




Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Hoi
vandaag eens bezig geweest om alle v-snaren te vervangen en de dynamo na te laten kijken. Allemaal prima gegaan.
Vanavond heb ik ook de kleppen gesteld, alles stond eigenlijk nog goed, en heb 2 minimale aanpassingen gedaan. Toen ik de CX zojuist wilde starten, liep de auto heel erg onregelmatig. Na de test met het (een voor een) eruit trekken van de bougiekabels, bleek dat cylinder 1 en 2 niet meewerkten. Bij het eruit trekken van de kabels vonkten deze wel tegen de cylinderkop, dus de ontsteking is er wel.
Ik dacht dat ik dan wellicht de inlaatkleppen van cyl 1 en 2 te krap had gezet, maar dat bleek niet het geval te zijn (bleek nadat ik alles nog een keer heb nagemeten).
Iemand een idee waar het mee te maken zou kunnen hebben?
groeten, Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken





















Totaal aantal Berichten: 2509
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Vonken de kabels of vonken de bougies? M.a.w. dat de ontsteking het doet hoeft niet te zeggen dat de bougies het goed doen.


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nee, dit is raar. Na het sleutelen wil er nog wel eens iets per ongeluk losliggen. Ik zou bougie- en bobinekabels verdenken, maar ja, een vonk is een vonk. Iemand anders?





Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
De kabels vonken. Maar het zou toch wel heel raar zijn als 2 bougies ineens kapot gaan, toch?
Oh ja ik heb na de klepstel/controleer actie wel eerst de kabels voor cyl 2 en 3 omgewisseld gehad (en proberen te starten).
Morgen eens kijken of de bougies ineens rot zin geworden.. Hm, snelle controle is natuurlijk om bougie 1 met 4 te wisselen…
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kabels van 1 en 2 verwisseld?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Lijkt me niet, kabels 1 en 4 zijn van die lengte dat het wel duidelijk is welke waar moet.
Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken
1-3-4-2
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
ronvanzon schreef:De kabels vonken. Maar het zou toch wel heel raar zijn als 2 bougies ineens kapot gaan, toch?
Heb je de bougies misschien gestoten of laten vallen? De elektrodes kunnen zijn verbogen en dan is de vonk niet meer optimaal. Nochtans zou er dan wel íets moeten vonken.
Het kan ook zijn dat de vonk overspringt omdat de isolatiepijpjes beschadigd zijn. Goed checken of ze allemaal redelijk heel zijn en er allemaal inzitten én of de kabels echt goed vast zitten.
Vonk testen met alleen de kabels heeft trouwens niet zoveel zin, je moet de vonk testen met de bougie aan de kabel en dan de massa van de bougie tegen de kop houden (uitkijken dat je geen schok krijgt!)
Edit: schiet me nog iets te binnen: ben je toevallig ergens een luchtslangetje vergeten weer aan te sluiten die ergens uit de carburateur komt? Kan gebeuren omdat je ‘t kleppendeksel eraf hebt gehad.
Los luchtslangetje kan ook ‘rauw lopen’ veroorzaken.
Succes!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ronvanzon schreef:Lijkt me niet, kabels 1 en 4 zijn van die lengte dat het wel duidelijk is welke waar moet.
Ron
Je had het over cylinders 1 en 2….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
jantje1948 schreef:ronvanzon schreef:Lijkt me niet, kabels 1 en 4 zijn van die lengte dat het wel duidelijk is welke waar moet.
Ron
Je had het over cylinders 1 en 2….
Juist, dus als het aan de lengte van kabel 1 (erg kort) en 4 (erg lang) wel duidelijk is welke het is, zijn 1 (nog steeds erg kort) en 2 (middellang) ook niet te verwisselen.
Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zitten ze goed op de verdeler? 1-3-4-2
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Update:
- vandaag nieuwe bougies gehaald, geen verschil.
- alle bougies vonken
- ik heb de bougiekabels niet van de verdelerkap afgehad, dus de volgorde kan ook niet gewijzigd zijn. Voor de zekerheid; van waaruit tel je die 1-3-4-2 volgorde? Achterste is 1?
- Toch maar weer een keer de kleppen nakijken, want als er wel op iedere bougie een vonk is, en 2 cylinders lopen (en krijgen dus benzine), dan zullen de kleppen van de andere 2 misschien toch te strak staan (al betwijfel ik dat sterk…)
iemand toch nog andere ideeen?
pff
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken
1-3-4-2 is de volgorde van ontsteken van de cilinders. Oftewel de volgorde waarop de bougies moeten vonken. De rotor in je verdeler draait rond en moet in een omwenteling in deze volgorde de bougies van stroom voorzien. De kabels uit je verdeler gaan dus achtereenvolgens naar cil. 1, cil. 3, cil. 4 en cil.2 Je weet zeker dat de 4e cilinder goed zit. In de draairichting van de rotor gezien is de volgende kabel dus de kabel voor cilinder 2. enz….1-3-4-2 en dat telkens weer…..1-3-4-2-1-3-4-2-1-3-.....
Heb je in ieder geval je onstekings volgorde goed staan.
Laat die kleppen maar voor wat ze zijn. Je hebt ze toch niet zo gesteld dat de kleppen niet sluiten? Wat voor klepspeling heb je nu gesteld?
Vacuum slangen controleren. Let goed op die verzameling dunne rubberslangetjes. Controleer door afsluiten en zuigen en blazen dat dat vacuum systeem met dat potje dat aan je carburateur zit goed dicht zit.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.





Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Nou, het is gelukt!
Het bleek toch de volgorde van de kabels te zijn. Heel raar, aangezien ik ze bij het kleppenstellen niet van de verdeler heb gehaald… En kabel 1 past qua lengte niet op de bougie van cylinder 2…
Ik heb kabel 1 en 2 vanochtend gewisseld, en ze draaide weer heel mooi.
Ik moet toch eens leren om niet te vertrouwen op aannames die ik maak op basis van theorieën.
Heel erg bedankt allemaal, met name Samuel en Jantje1948 die de verlossende oplossing gaven.
Morgenvroeg naar Hydraulique om deze dame eens goed onder de rok te laten kijken.
groeten, Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Daar is dit forum nou precies voor bedoeld!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
mooi
en nu lekker rijden
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.