Ik heb eeb leuk AXje op het oog:
1994, 95.000 km. Alleen de eigenaar weet niet of en wanneer de D-riem is vervangen.
Dat zou ik dan bij de aankoop preventief willen laten vervangen. Kost, net gebeld, 250 euro.
Komt de AX op 950 euro totaal. Dan zit er een nieuwe apk op, nieuwe radio/cd en een beurt is onlangs gedaan. Lijkt mij helemaal niet gek, zeker niet met de lage km. stand.
Enig nadeel (denk ik):
De auto heeft een 4-bak en de 954 cc motor. Gaat dat niet veel toeren maken of zit daar een lange 4 in?
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Een D-riem wissel kun je zelf ook, stelt bij een TU niet veel voor.
Laten doen kost inderdaad iets van 200-250 euro, en da’s voornamelijk arbeidsloon.
950 euro voor een knappe AX met verse APK is niet verkeerd, maar let wel op de bekende roest-/pijnpunten..-> klik
De 4 bak heeft praktisch dezelfde eindoverbrenging als de 5-bak, m.a.w:
bij dezelfde snelheid in hoogste versnelling draaien beide ommenabij hetzelfde toerental..
Je kunt dus zeggen dat de 4 lang is of de 5 kort…
De 1.0 is een fijn karretje dat erg zuinig kan zijn, maar absoluut geen roadburner is (top 140-145km/u).
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
Dank voor reactie. We zijn vandaag geweest en de koop is gesloten. De eigenarsse laat de ax komende week apk keuren, want dat moest toch en wordt olie+filter vervangen.
Een half jaar geleden is er een nieuwe uitlaat onder gekomen en een nieuwe koppeling.
Km is 89.000. Ik heb eeb flinke rit gemaakt en alles kwam goed en solide over.
Op de dorpel binnenkant bestuurder zit een oppervlakteroest, echter niet door. Ga ik behandelen.
Ja, ik heb ooit eens een D-riem vervangen. Maar die spanrollen heb ik toen niet gedaan. Lastig om dat te doen? Komende vrijdag gaan we ‘m ophalen.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Stelt bij een AX geen fluit voor, zolang je het goed doet:
- verwijder de kappen,
- zet de motor in vrij (demonteer eventueel de bougies),
- draai met een passende sleutel of dop de krukas rond (kloksgewijs),
- blijf draaien totdat het gaatje in het nokkenasriemwiel overeenkomt met het gaatje in de kop en steek er een M8 boutje in,
zodat het riemwiel niet meer kan verdraaien,
- als het goed is kun je nu een M6 boutje in het vliegwiel steken net voor het motorplaatje/- nummer (dit is lastig te zien, want haaks op kijkrichting, een beetje pielen dus terwijl je de krukas beweegt),
- haal het M8 (dacht-ik) borgmoertje los van de spanrol en demonteer de riem,
- demonteer de spanrol en monteer een nieuwe,
- monteer de nieuwe riem en druk met ongeveer twee kilo de spanrol aan en borg deze,
- neem de borgboutjes weg en draai de krukas twee keer rond: kloppen de merktekens nog op nokkenas en krukas?
- kappen monteren, rijden maar!
- zoniet -> opnieuw
Stelt geen fluit voor, kost je een half uurtje ofzo.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Nu bijna een maand later: ding bevalt nog steeds?
Zag dat Patje zijn AX-winterhok alweer in de verkoop heeft/ had…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-2004
- BX 1.4 Deauville U9
- Xsara 1800
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1600 RS
Ik heb vandaag ook een ax aangeschaft voor mijn dochter, een 1.0 escapade e2.
Van Eersel naar Hengelo gekart in 1,5 uur, dat rijdt echt goed hoor. Niets hoog in de toeren(4- bak),en gewoon 120 op de autobaan. Deze auto heeft de afgelopen 5 jaar 2000 km per jaar gereden, dus een goede test voor de auto, en dat heeft die glansrijk doorstaan.
De koppeling gaat wel erg strak en vroeg me af of men dit kan bijstellen, dus de pook beweging gaat vrij zwaar, nieuwe platen 5 jaar geleden geplaatst(met 2000 km per jaar), die zijn goed.
Iemand een tip/link of commentaar?
Rene
Geen wit maar een zwartvoetje
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Wat gaat er nu zwaar: het intrappen van de koppeling of de pook zelf?
Een oliewissel (V-bak) kan al wonderen doen…
Alle scharnierpunten van de schakelstangen even inspuiten met een kruipolie.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-2004
- BX 1.4 Deauville U9
- Xsara 1800
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1600 RS
De pook beweging gaat zwaar, de koppeling intrappen gaat goed die zit op de goede plek.
Geen wit maar een zwartvoetje
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Pascal schreef:
Een oliewissel (V-bak) kan al wonderen doen…
Alle scharnierpunten van de schakelstangen even inspuiten met een kruipolie.
‘Spirit of avant-garde’
Pascal schreef:Nu bijna een maand later: ding bevalt nog steeds?
Zag dat Patje zijn AX-winterhok alweer in de verkoop heeft/ had…
De ax bevalt goed. Onze dochter is er mee naar Parijd geweest en alles zonder problemen. Oh ja: De D-riem heb ik toch laten doen door de garage. Incl spanrollen en waterpomp 262 euro.
Nu wil ik de olie verversen. Gewoon halfsyntheet?
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 146
Geregistreerd: 06-05-2006
- AX "CHRONO"
- AX 14TRS
rf schreef:Nu wil ik de olie verversen. Gewoon halfsyntheet?
AX Kentekens het register voor ELKE AX met nederlands kenteken, dus niet alleen de AX Sport, GT en GTi
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Halfsyntheet 10W/15W-40 is prima, maar een goedkope minerale Aldi olie voldoet ook.
Zolang de API-klasse maar toereikend is -> SF en hoger
‘Spirit of avant-garde’