niet meteen bij mijn werkgever klagen.
Vandaar mijn vraag (1) of het normaal is dat deze auto zo lawaaiig is en (2) wat een “normaal” aantal decibels is in een auto, want ik ben van plan dit te gaan meten.
Groeten,
Bart
Totaal aantal Berichten: 243
- C3 1.4 HDI 16v exclusive
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
- DS 3 1.6 THP Sport&Chic
- Xantia V6 Exclusive
Dit lijkt me niet normaal, zelf met een 2.0 hdi rijdend kan ik zeggen dat deze zeer stil is vanbinnen en er niet veel motorlawaai binnendringt in het interieur, zelfs aan 160 km/h.
mvg
Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ook de 1.6 HDI is zeker niet lawaaierig. Ik rijd veel snelweg en heb er nog nooit last van gehad.
Ik heb nu een paar dagen een Jetta TDI te leen en ik moet zeggen dat die veel rumoeriger is dan mijn bussie.
Idem hier, ik vind het één van de stilste volumewagens op de markt.
2 x BX, 2 x Xantia, 2 x C4 Picasso—> 6 x gelukkig
- C5 X Shine Hybrid 225
Stiller zelfs dan de 5008 met die motor heb ik vandaag ervaren.
wat is dat voor een dealer, betalen voor een proefrit ....
je hebt toch garantie, dat kan die toch claimen bij citroen..
tijd voor een second opinion..
wat betreft de 1.6 hdi, ik rij wel met een c5 maar nog nooit last gehad van je probleem,.
OK bedankt, ik ga naar een andere dealer.
Het geluid dat me irriteert is bij het gasgeven en continue snelheid rond de 2800 toeren en verdwijnt als de koppeling wordt ingetrapt dus ik vermoed dat er toch iets in onbalans is.
Het gewone dieselgeluid is ok maar wel luid, niet zo geruisloos als bijv de Toyota Avensis Verso diesel waar ik gisteren even in zat. Daar hoor je nauwelijks aan dat het een (weliswaar 2L 180pk) diesel is. Maar die is niet zo mooi…
Totaal aantal Berichten: 481
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
tilanus schreef:Stiller zelfs dan de 5008 met die motor heb ik vandaag ervaren.
Ik heb nog niet kunnen testen met zelfde motorisatie/versnelingsbak, maar zelf rij ik regelmatig mee met een 5008 met +/- eenzelfde km-stand als onze GC4P nu, weliswaar de 2.0HDI en manueel geschakelde versie, maar die maakt toch duidelijk minder lawaai dan onze GC4P op dezelfde plaats.
(wat comfort betreft vind ik dat de GC4P over richels veel harder veert dan de 5008, maar voor alle andere obstakels vind ik de GC4P beter afgeveerd, vooral achterin)
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
- C5 X Shine Hybrid 225
Ik vind de 5008 een behoorlijk stuk stugger en harder dan mijn bussie. Zowel onderstel als stoelen.
Totaal aantal Berichten: 115
- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
ik heb ook een c4 gp 1.6 hdi en heb geen probleem met geluiden, ik zou zeggen dat er toch iets niet goed is.
ik verlang wel weer naar mijn c4 gp want hij staat nu al een week bij de schade reparatie
ik had de vreselijke pech om op een hert te rijden die overstak.
maar goed ik ben goed verzekert dus kost het me bijna niets op een gedeelte van de leenauto na
rijd nu momenteel in de prius van mijn pa, maar ben nog niet erover uit wat zachter zit, een triplex plaat of de stoelen van de prius.
ik heb wel een beetje klapperend geluid als ik wegrijd met het raampje open van de koppeling nog niet hard maar wel een beetje
maar goed volgende week ga ik een flinke tocht maken van 2 weken en ongeveer 9000km dus zullen we het in de gaten houden.
Inmiddels 130000 met de 1.6 HDI en ik herken je problemen niet, ik vind hem zelfs erg stil en rijft inmiddels lang zonder problemen
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Gisteren, met een buitentemperatuur van 30°C en na 40 km snelweg gereden te hebben, klonk mijn wagen ongeveer een minuutje lang alsof er een Harley-Davidson net achter mij aan reed: het gewone - en vrij stille motorgeluid - en een zware brom die eerder langs de ramen dan de scheiding motorcompartiment/passagiersruimte naar binnen kwam. De wagen voelde niet anders aan en het was plots weg.
Cool! Ik ga met een lederen jacket beginnen rondrijden
2 x BX, 2 x Xantia, 2 x C4 Picasso—> 6 x gelukkig