cx 2400 carb loopt nog maar op 2 cylinders
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 02 juni 2010 10:48 PM

Hoi

vandaag eens bezig geweest om alle v-snaren te vervangen en de dynamo na te laten kijken. Allemaal prima gegaan.

Vanavond heb ik ook de kleppen gesteld, alles stond eigenlijk nog goed, en heb 2 minimale aanpassingen gedaan. Toen ik de CX zojuist wilde starten, liep de auto heel erg onregelmatig. Na de test met het (een voor een) eruit trekken van de bougiekabels, bleek dat cylinder 1 en 2 niet meewerkten. Bij het eruit trekken van de kabels vonkten deze wel tegen de cylinderkop, dus de ontsteking is er wel.

Ik dacht dat ik dan wellicht de inlaatkleppen van cyl 1 en 2 te krap had gezet, maar dat bleek niet het geval te zijn (bleek nadat ik alles nog een keer heb nagemeten).

Iemand een idee waar het mee te maken zou kunnen hebben?

groeten, Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2509
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 02 juni 2010 10:59 PM
  [ # 1 ]

Vonken de kabels of vonken de bougies? M.a.w. dat de ontsteking het doet hoeft niet te zeggen dat de bougies het goed doen.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 02 juni 2010 11:00 PM
  [ # 2 ]

Nee, dit is raar. Na het sleutelen wil er nog wel eens iets per ongeluk losliggen. Ik zou bougie- en bobinekabels verdenken, maar ja, een vonk is een vonk. Iemand anders?

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 02 juni 2010 11:05 PM
  [ # 3 ]

De kabels vonken. Maar het zou toch wel heel raar zijn als 2 bougies ineens kapot gaan, toch?

Oh ja ik heb na de klepstel/controleer actie wel eerst de kabels voor cyl 2 en 3 omgewisseld gehad (en proberen te starten).

Morgen eens kijken of de bougies ineens rot zin geworden.. Hm, snelle controle is natuurlijk om bougie 1 met 4 te wisselen…

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 juni 2010 11:56 PM
  [ # 4 ]

Kabels van 1 en 2 verwisseld?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 03 juni 2010 12:01 AM
  [ # 5 ]

Lijkt me niet, kabels 1 en 4 zijn van die lengte dat het wel duidelijk is welke waar moet.

Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 03 juni 2010 12:51 AM
  [ # 6 ]

1-3-4-2

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
Gepost: 03 juni 2010 01:09 AM
  [ # 7 ]
ronvanzon schreef:

De kabels vonken. Maar het zou toch wel heel raar zijn als 2 bougies ineens kapot gaan, toch?

Heb je de bougies misschien gestoten of laten vallen? De elektrodes kunnen zijn verbogen en dan is de vonk niet meer optimaal. Nochtans zou er dan wel íets moeten vonken.

Het kan ook zijn dat de vonk overspringt omdat de isolatiepijpjes beschadigd zijn. Goed checken of ze allemaal redelijk heel zijn en er allemaal inzitten én of de kabels echt goed vast zitten.

Vonk testen met alleen de kabels heeft trouwens niet zoveel zin, je moet de vonk testen met de bougie aan de kabel en dan de massa van de bougie tegen de kop houden (uitkijken dat je geen schok krijgt!)

Edit: schiet me nog iets te binnen: ben je toevallig ergens een luchtslangetje vergeten weer aan te sluiten die ergens uit de carburateur komt? Kan gebeuren omdat je ‘t kleppendeksel eraf hebt gehad.
Los luchtslangetje kan ook ‘rauw lopen’ veroorzaken.

Succes!!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 juni 2010 02:22 PM
  [ # 8 ]
ronvanzon schreef:

Lijkt me niet, kabels 1 en 4 zijn van die lengte dat het wel duidelijk is welke waar moet.

Ron

Je had het over cylinders 1 en 2….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 03 juni 2010 02:27 PM
  [ # 9 ]
jantje1948 schreef:
ronvanzon schreef:

Lijkt me niet, kabels 1 en 4 zijn van die lengte dat het wel duidelijk is welke waar moet.

Ron

Je had het over cylinders 1 en 2….

Juist, dus als het aan de lengte van kabel 1 (erg kort) en 4 (erg lang) wel duidelijk is welke het is, zijn 1 (nog steeds erg kort) en 2 (middellang) ook niet te verwisselen.

Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 juni 2010 03:02 PM
  [ # 10 ]

Zitten ze goed op de verdeler? 1-3-4-2

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 04 juni 2010 12:03 AM
  [ # 11 ]

Update:
- vandaag nieuwe bougies gehaald, geen verschil.
- alle bougies vonken
- ik heb de bougiekabels niet van de verdelerkap afgehad, dus de volgorde kan ook niet gewijzigd zijn. Voor de zekerheid; van waaruit tel je die 1-3-4-2 volgorde? Achterste is 1?
-  Toch maar weer een keer de kleppen nakijken, want als er wel op iedere bougie een vonk is, en 2 cylinders lopen (en krijgen dus benzine), dan zullen de kleppen van de andere 2 misschien toch te strak staan (al betwijfel ik dat sterk…)

iemand toch nog andere ideeen?

pff

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 04 juni 2010 12:16 AM
  [ # 12 ]

1-3-4-2 is de volgorde van ontsteken van de cilinders. Oftewel de volgorde waarop de bougies moeten vonken. De rotor in je verdeler draait rond en moet in een omwenteling in deze volgorde de bougies van stroom voorzien. De kabels uit je verdeler gaan dus achtereenvolgens naar cil. 1, cil. 3, cil. 4 en cil.2 Je weet zeker dat de 4e cilinder goed zit. In de draairichting van de rotor gezien is de volgende kabel dus de kabel voor cilinder 2. enz….1-3-4-2 en dat telkens weer…..1-3-4-2-1-3-4-2-1-3-.....

Heb je in ieder geval je onstekings volgorde goed staan.
Laat die kleppen maar voor wat ze zijn. Je hebt ze toch niet zo gesteld dat de kleppen niet sluiten? Wat voor klepspeling heb je nu gesteld?

Vacuum slangen controleren. Let goed op die verzameling dunne rubberslangetjes. Controleer door afsluiten en zuigen en blazen dat dat vacuum systeem met dat potje dat aan je carburateur zit goed dicht zit.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
ronvanzon
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010

- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Gepost: 04 juni 2010 11:01 AM
  [ # 13 ]

Nou, het is gelukt!

Het bleek toch de volgorde van de kabels te zijn. Heel raar, aangezien ik ze bij het kleppenstellen niet van de verdeler heb gehaald… En kabel 1 past qua lengte niet op de bougie van cylinder 2…
Ik heb kabel 1 en 2 vanochtend gewisseld, en ze draaide weer heel mooi.

Ik moet toch eens leren om niet te vertrouwen op aannames die ik maak op basis van theorieën.

Heel erg bedankt allemaal, met name Samuel en Jantje1948 die de verlossende oplossing gaven.

Morgenvroeg naar Hydraulique om deze dame eens goed onder de rok te laten kijken.

groeten, Ron

AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 juni 2010 12:31 PM
  [ # 14 ]

Daar is dit forum nou precies voor bedoeld! music

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 04 juni 2010 06:28 PM
  [ # 15 ]

mooi
en nu lekker rijden very good

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook