Wij hebben een Xsara Picasso 1.6 bj eind 2003 met G3 gasinstallatie die de laatste tijd nogal rare problemen geeft.
Het was al lange tijd zo dat de auto een motorregeling storing gaf maar nooit kon daar de oorzaak voor gevonden worden. Eind april sloeg hij tijdens het stationair lopen zomaar af en was bijna niet meer aan de praat te krijgen. Na extra gas te geven hem eindelijk weer aan het rijden gekregen maar hij was niet vooruit te branden. Dus maar naar de dealer gereden en daar bleek dat de bobine kapot was. Die laten vervangen maar nog liep de motor niet mooi. Na 2 weken in de garage bleek het probleem opgelost te zijn. Auto weer opgehaald maar na een dag of 3 er in gereden te hebben bleek hij nog steeds stationair niet goed te lopen en neigde naar afslaan. Weer terug naar de garage, kleppen moesten gesteld worden deze bleken te strak afgesteld te staan. Nou dacht ik dat tegenwoordig de auto’s zelf stellende kleppen hebben maar goed, volgens de dealer was dit de reparatie. Hij was weer klaar en konden hem weer meenemen na een week in de garage.
Na het “stellen van de kleppen” begon de auto opeens af te slaan. Dit gebeurde voornamelijk als je van oa een autoweg afkwam en aan het einde van de afrit moest afremmen. Hierdoor ook al bijna een vangrail meegenomen in een haakse bocht want als de motor afslaat doet de stuurbekrachtiging het namelijk ook niet meer en dan is het moeilijk sturen Op ons verzoek is de dealer afgelopen week met de auto naar een gasboer gegaan omdat het probleem zich alleen voordoet als er op gas gereden word. Volgens hun zeggen zou er een stekkertje verkeerd zitten en dat veroorzaakte het probleem. De volgende dag er mee naar Groningen en ja hoor weer afslaan tijdens het remmen of stoppen voor een kruispunt. Ben het eerlijk gezegd goed zat inmiddels en blijf bij mijn vermoeden datt er bij het “kleppen stellen” iets fout zit in de gasinstallatie. Nu moeten we morgen weer terug naar de dealer en dan maar weer afwachten wat er dan aan de hand is.
Wie heeft er een idee of suggestie wat het probleem kan zijn waardoor de auto op gas steeds afslaat?
Ik heb een tijd rondgereden met hetzelfde problemen. Bij mij was de verdamper defect (autogas installatie uit 2000). Na vervanging van deze verdamper loopt de auto weer naar behoren!